کد خبر: ۲۰۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
هپاتیت بیماری کبدی است که برحسب زمان کشف ویروس به انواع A، B، C، D و E تقسیم بندی می‌شود.
ناطقان: با شوق و ذوقی به سمت آرایشگاه می‌رود تا اسم خود را بر روی دستش خالکوبی کند،  پس از اینکه به آرایشگاه می‌رود با سوزنی دردناک کار خالکوبی او شروع می‌شود،  پس از گذشت مدتی می‌بیند مدام دست‌هایش خون می‌آید و باعث بروز دلهره‌ای برایش می‌شود.
 
در روزهای اول احساسی ندارد اما به مرور احساسات ناخوشایندی دارد و احساس بی‌اشتهایی،  ضعف،  زردی و غیره دارد و زمانی که به پزشک مراجعه می‌کند متوجه می‌شود به هپاتیت مبتلا شده است.
 
هپاتیت (Hepatitis) به معنای التهاب کبد است؛ بسیاری از عوامل مانند دارو‌ها می‌توانند این التهاب را ایجاد کنند، اما به طور کلی، شایع‌ترین علت ایجاد هپاتیت در سراسر دنیا، ویروسها هستند.
 
هپاتیت یک بیماری عفونی شایع است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به آن آلوده شده اند و تخمین زده می‌شود که ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان شواهدی از عفونت را با آزمایش خون نشان دهند، بطور متوسط ناقلین هپاتیت در ایران ۳ درصد برآورد می‌شود. طبق تعریف، اگر هپاتیت کمتر از ۶ ماه طول بکشد آن را «هپاتیت حاد» و اگر بیشتر از آن به طول بینجامد آن را «هپاتیت مزمن» می‌گویند.
 
با توجه به این که در اغلب موارد این بیماری از مادران آلوده به نوزادان منتقل می‌شود، تا سال‌ها علامتی بروز نمی‌کند؛ در برخی موارد به دنبال هپاتیت حاد ویروسی، فرد به صورت یک فرد ناقل در می‌آید. در این افراد به دنبال علایم هپاتیت از جمله بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، پررنگی ادرار و زردی، سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند آنتی ژن هپاتیت B را از بین ببرد و بعد از ۶ ماه، با وجود بهبودی ظاهری فرد آلوده باقی می‌ماند.
 
///////////////
 
خوشبختانه تنها ۱۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت حاد ویروسی دچار هپاتیت مزمن می‌شوند و ناقل هپاتیت باقی می‌مانند ولی متأسفانه در صورت انتقال عفونت از مادر به نوزاد، در اغلب موارد حالت ناقل پابرجا خواهد ماند و نوزادان آلوده امروزه، خود آلوده کننده جامعه خواهند بود.
 
اطلاعات زیادی درباره انواع هپاتیت و راه‌های انتقال آن تاکنون منتشر شده است. به همین دلیل، تمرکز ما در این گزارش تأکید بر ضرورت پیشگیری از ابتلا به هپاتیت و اصلاح رفتار‌های غلط اجتماعی با مبتلایان این بیماری است.بیشتر بخوانید: هرآنچه نیاز است از آمبولی ریه بدانید/ لخته‌های مرگباری که در ریه به دام افتاده و با جانتان بازی می‌کند
چگونگی اطلاع از وجود هپاتیت در بدن
علویان، دبیر جامعه جهانی هپاتیت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک با بیان اینکه  هپاتیت بیماری خاموش و بدون نشانه است, اظهار کرد: هپاتیت بیماری مزمنی است که با التهاب کبدی خود را نشان می‌دهد و  بسیاری از کسانی که به ویروس هپاتیت B آلوده می‌شوند، از بیماری خود آگاهی ندارند و سال‌ها پس از ابتلا و با علائم مختلف از وجود این بیماری مطلع می‌شوند که در برخی از آنها کار از کار گذشته و به راحتی نمی‌توان اقدام به درمان و کنترل بیماری کرد.
 
وی با اشاره به اینکه اندازه‌گیری آنتی ژن سطحی این ویروس HBS Ag است، گفت: اگر در فردی آزمایش HBS Ag مثبت  باشد، نشان می‌دهد که او  آلوده به ویروس هپاتیت B است بدین معنا که در بدن او ویروس هپاتیت B وجود دارد؛ در این آزمایش وضعیت کبدی فرد نشان داده می‌شود که نشان دهنده فعالیت ویروسی در بدن است.
 
علویان با تاکید بر اینکه تمام افراد خانواده باید آزمایش دهند، ادامه داد: اگر در خانواده‌ فردی مبتلا به ویروس  HBS Ag مثبت باشد، سایر افراد خانواده نیز باید آزمایش دهند تا به موقع این ویروس در بدن آنها شناسایی شود و بتوان به موقع اقدام به درمان کرد.
 
///////////////
 
دبیر جامعه جهانی هپاتیت با تاکید بر اینکه ناقلین هپاتیت باید از نظری کبدی مورد بررسی قرار گیرند، افزود: فردی که ناقل هپاتیت است حتما باید از نظر کبدی مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت ابتلا به هپاتیت مزمن، بتوان سریعا اقدام به تشخیص و درمان کرد و از تخریب بیشتر کبد جلوگیری شود.
مسئله‌ای مهم در ارتباط با ناقلین هپاتیت  B که نباید از آن غافل شد
علویان با بیان اینکه بیماران مبتلا به هپاتیت B هیچ گونه علامتی ندارند، تشریح کرد: در خون مبتلا به هپاتیت ویروس وجود دارد اما ممکن است خود را به راحتی نشان ندهد؛  از این رو توصیه می‌شود این افراد حتما هر ۶ ماه یک بار آزمایش دهند تا وضعیت کبدی آنان نیز مورد بررسی قرار گیرد  چرا که این امر جنبه حیاتی دارد و با انجام آن می‌توان به فعال شدن بیماری در مراحل اولیه پی برد.
 
بیشتر بخوانید: بیماری هپاتیت مزمن منجر به نارسایی کبدی می شود
عاقبت ناقلین هپاتیت B
دبیر جامعه جهانی هپاتیت افزود: یک سازش و همزیستی بین ویروس‌ها و سیستم دفاعی بدن وجود دارد که این سازگاری ممکن است تا سالیان سال باقی بماند و بیمار مشکل کبدی پیدا نکند و ویروس همچنان در حالت نهفته تا آخر عمر باقی مانده باشد.
 
وی با بیان اینکه ویروس هپاتیت از هر ۱۰۰ نفر از بدن ۲ نفر پاک می‌شود، ادامه داد: تعداد بسیار کمی از افرا دمبتل ابه هپاتیت در عرض چند سال، دچار عود بیماری می‌شوند و به اصطلاح فعالیت ویروس در بدن آن‌ها مجدداً از سر گرفته می‌شود.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت غربالگری را برای شناسایی بیماران مبتلا به هپاتیت یک ضرورت دانست و افزود: گروه‌های پرخطر، از جمله کسانی هستند که غربالگری نشده اند و غربالگری جزو مهم‌ترین کاری است که مبتلایان به هپاتیت باید انجام دهند.
علویان در پاسخ به این سوال که آیا امکان ابتلای ناقلین هپاتیت B به سیروز وجود دارد یا خیر، گفت: در تعداد کمی از این بیماران که اختلال در کار کبد به صورت پیشرونده است، این احتمال وجود که امکان ابتلای ناقلین هپاتیت به سیروز وجود دارد.
 
///////////////

دبیر جامعه جهانی هپاتیت با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به هپاتیت حتما باید واکسن ضد ویروس هپاتیت را تزریق کنند،  تشریح کرد: این واکسن می‌تواند بیش از ۹۵ درصد، مانع از ابتلا به این بیماری شود از این رو توصیه می‌شود این آمپول مرتب هر ۶ ماه یکبار تزریق شود.
التهاب کبدی از عوارض شایع هپاتیت
علویان با بیا اینکه در برخی افراد مبتلا به هپاتیت B ویروس به صورت فعال سبب التهاب کبد می‌شود، ادامه داد: آنزیم‌های کبدی در خون افراد مبتلا به هپاتیت زیاد می‌شود که این افراد نیاز به تشخیص شدت التهاب در کبد و فعالیت ویروس در خون و احیاناً درمان دارند،  قابل ذکر است تشخیص به موقع بیماری  و اقدام به درمان از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.
 
وی آزمایشات اندازه‌گیری سطح میزان در خون را مهم دانست و گفت: برای تشخیص فعال بودن بیماری و پیگیری بیماران بعد از شروع درمان لازم است، آزمایشات اندازه‌گیری سطح میزان ویروس در خون انجام شود.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت درباره آغاز درمان هپاتیت قبل یا همزمان با شیمی درمانی، گفت: گاهی اوقات وضعیت بیمار به گونه‌ای است که نمی‌توان منتظر درمان هپاتیت شد،  بنابراین در چنین شرایطی همزمان با شروع شیمی درمانی، بیمار باید داروهای ضدویروس را برای درمان درمان هپاتیت مصرف کند.
بیشتر بخوانید: همه آنچه که درباره هپاتیت باید بدانید
مبتلایان به هپاتیت از تزریق دارو نترسید
دبیر جامعه جهانی هپاتیت با اشاره به اینکه امروزه دارو‌های ضد ویروسی متعددی برای درمان هپاتیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: برخی داروها اثرات ضد ویروسی دارند که سیستم دفاعی بدن را تحریک می‌کند و امروزه از دارو‌های خوراکی ضدویروسی در درمان استفاده می‌شود.
 
علویان بیان کرد: سوراخ شدن بدن با هر وسیله تیز یا سوزن آلوده (مثل خالکوبی)، خون آمدن از ناخن هنگام مانیکور و هر اقدام دیگری که باعث خونریزی در سطح پوست شود، می‌تواند زمینه انتقال ویروس را فراهم کند و واکسن، تنها راه مصونیت است.
 
وی یادآوری کرد:  شما هم می‌توانید با تلقیح واکسن، از ابتلای خود در برابر این عفونت محافظت کنید.
برچسب ها: راهکار ، درمان ، هپاتیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین