کد خبر: ۱۹۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۸
طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۹۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور رخ داد. بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است.
ناطقان: از ابتدای سال تاکنون آتش‌سوزی به ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی آسیب وارد کرده است. بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها روشن کردن آتش در جنگل جرم است و مجازات در پی دارد. در ادامه به ۸ نکته درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها اشاره شده است.

*طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۹۰ فقره در جنگل‌های کشور و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی رخ داد.

* اراضی مرتعی کشور به دلیل بارندگی‌های خوب ابتدای سال، سطح پوشش علفی انبوهی دارند و به همین دلیل آتش‌سوزی‌ها در مراتع نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

*بررسی‌ها نشان می دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی منشاء انسانی دارد. برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار و یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند.

*حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های امسال در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است. در خرداد ماه سال جاری نیز بیشترین آتش‌سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بود.

*در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی با وجود آنکه پوشش جنگلی کم است اما آتش‌سوزی در سطح مراتع رخ داده است.

*بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است.

*بر اساس مواد قانونی ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل رخ دهد، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود همچنین هر کس در تنه درخت جنگلی آتش روشن کند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال و برای هر درخت که‌ «کت یا پی‌زده» و یا در آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی از یکصد ریال تا یک هزار ریال محکوم می‌شود.

*رعد و برق، برق فشار قوی و حتی اختلافات منطقه‌ای از جمله مواردی است که سبب آتش‌سوزی‌های غیر عمدی در جنگل‌ها می‌شود. متأسفانه بر اساس آخرین گزارش‌ها، سازمان جنگل‌ها امسال برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های جنگلی بالگردی در اختیار ندارد چرا که اعتبار امسال دولت برای اطفای حریق از طریق بالگرد در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نگرفته است و به همین دلیل سازمان جنگل‌ها هنوز نتوانسته با نهادهایی که در اطفای حریق به این سازمان کمک می‌کنند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین