کد خبر: ۱۹۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
ایجادمنطقه آزاد تجاری «ارس» طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۸۲ برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی منطقه تصویب شد.
ناطقان: منظور تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادان، رشد و توسعه اقتصادی ،سرمایه گذاری و افزایش درآمد عموم ، ایجاد اشتغال سالم و مولد ، تنظیم بازار کار و کالا حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات ایجاد ثبت و در اواخر شهریور ماه ۱۳۸۳ در شمال غرب ایران، استان آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) با مرکزیت جلفا و در نقطه مرزی استراتژیک ایران در مرز کشورهای ارمنستان، آذربایجان و منطقه خودمختار نخجوان آغاز به کار کرد.

 بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس، پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است. این منطقه آزاد به لطف موقعیت ژئواستراتژیک منحصربه فردش، دسترسی به بازارهای بین المللی سرمایه گذاری و تاسیسات صدور مجدد ترانزیتی، زمینه را برای مرتبط کردن اقتصاد ایران به اقتصاد بین المللی و بویژه بازارهای آسیای میانه فراهم می‌کند. درعین حال، منطقه آزاد تجاری ارس به علت ذخایر طبیعی محافظت شده‌اش، آب و هوای مساعد ، چشمه‌های آب معدنی ، و جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی‌اش، به یک جاذبه گردشگری بین المللی تبدیل شده است که  از آن به عنوان الگویی از نسل دوم مناطق آزاد تجاری ایران یاد می‌شود.



شهر «جلفا» از شهرهای استان آذربایجان شرقی که در حاشیهٔ رود ارس و  مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در منطقه آزاد تجاری «ارس» واقع شده است. این شهر با موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی مناسب، از مهم‌ترین قطب‌های بازرگانی ایران محسوب می‌شود.

منطقه حفاظت شده "آینالو" قسمتی از جنگل‌های بکر و زیبای ارسباران که دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. در این راستا این منطقه در تمام فصول سال، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند."آینالو" بخش بسیار کوچکی از منطقه ۸۰ هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران است که در شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

کاروانسرای خواجه «نظر» مربوط به دوره صفوی و در شهرستان جلفا و کرانه جنوبی رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و کشور آذربایجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
 جلفا،

حمام «کردشت»؛ این حمام در زمان عباس میرزا نائب السلطنة فتحعلی شاه هنگام جنگ دوم ایران و روس ساخته شد ولی شیوه معماری آن شباهت بسیاری به حمام‌های دوره صفوی دارد.

حمام کردشت درکنار هفت بنای دیگر یعنی عمارت، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوان خانه، یخچال، قلعه عباس ‌میرزا و ساخلو (پادگان نظامی) مجموعه تاریخی کردشت را تشکیل داده‌اند که در یک باغ قرار دارند و بازدید از آن‌ ها خالی از لطف نیست.

پل «خدا آفرین» در نزدیکی منطقه‌ای به همین نام در استان آذربایجان شرقی و بر روی رودخانه ارس قرار گرفته که در گذشته به عنوان مسیر ارتباطی ایران و کشور آدربایجان استفاده می‌شده، این پل در دوران صفویه و از سنگ و آجر ساخته شده است. در سمت راست تصویر روستاهای خداآفرین در ایران و در سمت چپ یکی از روستاهای کشور آذربایجان قرار دارند.

آبشار «آسیاب خرابه» یکی از زیباترین مناطق دیدنی شهر جلفا در منطقه آزاد ارس قرار دارد.

منطقه حفاظت شده "آینالو" قسمتی از جنگل‌های بکر و زیبای ارسباران که دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است. در این راستا این منطقه در تمام فصول سال، گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند."آینالو" بخش بسیار کوچکی از منطقه ۸۰ هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران است که در شهرستان خداآفرین استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

کلیسای «سنت استپانوس» یا» «کلیسای استفانوس» مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره‌کلیسا قرار می‌گیرد. کلیسای استپانوس مقدس در منطقه آزاد «ارس» در ۶ کیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ کیلومتر غرب شهر جلفا در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

پل «خدا آفرین» در نزدیکی منطقه‌ای به همین نام در استان آذربایجان شرقی و بر روی رودخانه ارس قرار گرفته که در گذشته به عنوان مسیر ارتباطی ایران و کشور آدربایجان استفاده می‌شده است. این پل در دوران صفویه و از سنگ و آجر ساخته شده است.

«مارال» یکی از گونه‌های گوزن قرمز که در آسیای میانه، قفقاز و شمال ایران زیست می‌کند. گوزن مارال از بزرگترین گونه‌های گوزن در ایران است. منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خدا آفرین و در ۵۰ کیلومتری شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی و از سال به عنوان ۱۳۸۵مرکز تکثیر و پرورش مارال آینالو و پناهگاه حیات وحش راه اندازی شده است. در حال حاضر در این منطقه بیش از ۳۰ مارال به صورت وحشی در داخل دو فنس و به مساحت‌های۱۸۰ هکتار قرار دارند.

در واحد کاشت گل‌های تزیینی گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک به مساحت یک هکتار که سالانه یک میلیون گل در آن برداشت می‌شود.

منطقه آزاد ارس دارای ۵شهرک صنعتی فعال، که شامل فازهای ۱،۲،۳و فاز۴۰هکتاری و فاز صنایع سنگین (پالایشگاهی) است. این شهرکی‌های صنعتی در حال حاضر۱۶۰ واحد صنعتی فعال دارند که برای حدود ۳۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

دشت «گردیان» در شمال شهر«هادیشهر»  و در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر جلفا قرار دارد که بدلیل دسترسی آسان به آب رود ارس و حاصلخیز بودن خاک برداشت پسته نیز در آن منطقه انجام می‌شود.

 خط تولید کفش «دنیلی» در یکی از شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد تجاری «ارس» که بیش از ۲۲۰ نفر در آن مشغول بکار هستند.

۱۵ هزار تن گوجه فرنگی در سال ۱۳۹۷ در بزرگ‌ترین و  مدرن‌ترین گلخانه هیدروپونیک كشور و خاورمیانه برداشت، که ۱۳ هزار تن آن به کشورهای همسایه صادر شده است.

کلیسای «چوپان» درغرب شهر مرزی جلفا، در ساحل رود ارس و در میان کوه های رسوبی سرخ رنگ واقع شده که در گذشته مکان عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف دره شام بوده و تاریخ احداث آن را سال ۱۵۱۸ میلادی گفته‌اند.

«قریه گلستان» محل امضای عهدنامه گلستان که در کشور آذربایجان. این عهدنامه در تاریخ۳آبان ۱۱۹۲ با واسطه انگلستان و توسط ديپلمات انگليسی مقيم ايران تنظيم شد که مناطق قرهباغ، گنجه، شکی، شيروان، قوبه، دربند، باکو، به همراه بخشی از تالش، سواحل دریای کاسپین، داغستان و گرجستان از ايران جدا و به روسيه واگذار شدند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین