کد خبر: ۱۹۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
رئیس جمهور ترکیه از کاهش گسترده نرخ بهره در این کشور خبر داد.
ناطقان: به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود و بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است، با بیان اینکه به زودی روند گسترده کاهش نرخ بهره آغاز خواهد شد افزود که هدف ترکیه آن است که نرخ بهره را تا پایان سال حدود ۱۵ درصد کاهش دهد و به نرخ تک رقمی برساند.

بانک مرکزی ترکیه سپتامبر سال گذشته و به منظور تلاش برای ممانعت از ریزش بیشتر ارزش لیر نرخ بهره را به ۲۴ درصد افزایش داد و از آن زمان تاکنون با وجود درخواست‌های متعدد اردوغان برای کاهش نرخ بهره، مراد جتین کایا رئیس اسبق بانک مرکزی ترکیه با کاهش نرخ بهره مخالفت کرد. مسأله‌ای که در نهایت باعث برکناری وی در هفته گذشته و جایگزین شدنش با مراد یوزال، قائم مقام خود شد.

جلسه بعدی بانک مرکزی ترکیه ۲۵ ژوئیه (۹ روز دیگر) برگزار خواهد شد و با تحولات اخیر تقریباً تمامی تحلیل‌گران معتقدند که نرخ بهره در این جلسه کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است که مردم ترکیه ثمره کاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی که این اتفاق افتاد خواهید دید که نرخ تورم نیز به طرز محسوسی کمتر خواهد شد.

اردوغان پیش تر با اشاره به اینکه دولت و رئیس سابق بانک مرکزی با یکدیگر هم دل نبودند، گفته بود: بارها در نشست‌ها به وی گفتیم که بهتر است نرخ بهره را کاهش دهد. به وی گفتیم این به کاهش نرخ تورم کمک خواهد کرد اما آنچه لازم بود را انجام نداد.

با وجود تاکید رئیس جدید بر حفظ استقلال بانک مرکزی، منتقدان دولت معتقدند که پس از برکناری جتین کایا، نفوذ اردوغان در حوزه سیاست گذاری پولی ترکیه افزایش خواهد یافت و ترکیه احتمالاً شاهد دوران کاهش‌های پی در پی نرخ بهره خواهد بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین