کد خبر: ۱۹۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
آیا ویتامین D خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد، زایمان زودهنگام موجب تغییر در فعالیت مغز نوزاد می‌شود، نوشیدن روزانه یک لیوان نوشابه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است.
ناطقان: آیا ویتامین D خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد، زایمان زودهنگام موجب تغییر در فعالیت مغز نوزاد می‌شود، نوشیدن روزانه یک لیوان نوشابه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و ... گزیده‌ای از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه می‌خوانید.

• آیا ویتامین D خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد
عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره احتمال کاهش خطر بروز دیابت با مصرف ویتامین D، گفت: مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهند دریافت مقادیر کافی ویتامین D با کاهش خطر بروز دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. به گزارش ایلنا، گلبن سهراب افزود: در گزارشی که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، ۸۰ هزار زن به مدت ۲۰ سال پیگیری شدند، خطر بروز دیابت نوع ۲ در زنانی که دریافت کلسیم بیشتر از ۱۲۰۰ میلی گرم و ویتامین D بیشتر از ۸۰۰ واحد داشتند ۳۳ درصد کاهش یافت. وی ادامه داد: نتایج مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد نشان داد، افرادی که مقادیر بالای ویتامین D دریافت می‌کنند، خطر دیابت نوع ۲ در آن‌ها ۴۳ درصد کاهش می‌یابد، همچنین مطالعه بعدی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین D در موش در ارتباط با کاهش شیوع دیابت نوع ۲ است.

• زایمان زودهنگام موجب تغییر در فعالیت مغز نوزاد می‌شود
مطالعات نشان می‌دهد زایمان زودهنگام موجب تغییر قابل توجه در عملکرد مغز نوزاد در طول زمان خواب می‌شود و می‌تواند بر سایر عملکرد‌ها هم تاثیر منفی داشته باشد. به گزارش مهر، محققان کلینیک شبکه مغز برگوفر فنلاند دریافتند زایمان زودهنگام می‌تواند موجب تغییر فعالیت مغز در طول خواب شود و بر سلامت مغز نوزاد هم در آینده تاثیر گذارد. در این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به فعالیت مغز ۹۴ نوزاد را در فنلاند بررسی کردند. ۴۲ نوزاد خیلی زودتر از موعد و در هفته ۲۷ بارداری بدنیا آمده بودند و گروه کنترل متشکل از ۵۲ نوزاد هم در پایان کامل بارداری بدنیا آمده بودند. دکتر «لوکا کوچی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: کیفیت خواب، بخصوص در نوزادان تازه متولدشده، نشانه اصلی سلامت مغز است. ما در این مطالعه به بررسی فرایند مغز براساس الگوی خواب پرداختیم.
• نوشیدن روزانه یک لیوان نوشابه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد حتی مصرف روزانه مقدار کم آبمیوه یا نوشابه گازدار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. به گزارش مهر، در این مطالعه محققان رابطه بین مصرف نوشیدنی‌های قندی و افزایش ریسک سرطان را براساس داده‌های بیش از ۱۰۰ هزار فرانسوی با میانگین سنی ۴۲ سال بررسی کردند. مطالعات نشان داد نوشیدن روزانه یک لیوان کوچک نوشابه شیرین (۱۰۰ ml یا حدود یک سوم یک قوطی نوشابه) با افزایش ۱۸ درصدی ریسک ابتلا به هر نوع سرطان و افزایش ۲۲ درصدی ریسک ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. همچنین آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد هم ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به سرطان دارند. «ماتیلد توویر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: عامل اصلی ارتباط بین این نوشیدنی‌ها و افزایش ریسک ابتلا به سرطان، مواد قندی است.

• بیمه سلامت چقدر از هزینه دارو‌های «ام. اس» را می‌پردازد؟
رئیس گروه دارو دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ضمن اشاره به خدمات دارویی این سازمان بیمه‌گر به مبتلایان ام. اس گفت:۲۱ هزار و ۶۷۹ بیمار ام اس در سال ۹۷ داروی تخصصی دریافت کرده‌اند که از این تعداد هفت درصد مربوط به دارو‌های وارداتی بوده است. به گزارش ایسنا، نوشین جزایری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷ قلم دوز داروی تخصصی بیماران ام اس تحت پوشش بیمه سلامت است، بیان کرد: بیماران ام اس علاوه بر دارو‌های تخصصی بسته خدمت «ام اس»، می‌توانند از سایر دارو‌های تحت پوشش بیمه نیز همانند سایر بیمه‌شدگان طبق ضوابط ابلاغی سازمان بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: هزینه کرد سازمان بیمه سلامت بابت داروی تخصصی بسته خدمتی در سال ۹۷، بالغ بر هزار و۸۵۳ میلیارد ریال بوده که ۲۳۸ میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به دارو‌های وارداتی است؛ به عبارت دیگر دارو‌های وارداتی حدود ۱۳ درصد از مجموع هزینه دارو‌های تخصصی این بیماران را به خود اختصاص داده است.
• پژوهش‌های سلامت هدفمند نیستند
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی با بیان اینکه پژوهش در حیطه سلامت هدفمند نیست، گفت: تحقیق‌ها باید به گونه‌ای باشد که بار هزینه درمان را کاهش دهد. اگر پژوهش‌های ما هدفمند باشد با بودجه موجود هم می‌توان پژوهش‌های درست انجام داد. به گزارش ایسنا، محمود رضا حاجی‌قاسم با بیان اینکه بخشی از پژوهش‌های مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی، بررسی ضایعات نخاعی تروماتیک است گفت: ضایعات نخاعی به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول ضایعات نخاعی هستند که بر اثر آسیب ایجاد می‌شود و دسته دیگر مثل بیماری ALS به آسیب‌ها ارتباطی ندارد. وی در عین حال یادآور شد: در این مرکز یک درمانگاه هم وجود دارد که عموماً بر روی جلوگیری از عوارض ثانویه به دنبال ضایعه نخاعی تمرکز دارد.

• جزییات گردش ارزیِ "تجهیزات پزشکی" در ۹۷
در پی اعلام تخلفات ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، گفت: کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تامین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است و از این مبلغ، حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است. به گزارش ایسنا، سیدحسین صفوی درباره گردش ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: کل گردش ارزی که برای حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ دریافت و تامین شده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است. از این مبلغ نیز حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلارش ترخیص و وارد چرخه درمان شده است که عمدتا در حوزه‌های مصرفی پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی و برخی از آن‌ها هم در حوزه تجهیزات سرمایه‌ای بوده است که در سال گذشته وارد و در چرخه درمان توزیع شده‌اند.

• نیاز استان سیستان و بلوچستان به پزشک متخصص
نماینده مردم زاهدان در مجلس درخصوص کمبود پزشک در استان سیستان و بلوچستان، گفت: کمبود پزشک در این استان بسیار شدید بوده و برخی روستا‌ها وضعیت بحرانی دارند؛ بومی‌گزینی داوطلبان و گرفتن تعهد جهت ارائه خدمات، راهکار کمبود پزشک است. به گزارش فارس، علیم یارمحمدی در ابتدا با پرداختن به وضعیت بحرانی شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان در زمینه کمبود پزشک گفت: کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان بسیار شدید است. نزدیک ۱۵ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله نیکشهر، چابهار، سراوان، کنارک و سرباز و... از نداشتن نیروی پزشک متخصص، به مشکلات فراوانی برخورده‌اند. روستا‌های استان نیز در وضعیت به مراتب نامناسب‌تری قرار دارند.

• ارائه خدمات تأمین اجتماعی به ۴۳ میلیون ایرانی
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ارائه خدمات این سازمان به ۴۳ میلیون ایرانی، گفت: تأمین اجتماعی کلید توسعه اقتصادی در جهان محسوب می‌شود. به گزارش فارس، محمدرضا جعفریان اظهار داشت: ۱۵۵ کشور جهان عضو سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی‌اند و گزارشات آن‌ها تأکید دارد که تأمین اجتماعی اساسی‌ترین حق مردم و کلید اقتصادی هر جامعه به شمار می‌رود. وی افزود: تأمین اجتماعی از مسائل مهم سیاسی و اجتماعی کشور‌ها است و در آموزه‌های دینی و اخلاقی نیز مبارزه با فقر و جلوگیری از تمرکز ثروت تأکید شده است.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین