کد خبر: ۱۹۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
رئیسی:
رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در قوه قضاییه اعلام کردیم حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند. کسی که گزارش داد که در یک اداره فساد و منکری انجام می‌شود باید مورد تشویق قرار بگیرد.
ناطقان: آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور که صبح امروز با عنوان همگام با گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور بیش از ۹۰۰ تن از ائمه جمعه سراسر کشور برگزار شد، گفت: موضوع عدالت و مبارزه با فساد یکی از مأموریت‌های ۷-۸ گانه ای بود که مقام معظم رهبری برای همه آحاد مردم به ویژه مسئولان اعلام کردند. در مفاهیم دینی ما بعد از توحیدشاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت قضایی و عدالت اداری. در همه حوزه‌ها عدالت بسیار مفهوم گسترده و فراگیری در منابع دینی ما دارد.

رئیسی افزود: سخن در عدالت به معنای بحث و نظر نیست. بسیار می‌توان در این باب سخن گفت و کتاب نوشت و بسیار در این باره در خطبه‌های نمازجمعه سخن گفته و تبیین کرده اید. سخن در اجرای عدالت است. به برکت نام امیرالمومنین و سال امیر که مقام معظم رهبری بیان کردند بسیار نوشتند و کتابهای بسیاری تدوین و تألیف شد اما سخن در عدالت اجرایی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در رأس نظام اسلامی، امام عادل است اما اگر بخواهید تمام جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کند، اقتضائات و لوازمی دارد. در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه و در حوزه اجرا مجریان باید عادل باشند. صفت عدالت باید در خصوص همه کسانی که در جای جای نظام خدمت رسانی می‌کنند برقرار باشد تا همه جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کنند. اگر یک نفر در حوزه کوچکی عدالت را اجرا نکند، در همان حوزه مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون اگر بخواهیم ملاکی برای اجرای عدالت تعیین کنیم به نظر می‌رسد بهترین ملاک برای اجرای عدالت فعلاً این است که بر اجرای قانون توافق کنیم به هر میزان که عدالت نقض شده یعنی در جامعه بی قانونی عمل شده است. هیچکس در جامعه نباید به خودش اجازه دهد که قانون را مخدوش کند. در حوزه‌های مختلف بسیار تلاش شده اما امروز بعد از ۴۰ سال به آنچه انجام شده نگاه کنیم و اهداف بلند انقلاب اسلامی نگاه کنیم. وضع موجود و وضع مطلوب بسیار متفاوت است.

رئیسی گفت: گام دوم انقلاب اسلامی دربیانیه بلند مقام معظم رهبری کاملاً تبیین شده و آرمان‌های بلندی که باید پیش روی همه مسئولان در آینده نظام باشد، در این بیانیه تبیین شده است.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: اگر عدالت اعطاء همه حق به ذیحق باشد خروج از عدالت فساد است. آنچه زیبنده نیست فساد است چه خرد و چه کلان. برخی اقدامات تقدم رتبی دارد. مثل بستن منافذ فساد در قانونگذاری که وظیفه قوه مقننه است. مثل از بین بردن بستر فساد که وظیفه قوه مجریه است.

وی توضیح داد: سال ۱۳۷۴ که توفیق حضور در سازمان بازرسی کل کشور را داشتم یک پرونده فساد ۲۳ میلیارد تومانی مطرح شد و چند وقت بعد پرونده‌ای به مبلغ بیشتر اما با متهم مختلف و همین طور پرونده‌های مختلف تا اخیراً که پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی مطرح شد. مبالغ متفاوت و متهمان مختلفند اما جنس همه این پرونده‌ها، یک است و معلوم است از یک منفذ، خسارت‌های مختلف می‌بینیم.

رئیسی افزود: اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد یک پرونده خواهیم بود. باید نظام پولی و بانکی اصلاح شود و این در همه برنامه‌ها تأکید شده است. دولت باید دست از تصدی گری بردارد و ناظر باشد نه متصدی. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و خصوصی سازی باید انجام شود. کاهش تصدی گری دولت باید انجام شود. در خصوصی سازی مشکلاتی ایجاد شد که چند مرتبه در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد. احراز توانایی کسی که می‌خواهد بپذیرد و دوم وقتی که واگذار شد توانمندسازی بخش خصوصی باید انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: همه در کشور می‌گویند افزایش نقدینگی مشکل ساز است. هیچ راهی نیست مگر اینکه نقدینگی به سمت تولید برود اما اگر نرفت و به سوی دلالی رفت مثل سیل جاری می‌شود.

وی یادآور شد: آنچه بر عهده قوه قضائیه است هم در بخش نظارت و هم در قضاوت است. عمدتاً در ذهن‌ها، قضاوت مطرح می‌شود اما دستگاه قضایی در بخش نظارت هم وظیفه دارد و مقام معظم رهبری در این مورد به بنده حقیر هم امر فرمودند.

رئیسی خاطرنشان کرد: هم در حوزه نظارت و هم در حوزه قضاوت باید برخورد عبرت آموز با مفسدان صورت گیرد.

آیت الله رئیسی گفت: برای اجرای عدالت در جامعه گام‌هایی هست که ضروری برداشته شود، اولی که بسیار اهمیت دارد آن است که معنویت، اخلاق، توجه به اجرای قانون، بین همه آحاد به ویژه مدیران افزایش پیدا کند. هر چه معنویت افزایش یابد شاهد کاهش جرم خواهیم بود، در این حوزه نقش علما به ویژه ائمه جمعه نقش برجسته ای است. امروز در نظام مدیریتی می‌گویند کارامدترین نظام کنترلی خودکنترلی است. آنکه به خداوند باور داشته باشد در خلوت خود محضر خداوند را حس می‌کند و آن کس که ندارد قانون را پیش روی خود می بیند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دومین گام ارتقا احساس مسئولیت است و آنکه در جامعه منکر انجام نشود و معروف گسترش پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت دارد، دشمن می‌خواهد حساسیت زدایی ایجاد و یاس ایجاد کند. فرد بی حس کسی که نسبت به ترک منکر احساس مسئولیت نکند در روایات مرده شمرده شده است. ائمه جمعه به دنبال آن هستند که حس مسئولیت را در جامعه ایجاد کنند اما این زحمت دارد.

وی تصریح کرد: در قوه قضاییه اعلام کردیم حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند. کسی که گزارش داد که در یک اداره فساد و منکری انجام می‌شود باید مورد تشویق قرار بگیرد. ما در دستگاه قضایی به همکاران مان تاکید کردیم که گزارشگران فشاد باید مورد حمایت قرار بگیرند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: سومین نکته که می‌تواند در اجرای عدالت اثرگذار باشد سازمان‌هایی است که نظارت درآن نهادینه شده است که هم در قوه مقننه و هم در قوه مجریه و هم در قوه قضاییه هیچ مدیری را نمی‌شناسم که وظایفش توام با نظارت نباشد. قبل از سازمان‌های برون دستگاهی مدیران درون دستگاه هم وظیفه نظارت دارند اگر کار به دستگاه قضایی برسد با صدور حکم مناسب مردم اجرای عدالت را خواهند دید.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: تلاش ما این است که زمان دادرسی را تا جای ممکن کوتاه کنیم. بر اتقان احکام صادره تاکید داریم. نظام دادرسی را به دنبال زحماتی که همه عزیزان قبلی کشیده اند ما هم باید اصلاح کنیم به نوعی که همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که قوه ملجاء و پناه مردم باشد نزدیک شویم.

وی گفت: در این چند ماهه بسیار تلاش کردم در ارتباطاتی که دستگاه قضایی با نخبگان، صاحب نظران و عموم مردم باید برقرار کند گام‌هایی برداریم. تاکید کردیم دستگاه قضایی باید همواره جایگاهی مردمی، انقلابی، کارآمد و ضدفساد باشد.

آیت الله رئیسی افزود: در شان نظارت هم به دنبال پیشگیری از وقوع جرم هستیم، نقش ائمه را در این حوزه بسیار برجسته می‌دانیم، اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل داده ایم که با حضور سه قوه است و امیدواریم بعد از این هم تداوم پیدا کند. من هیچ مدیر و سازمانی در کشور نمی‌شناسم که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم دارند همه باید پای کار باشند و در این رابطه دنبال آن هستیم که از توان همه بخش‌های جامعه بهره ببریم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: این میزان پرونده و جرم زیبنده جامعه ما نیست، زیبنده جامعه پاک، شهدا، ایثارگران و جانبازان ما این میزان از جرم نیست. حتماً باید در کاهش جرم تلاش جدی کرد و همه هم باید تلاش کنند.

وی اظهار داشت: آب، خاک، جنگل و هوا و فضا حقوق عامه است، نباید اجازه داد حقوق عامه مورد تعدی قرار گیرد و متجاوزان به حقوق مردم به سهولت دست به تعرض بزنند. مقام معظم رهبری در حکم من هم فرمودند که این را پیگیری کنم و ساز و کارهایی فراهم کرده ایم اما نقش بزرگ علما هم بسیار می‌تواند در این باب موثر باشد.

آیت الله رئیسی گفت: نکته بعد که شما ائمه جمعه را در آن به همکاری می‌طلبم کاهش ورودی پرونده است آنچه را که با کدخدامنشی و فرهنگ ما قابل حل است نباید به دستگاه قضا بیاید. مسائل مالی و خانوادگی ما می‌تواند به دستگاه قضا نیاید. راهکار مشکلات خانوادگی حکم قاضی نیست کما اینکه قاضی ما حکم به جدایی می‌دهد اما فردا زوج به زندگی ادامه می‌دهند یا بالعکس آن معلوم است موضوع جای دیگری تعیین می‌شود. مسائل مالی و خانوادگی همچون افزایش طلاق آن هم در اوایل زندگی می‌تواند با ریش سفیدی حل شود و نقش شما در اینجا اهمیت دارد تا ورودی پرونده کاهش پیدا کند و ما بتوانیم به جرایم سازمان یافته و مفسدین اقتصادی برسیم و به کسانی که با جامعه با قوانین و با امنیت بازی می‌کنند برسیم و بتوانیم کمرشان را بشکنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: با همه مسائلی که امروز مورد گله خیلی هاست، به تبعیت از پیشوای بصیرت آفرین مان آینده را بسیار روشن می بی نم چون ریشه‌های این درخت تنومند متکی به خون شهداست که این خون‌ها متصل شده به خون ثارالله که امکان ندارد کسی بتواند این خون‌ها را بشکند و به این خون‌ها خیانت کند. در منطقه هر جا که به نظرات مقام معظم رهبری عمل شده برتری با جبهه انقلاب اسلامی است، هر جا حضور مقتدرانه داریم و به میدان رفتیم، میدان موفقیت ما بوده. جایی که مشکل داریم جایی است که نگاه به دستان بی کفایت بیگانگان داشتیم.

وی تاکید کرد: با همه وجود باور داریم و ملت هم باور دارد هر جا که متکی بر اتکال به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های خودمان که کم هم نیست کار انجام شده حوزه موفقیت بوده و خواهد بود. روحیه گره گشا در این رابطه روحیه انقلابی و جهادی خواهد بود و می‌تواند در هر حوزه برای کشور گره گشا باشد اگرچه ممکن این را خیلی دور ببینند و باور نکنند اما به روشنی این را می‌بینیم.

آیت الله رئیسی گفت: بسیاری از مسائل که در دستگاه قضا تاثیرگذار است از جانب خود ما نیست مثلاً نوسانات اقتصادی که در سال گذشته میلیون‌ها چک برگشتی را روانه دستگاه قضا کرد. یک تصمیم مالی یا اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد و اینها همه باید با نگاه به کاهش ورودی پرونده انجام شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان با تاکید بر اینکه اصلاح را از قوه قضاییه شروع کردیم، چون حضرت آقا فرمودند تیشه را با دستمال کثیف نمی‌توان پاک کرد، گفت: امیدواریم با دعای خیر شما و اخلاص مقام معظم رهبری و خانواده معزز شهدا و دعای ایثارگران و جانبازان خداوند متعال عنایت کند تا گام‌هایی که مورد رضایت او است برداریم. بنده ماموریت دارم وظیفه صیانت خودمان را نسبت به ارزش‌های اسلامی و ارتقا اعتماد عمومی نسبت به نظام در دستور کار داشته باشم و در این جهت حتماً دشمنان را مایوس می‌کنیم.
رئیس قوه قضائیه:
نظام پولی و بانکی باید اصلاح شود/ دولت دست از تصدی گری بردارد
نظام پولی و بانکی باید اصلاح شود/ دولت دست از تصدی گری بردارد

رئیس قوه قضائیه گفت: اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد یک پرونده خواهیم بود، دولت باید دست از تصدی گری بردارد و ناظر باشد نه متصدی، بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در بیست و چهارمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور که صبح امروز با عنوان همگام با گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور بیش از ۹۰۰ تن از ائمه جمعه سراسر کشور برگزار شد، گفت: موضوع عدالت و مبارزه با فساد یکی از مأموریت‌های ۷-۸ گانه ای بود که مقام معظم رهبری برای همه آحاد مردم به ویژه مسئولان اعلام کردند. در مفاهیم دینی ما بعد از توحیدشاید هیچ مفهومی فراگیرتر و گسترده‌تر از عدالت نباشد. عدالت و خلقت، عدالت و بعثت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت قضایی و عدالت اداری. در همه حوزه‌ها عدالت بسیار مفهوم گسترده و فراگیری در منابع دینی ما دارد.

رئیسی افزود: سخن در عدالت به معنای بحث و نظر نیست. بسیار می‌توان در این باب سخن گفت و کتاب نوشت و بسیار در این باره در خطبه‌های نمازجمعه سخن گفته و تبیین کرده اید. سخن در اجرای عدالت است. به برکت نام امیرالمومنین و سال امیر که مقام معظم رهبری بیان کردند بسیار نوشتند و کتابهای بسیاری تدوین و تألیف شد اما سخن در عدالت اجرایی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در رأس نظام اسلامی، امام عادل است اما اگر بخواهید تمام جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کند، اقتضائات و لوازمی دارد. در حوزه قانونگذاری، قانون عادلانه و در حوزه اجرا مجریان باید عادل باشند. صفت عدالت باید در خصوص همه کسانی که در جای جای نظام خدمت رسانی می‌کنند برقرار باشد تا همه جامعه مزه شیرین عدالت را به کام خود حس کنند. اگر یک نفر در حوزه کوچکی عدالت را اجرا نکند، در همان حوزه مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون اگر بخواهیم ملاکی برای اجرای عدالت تعیین کنیم به نظر می‌رسد بهترین ملاک برای اجرای عدالت فعلاً این است که بر اجرای قانون توافق کنیم به هر میزان که عدالت نقض شده یعنی در جامعه بی قانونی عمل شده است. هیچکس در جامعه نباید به خودش اجازه دهد که قانون را مخدوش کند. در حوزه‌های مختلف بسیار تلاش شده اما امروز بعد از ۴۰ سال به آنچه انجام شده نگاه کنیم و اهداف بلند انقلاب اسلامی نگاه کنیم. وضع موجود و وضع مطلوب بسیار متفاوت است.

رئیسی گفت: گام دوم انقلاب اسلامی دربیانیه بلند مقام معظم رهبری کاملاً تبیین شده و آرمان‌های بلندی که باید پیش روی همه مسئولان در آینده نظام باشد، در این بیانیه تبیین شده است.

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: اگر عدالت اعطاء همه حق به ذیحق باشد خروج از عدالت فساد است. آنچه زیبنده نیست فساد است چه خرد و چه کلان. برخی اقدامات تقدم رتبی دارد. مثل بستن منافذ فساد در قانونگذاری که وظیفه قوه مقننه است. مثل از بین بردن بستر فساد که وظیفه قوه مجریه است.

وی توضیح داد: سال ۱۳۷۴ که توفیق حضور در سازمان بازرسی کل کشور را داشتم یک پرونده فساد ۲۳ میلیارد تومانی مطرح شد و چند وقت بعد پرونده‌ای به مبلغ بیشتر اما با متهم مختلف و همین طور پرونده‌های مختلف تا اخیراً که پرونده ۳ هزار میلیارد تومانی مطرح شد. مبالغ متفاوت و متهمان مختلفند اما جنس همه این پرونده‌ها، یک است و معلوم است از یک منفذ، خسارت‌های مختلف می‌بینیم.

رئیسی افزود: اگر نظام پولی و بانکی اصلاح نشود هر روز شاهد یک پرونده خواهیم بود. باید نظام پولی و بانکی اصلاح شود و این در همه برنامه‌ها تأکید شده است. دولت باید دست از تصدی گری بردارد و ناظر باشد نه متصدی. بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و خصوصی سازی باید انجام شود. کاهش تصدی گری دولت باید انجام شود. در خصوصی سازی مشکلاتی ایجاد شد که چند مرتبه در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد. احراز توانایی کسی که می‌خواهد بپذیرد و دوم وقتی که واگذار شد توانمندسازی بخش خصوصی باید انجام شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: همه در کشور می‌گویند افزایش نقدینگی مشکل ساز است. هیچ راهی نیست مگر اینکه نقدینگی به سمت تولید برود اما اگر نرفت و به سوی دلالی رفت مثل سیل جاری می‌شود.

وی یادآور شد: آنچه بر عهده قوه قضائیه است هم در بخش نظارت و هم در قضاوت است. عمدتاً در ذهن‌ها، قضاوت مطرح می‌شود اما دستگاه قضایی در بخش نظارت هم وظیفه دارد و مقام معظم رهبری در این مورد به بنده حقیر هم امر فرمودند.

رئیسی خاطرنشان کرد: هم در حوزه نظارت و هم در حوزه قضاوت باید برخورد عبرت آموز با مفسدان صورت گیرد.

آیت الله رئیسی گفت: برای اجرای عدالت در جامعه گام‌هایی هست که ضروری برداشته شود، اولی که بسیار اهمیت دارد آن است که معنویت، اخلاق، توجه به اجرای قانون، بین همه آحاد به ویژه مدیران افزایش پیدا کند. هر چه معنویت افزایش یابد شاهد کاهش جرم خواهیم بود، در این حوزه نقش علما به ویژه ائمه جمعه نقش برجسته ای است. امروز در نظام مدیریتی می‌گویند کارامدترین نظام کنترلی خودکنترلی است. آنکه به خداوند باور داشته باشد در خلوت خود محضر خداوند را حس می‌کند و آن کس که ندارد قانون را پیش روی خود می بیند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دومین گام ارتقا احساس مسئولیت است و آنکه در جامعه منکر انجام نشود و معروف گسترش پیدا کند، امر به معروف و نهی از منکر بسیار اهمیت دارد، دشمن می‌خواهد حساسیت زدایی ایجاد و یاس ایجاد کند. فرد بی حس کسی که نسبت به ترک منکر احساس مسئولیت نکند در روایات مرده شمرده شده است. ائمه جمعه به دنبال آن هستند که حس مسئولیت را در جامعه ایجاد کنند اما این زحمت دارد.

وی تصریح کرد: در قوه قضاییه اعلام کردیم حتماً از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت خواهیم کرد گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند. کسی که گزارش داد که در یک اداره فساد و منکری انجام می‌شود باید مورد تشویق قرار بگیرد. ما در دستگاه قضایی به همکاران مان تاکید کردیم که گزارشگران فشاد باید مورد حمایت قرار بگیرند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: سومین نکته که می‌تواند در اجرای عدالت اثرگذار باشد سازمان‌هایی است که نظارت درآن نهادینه شده است که هم در قوه مقننه و هم در قوه مجریه و هم در قوه قضاییه هیچ مدیری را نمی‌شناسم که وظایفش توام با نظارت نباشد. قبل از سازمان‌های برون دستگاهی مدیران درون دستگاه هم وظیفه نظارت دارند اگر کار به دستگاه قضایی برسد با صدور حکم مناسب مردم اجرای عدالت را خواهند دید.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: تلاش ما این است که زمان دادرسی را تا جای ممکن کوتاه کنیم. بر اتقان احکام صادره تاکید داریم. نظام دادرسی را به دنبال زحماتی که همه عزیزان قبلی کشیده اند ما هم باید اصلاح کنیم به نوعی که همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که قوه ملجاء و پناه مردم باشد نزدیک شویم.

وی گفت: در این چند ماهه بسیار تلاش کردم در ارتباطاتی که دستگاه قضایی با نخبگان، صاحب نظران و عموم مردم باید برقرار کند گام‌هایی برداریم. تاکید کردیم دستگاه قضایی باید همواره جایگاهی مردمی، انقلابی، کارآمد و ضدفساد باشد.

آیت الله رئیسی افزود: در شان نظارت هم به دنبال پیشگیری از وقوع جرم هستیم، نقش ائمه را در این حوزه بسیار برجسته می‌دانیم، اولین شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل داده ایم که با حضور سه قوه است و امیدواریم بعد از این هم تداوم پیدا کند. من هیچ مدیر و سازمانی در کشور نمی‌شناسم که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم دارند همه باید پای کار باشند و در این رابطه دنبال آن هستیم که از توان همه بخش‌های جامعه بهره ببریم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: این میزان پرونده و جرم زیبنده جامعه ما نیست، زیبنده جامعه پاک، شهدا، ایثارگران و جانبازان ما این میزان از جرم نیست. حتماً باید در کاهش جرم تلاش جدی کرد و همه هم باید تلاش کنند.

وی اظهار داشت: آب، خاک، جنگل و هوا و فضا حقوق عامه است، نباید اجازه داد حقوق عامه مورد تعدی قرار گیرد و متجاوزان به حقوق مردم به سهولت دست به تعرض بزنند. مقام معظم رهبری در حکم من هم فرمودند که این را پیگیری کنم و ساز و کارهایی فراهم کرده ایم اما نقش بزرگ علما هم بسیار می‌تواند در این باب موثر باشد.

آیت الله رئیسی گفت: نکته بعد که شما ائمه جمعه را در آن به همکاری می‌طلبم کاهش ورودی پرونده است آنچه را که با کدخدامنشی و فرهنگ ما قابل حل است نباید به دستگاه قضا بیاید. مسائل مالی و خانوادگی ما می‌تواند به دستگاه قضا نیاید. راهکار مشکلات خانوادگی حکم قاضی نیست کما اینکه قاضی ما حکم به جدایی می‌دهد اما فردا زوج به زندگی ادامه می‌دهند یا بالعکس آن معلوم است موضوع جای دیگری تعیین می‌شود. مسائل مالی و خانوادگی همچون افزایش طلاق آن هم در اوایل زندگی می‌تواند با ریش سفیدی حل شود و نقش شما در اینجا اهمیت دارد تا ورودی پرونده کاهش پیدا کند و ما بتوانیم به جرایم سازمان یافته و مفسدین اقتصادی برسیم و به کسانی که با جامعه با قوانین و با امنیت بازی می‌کنند برسیم و بتوانیم کمرشان را بشکنیم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: با همه مسائلی که امروز مورد گله خیلی هاست، به تبعیت از پیشوای بصیرت آفرین مان آینده را بسیار روشن می بی نم چون ریشه‌های این درخت تنومند متکی به خون شهداست که این خون‌ها متصل شده به خون ثارالله که امکان ندارد کسی بتواند این خون‌ها را بشکند و به این خون‌ها خیانت کند. در منطقه هر جا که به نظرات مقام معظم رهبری عمل شده برتری با جبهه انقلاب اسلامی است، هر جا حضور مقتدرانه داریم و به میدان رفتیم، میدان موفقیت ما بوده. جایی که مشکل داریم جایی است که نگاه به دستان بی کفایت بیگانگان داشتیم.

وی تاکید کرد: با همه وجود باور داریم و ملت هم باور دارد هر جا که متکی بر اتکال به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های خودمان که کم هم نیست کار انجام شده حوزه موفقیت بوده و خواهد بود. روحیه گره گشا در این رابطه روحیه انقلابی و جهادی خواهد بود و می‌تواند در هر حوزه برای کشور گره گشا باشد اگرچه ممکن این را خیلی دور ببینند و باور نکنند اما به روشنی این را می‌بینیم.

آیت الله رئیسی گفت: بسیاری از مسائل که در دستگاه قضا تاثیرگذار است از جانب خود ما نیست مثلاً نوسانات اقتصادی که در سال گذشته میلیون‌ها چک برگشتی را روانه دستگاه قضا کرد. یک تصمیم مالی یا اجتماعی می‌تواند تاثیرگذار باشد و اینها همه باید با نگاه به کاهش ورودی پرونده انجام شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان با تاکید بر اینکه اصلاح را از قوه قضاییه شروع کردیم، چون حضرت آقا فرمودند تیشه را با دستمال کثیف نمی‌توان پاک کرد، گفت: امیدواریم با دعای خیر شما و اخلاص مقام معظم رهبری و خانواده معزز شهدا و دعای ایثارگران و جانبازان خداوند متعال عنایت کند تا گام‌هایی که مورد رضایت او است برداریم. بنده ماموریت دارم وظیفه صیانت خودمان را نسبت به ارزش‌های اسلامی و ارتقا اعتماد عمومی نسبت به نظام در دستور کار داشته باشم و در این جهت حتماً دشمنان را مایوس می‌کنیم.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین