کد خبر: ۱۹۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
یک متخصص چشم گفت: رتینوپاتی در مراحل اولیه تاثیری بر بینایی بیمار ندارد، مگر اینکه در ناحیه مرکزی شبکیه ورم ایجاد شده باشد.
ناطقان: سعید یادگاری، متخصص چشم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر دیابت بر چشم اظهار کرد:  بدن فرد مبتلا به دیابت ، قادر به مصرف و ذخیره‌سازی مناسب قند نیست. سطوح بالای قندخون، باعث صدمه به عروق شبکیه چشم می‌شوند. شبکیه لایه‌ای عصبی در عقب کره چشم است که امواج نورانی را دریافت و تصویر اشیا را به مغز ارسال می‌کند و آسیب عروق شبکیه، رتینوپاتی دیابتی نامیده می‌شود.
انواع رتینوپاتی دیابتی را بشناسید


وی درباره انواع رتینوپاتی دیابتی گفت: دو نوع رتینوپاتی دیابتی وجود دارد که عبارت‌اند از: رتینوپاتی دیابتی بدون رگ‌زایی در واقع شامل مراحل اولیه رتینوپاتی است. در این مرحله، ترشح خون یا مایع از رگ‌های باریک شبکیه، باعث تورم و رسوب اگزودا در شکبیه می‌شود.

متخصص چشم در ادامه افزود: در مراحل اولیه تاثیری بر بینایی بیمار ندارد، مگر اینکه در ناحیه مرکزی شبکیه ورم ایجاد شده باشد.

وقتی تغییر رنگ چشم زنگ خطر ابتلا به یک بیماری خطرناک را به صدا در می‌آورد

متاسفانه این عروق جدید، نه تنها قادر به تامین خون مورد نیاز شبکیه نیستند بلکه به علت ساختمان غیرطبیعی و محل قرارگیری، می‌توانند موجب خون‌ریزی و ایجاد کشش روی شبکیه و جداشدگی آن شوند.

وی درباره بهترین راه تشخیص این نوع بیماری گفت : تنها راه بررسی و تشخیص اثرات دیابت روی چشمان شما، معاینه چشم‌پزشکی است حتی قبل از اینکه بینایی تحت تاثیر قرار بگیرد، چشم‌پزشک قادر به تشخیص و درمان بیماری شما است.


یادگاری تاکید کرد: اگر چشم‌پزشک متوجه علائم رتینوپاتی شود، ممکن است آزمایشات اختصاصی‌تری از جمله عکس رنگی از شبکیه همچون آنژیوگرافی فلوئورسئین درخواست کند. در این آزمایش داروی خاصی به عنوان ماده حاجب یا رنگی از طریق بازو تزریق می‌شود و با عکس‌های گرفته شده، تشخیص شدت بیماری و میزان آسیب به عروق امکان‌پذیر است.
اثرات رتینوپاتی دیابتی بر چشمان فرد +شناخت و راه های درمان آن
درمان و پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی

این متخصص چشم درباره درمان رتینوپاتی دیابتی بیان کرد: بهترین راه درمان، جلوگیری از پیشرفت رتینوپاتی تا حد ممکن است. کنترل دقیق قند خون به طور معنی‌داری باعث کاهش خطر نابینایی‌ ناشی از رتینوپاتی دیابتی در درازمدت می‌شود. در صورت وجود فشار خون بالا و یا مشکل کلیوی، درمان هم زمان توصیه می‌شود.

وی گفت: جراحی لیزر معمولا در موارد ورم رتینوپاتی همراه با رگ‌زایی و گلوکوم (آب سیاه) ناشی از رگ‌ زایی توصیه می شود. گاهی تزریق داخل چشمی داروها  جهت کاهش ورم شبکیه و یا کنترل رگ‌زایی از تزریق داروهایی به داخل چشم لازم است. این داروها معمولا به طور موثری موجب کنترل بهتر رتینوپاتی دیابتی می‌شوند و در موارد خاصی مجدد استفاده شوند.

یادگاری تاکید کرد: افراد مبتلا به دیابت باید حداقل سالی یک بار تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند. ممکن است معاینه‌های مکرر چشم بعد از تشخیص رتینوپاتی لازم باشد. خانم‌های بارداری که مبتلا به دیابت هستند باید در سه ماهه اول بارداری از نظر چشم‌پزشکی معاینه شوند.
برچسب ها: تغییر رنگ ، چشم ، بیماری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین