کد خبر: ۱۹۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
یک متخصص کلیه گفت: اپیدیدیمیت نوعی بیماری مربوط به بیضه‌ است که بیشتر در مردان ۱۹ تا ۲۳ ساله و در اثر عفونت ایجاد می‌شود.
ناطقان: مریم فتوحی، متخصص کلیه و مجرای ادراری درباره اپیدیدیمیت اظهار کرد: اپیدیدیمیت نوعی بیماری مربوط به بیضه‌ است که بیشتر در مردان ۱۹ تا ۳۶ ساله و در اثر عفونت ایجاد می‌شود. معمولا باکتری یا عفونت‌های مقاربتی باعث ایجاد این نوع بیماری می‌شوند. شایع‌ترین علت اپیدیدیمیت از نظر جنسی مخصوصا در اثر بیماری سوزاک و کلامیدیا است.

 وی درباره علائم و نشانه های این نوع بیماری گفت: بزرگ، سفت و دردناک شدن بیضه‌ ها ، تب و لرز، شروع سریع درد، گرمی و تورم در پشت یکی از بیضه‌ها (گاهی هر دو بیضه) هم ممکن است اتفاق بی افتد. حساس بودن محتویات کیسه بیضه به لمس‌، غالبا التهاب حاد پیش راه که باعث سوزش به هنگام ادرار می‌شود.

فتوحی درباره علل این نوع بیماری بیان کرد: معمولاً عارضه‌ای از یک عفونت باکتریایی در قسمت دیگری از بدن است. مثلاً سوزاک؛ عفونت پروستات  از علائم آن است. اپیدیدیمیت ممکن است عارضه‌ای از عفونت در کیسه بیضه باشد یا به علت آسیب به کیسه بیضه ایجاد شود.

وی درباره تشخیص بیماری اپیدیدیمیت گفت: این بیماری با معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی فرد مبتلا تشخیص داده می‌شود. ترشحات غیرطبیعی آلت تناسلی را به منظور تشخیص بیماری مقاربتی احتمالی آزمایش می‌کنند. همچنین آزمایش کامل ادرار نیز به منظور تشخیص عفونت ادراری احتمالی انجام می‌شود. آزمایش شمارش گلوبول‌های سفید خون نیز ممکن است، انجام شود.

فتوحی بیان کرد: ممکن است برای تشخیص چرخش بیضه‌ها از سونوگرافی استفاده می شود. چرخش بیضه‌ها بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به از دست دادن یکی از بیضه‌ها شود و به همین خاطر نیاز به عمل جراحی فوری  باشد. با این روش به کمک سونوگرافی از عدم وجود تومور نیز مطمئن خواهیم شد.
بیماری  اپیدیدیمیت با روش‌های ساده‌ای درمان می‌شود

متخصص کلیه و مجرای ادراری درباره درمان این بیماری اظهار کرد: بیماری  اپیدیدیمیت معمولاً با روش‌های ساده‌ای درمان می‌شود. درد در عرض ۱ تا ۳ روز بهبود می‌یابد، اما بهبودی کامل ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها به طول انجامد. هدف  از درمان ، مبارزه با عفونت و کاهش درد و تورم است.

وی افزود: درمان معمولاً می‌تواند در منزل انجام گیرد؛ سعی شود کیسه بیضه از زیر نگه داشته شود تا درد کمتری احساس شود. برای این کار می‌توان از یک حوله نرم استفاده کرد و آن را بین پا‌ها و زیر ناحیه ملتهب قرار داد. برای کمک به کاهش درد و تورم، یک کیسه یخ را روی نواحی ملتهب قرار دهید.

این متخصص کلیه و مجرای ادراری در ادامه تاکید کرد: پیش از شروع فعالیت‌های عادی از یک وسیله محافظت‌کننده و نگهدارنده که در بعضی از ورزش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد یا لباس زیر نسبتاً تنگ استفاده نکنید. معمولا برای تشخیص قطعی و نجات بیضه، عمل جراحی تفحصی انجام می‌شود. امکان دارد عمل جراحی برای موارد شدید که به آنتی‌بیوتیک‌هایی که جواب نمی‌دهند،  ضروری  باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین