کد خبر: ۱۹۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۶
رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به تأثیر مخرب رنگدانه‌ها مصنوعی خوراکی و اسانس‌ها برسلامت کودکان عنوان کرد: با مصرف سبزیجات و میوه‌ی کافی اسانس‌ها، رنگ‌ها و سموم رسوب کرده درسلول‌های بدن را دفع کرده و سلامتی بدن را تأمین کنیم.
ناطقان: نمی‌توان اهمیت تغذیه صحیح را در دوران کودکی نادیده گرفت، چرا که انسان در کودکی یکی از سریع‌ترین دوران رشد خود را تجربه می‌کند و اینکه انرژی مورد نیاز وی در این دوره از چه منبع غذایی تأمین شود، بر سلامت وی در بزرگسالی تأثیر خواهد داشت.

کودکان در سنین دبستان، علاوه بر قرار داشتن در یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشدی، با ورود به مدرسه به انرژی بیشتری برای یادگیری بهتر نیاز دارند، همین مسئله موجب می‌شود تا والدین توجه ویژه‌تری به تغذیه کودکان خود داشته باشند و انواع لبنیات، میوه‌ها و مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی کودک خود قرار دهند، اما این تلاش‌ها به‌علت عدم استقبال کودک به سرانجام نمی‌رسد، چرا که نمی‌توان علاقه‌ی کودکان را به تنقلاتی چون انواع چیپس‌ها، نوشیدنی‌های صنعتی، پاستیل‌ها و شکلات‌ها نادیده گرفت.

شاید این خوراکی‌های رنگارنگ برای ما یادآور طعم‌های شیرین و طرح‌های دل‌چسب و دوست‌داشتنی باشد، اما آیا این رنگ‌های جذاب و طعم‌های محبوب، تنها ارمغان این تنقلات کارخانه‌ای هم‌چون انواع پاستیل‌ها، شکلات‌ها و… برای ماست؟

علی‌اکبر حق‌ویسی عنوان کرد: امروزه با افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش قدرت خرید مردم، برخی افراد اقدام به تولید محصولات غذایی در فضای غیرقانونی و بدون رعایت استانداردهای لازم می‌کنند، چرا که قیمت تمام شده محصولات توسط کارخانه‌های مجاز به علت وجود هزینه دستگاه‌ها، تجهیزات، مالیات و… بالاتر از محصولاتی است که به‌صورت شبانه و غیرقانونی تولید می‌شوند، نهادهای حاکمیتی باید برنامه‌ریزی لازم برای حذف محصولات با ظاهر استاندارد اما بی کیفیت را داشته باشند.

امنیت غذایی جامعه به عهده چه کسانی است؟

وی ادامه داد: در زمینه امنیت غذایی، سه عضو مسئول وجود دارد، دولت مسئول تأمین ضمانت اجرای استانداردهای غذایی است، نهاد مسئول دیگر جامعه علمی است که وظیفه تعیین استاندارها از طرف دولت به آنان سپرده شده و مسئول دیگر مردم جامعه هستند که می‌توانند با رعایت این توصیه‌ها و پیروی از این گزاره‌های علمی، سطح سلامت غذایی جامعه را بالا ببرند.

حق‌ویسی درخصوص تأثیر رنگدانه‌ها مصنوعی خوراکی و اسانس‌ها بر سلامت کودکان عنوان کرد: اصولاً مصرف مواد غذایی دارای رنگ و اسانس‌های مصنوعی مانند پاستیل‌ها، شکلات‌ها و… از نظر کارشناسان تغذیه پذیرفته نیست، چرا که با گذشت زمان این رنگدانه‌ها در سلول‌های مختلف بدن به ویژه در کبد به‌عنوان عضو تصفیه کننده بدن رسوب کرده و زمینه سرطان‌های آینده را فراهم می‌کنند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: کارخانه‌های مجاز تولید مواد غذایی، از فرمول تأیید شده توسط معاونت غذا و دارو برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند که در این فرمول‌ها حد مجاز اسانس‌ها و رنگ‌ها مشخص شده‌است، اما مشکلات و بیماری‌ها از افراط در خوردن این تنقلات آغاز می‌شود و افراد با مصرف مکرر از این مواد خوراکی که دارای مواد افزودنی نگهدارنده و اسانس‌های مختلف هستند، زمینه تجمع آن‌ها در بدن را فراهم می‌کنند.

حق ویسی بیان کرد: در بررسی انجام شده پیرامون آگاهی، نگرش و عملکرد مردم در خصوص تغذیه که در سال ۹۰ در استان قم انجام شد، مشخص شد که حدود ۷۰ درصد مادران قمی از ضرر فست‌فودها آگاهی دارند و ۴۲ درصد از این مادران هفته‌ای دوبار فست فود مصرف کرده و تغذیه کودکانشان نیز فست‌فود وجود دارد.

تغذیه غلط، عامل تغییر ذائقه کودکان

وی در خصوص روند تغییر ذائقه کودکان گفت: نوزاد از شش ماهگی تا ۱۲ ماهگی باید حتماً شیر مادر، و از ۳ الی ۵ روزگی باید روزانه ۲۵ قطره مولتی ویتامین مصرف کند، از ۶ ماهگی تا ۱۲ ماهگی غذای کمکی در کنار شیر مادر به تغذیه کودک اضافه می‌شود، اما منظور از این غذای کمکی، غذاهای کمکی آماده نیست بلکه منظور غذاهای خانگی سنتی مانند حریره بادام، فرنی و… است.

حق‌ویسی عنوان کرد: با آغاز مصرف غذای کمکی در ۶ ماهگی، برخی کودکان به‌طور طبیعی غذا را پس می‌زنند و مادر به گمان آنکه علت پس‌زدن کودک طعم غذا است، به غذا نمک یا شکر اضافه می‌کند، برخی مادران نیز برای تقویت فرزند خود از روغن بیشتری در غذا استفاده می‌کنند و بدین وسیله ذائقه در حال تشکیل کودک خود را به سمت شوری، شیرینی و چربی سوق می‌دهند، نمی‌توان کودکی با چنین ذائقه‌ای را به سادگی از مصرف تنقلاتی با این طعم‌ها منصرف کرد و این ذائقه غلط خود موجب ایجاد زمینه برای بیماری‌های فراوانی مانند دیابت، فشارخون و..در بزرگسالی می‌گردد.

وی ادامه داد: شیوه‌ی صحیح این است که مخلوطی از مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی کودکانمان قرار دهیم و با مصرف سبزیجات و میوه‌ی کافی اسانس‌ها، رنگ‌ها و سموم رسوب کرده در سلول‌های بدن را دفع کرده و سلامتی بدن را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها از تغذیه غلط دوران کودکی و در نتیجه آن افزایش وزن است، گفت: کودک تا ۶ سالگی ۹۰ درصد رشد مغزی و ۷۰ درصد رشد قدی خود را انجام داده است و حداقل هرسال یکبار باید با سنجش معیارهای قد، وزن و سن و مقایسه آن‌ها، کم‌وزن بودن، تناسب و یا چاقی کودک تشخیص داده شود تا از بروز مشکلات بزرگ‌تر در آینده کودک جلوگیری شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین