کد خبر: ۲۰۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: ما اگر نسبت به توانمندسازی اقدام نکنیم به صرف وام دادن، اشتغال در کشور ایجاد نمی‌شود.
ناطقان: هم اکنون بنیاد برکت در حوزه‌های وسیعی در جهت خدمت به محرومین و نقاط کم‌تر توسعه‌یافته فعالیت دارد که مواردی از قبیل توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، توسعه‌ی فضاهای آموزشی از طریق تأسیس مدارس برکت، انجام امور زیربنایی، ساخت مراکز فرهنگی- مذهبی، توسعه‌ی خدمات بیمه‌ای، مالی و حمایتی، ساخت بیمارستان و افزایش دسترسی آحاد جامعه به‌ویژه هم‌وطنان ساکن مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی را شامل می‌شود.

فلسفه‌ی وجودی بنیاد برکت، کمک و همیاری برای بهبود و ارتقای توانمندی اقتصادی و کارآفرینی افراد، گروه‌ها و واحدهای کسب و کار مستعد فعالیت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ی کشور، در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

در همین راستا برای عملکرد بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با سعید جعفری مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به گفت وگو پرداختیم که در ادامه مشروح آن را مطالعه می کنید.

فارس: بنیاد برکت در 11 سال گذشته چه اقدامی انجام داده است؟

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از نظر سیستمی و نظام مدیریتی، ساختاری جهادی و بسیار چابک و منعطف دارد.مجموعه بنیاد برکت در کنار بنیاد احسان، مؤسسه دانش‌بنیان برکت و گروه توسعه اقتصادی تدبیر، از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هستند.

در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) چابکی، سهولت، سرعت در کار، هماهنگی و هم‌افزایی در درجه بالایی قرار دارد و آن نیز به دلیل استفاده از جوانان مؤمنی است که دغدغه‌مند هستند و ایده‌های زیادی را برای توسعه دارند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از جوانان تحصیل‌کرده و نخبه دانشگاهی استفاده می‌کند و ترکیب نیروهای جوان با نیروهایی که تجربیات زیادی دارند در کنار یکدیگر توانسته است یک سازمان و ساختار قوی، توانمند و مدبر را شکل دهد و خوشبختانه با مدیریت رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و تیمی که مشغول به کار هستند، توانسته‌اند در نیت خیری که دارند، موفق باشند.

اختصاص 90 هزار میلیارد ریال در حوزه اقتصادی

بنیاد برکت در 20 آذر سال 1386 توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و براساس منویات مقام معظم رهبری تأسیس شده است و علت نام‌گذاری این بنیاد به نام برکت نیز رجوعی بوده که به آیه 96 سوره اعراف شده است. در 12 سال گذشته 90 هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ریال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از طریق بنیاد برکت در حوزه‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی اقتصادی، محرومیت‌زدایی و اجتماعی هزینه کرده است و عمده فعالیت‌ها نیز در مناطق محروم و آسیب‌دیده است.

مشارکت‌های بنیاد برکت برای توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم، به صورت بنگاه‌محور است و در یک شرکت تا 49 درصد سهامدار می‌شود و 51 درصد نیز طرف مقابل سهام دارد و سعی می‌کنیم ظرف 3 تا 5 سال از این نوع مشارکت خارج شویم و در این مدت کمک کنیم تا آن واحد تولیدی شکل بگیرد و کار کند.

مشارکت در احداث 350 شرکت

ما تاکنون با حدود 350 شرکت مشارکت داشته‌ایم که از حدود 230 شرکت خارج شده‌ایم و همچنان با 120 شرکت در حال فعالیت هستیم و این روند نیز کماکان ادامه دارد.

ما به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های کوچک اما با بهره‌وری بالا در مناطق محروم کشور هستیم که می‌تواند اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد کند و باعث جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها به شهرها شود و به نوعی نیز میزان اشتغال روستائیان را افزایش می‌دهد.

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مدل‌های مختلف اشتغال‌زایی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است و به یک مدل واحد در این خصوص رسیده و ما معتقدیم که با ایجاد اشتغال قطعاً محرومیت را از بین خواهیم برد و روستاهای ما نیز توانمندتر خواهند شد و امیدواریم با این اقدام روستاهای محروم به سمت رفاه و تأمین معیشت و درآمد پایدار پیش بروند.

فارس: چه مدل هایی برای افزایش اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است؟

3 الگو اشتغالزایی آفتاب، آسمان و سحاب

مطالعات متعددی در خصوص اشتغال‌زایی در کمیته تحقیق و توسعه بنیاد بر اساس تجربیات صورت‌گرفته آغاز شد و پس از بررسی نهایی 3 الگوی اشتغال‌زایی آفتاب، آسمان و سحاب احصا شد که هر کدام رویکرد مجزای خود را دارد.

الگوی اشتغال‌زایی سحاب مربوط به شغل‌های خرد و خانگی است که ما از آن حمایت می‌کنیم و کمک می‌کنیم که اجناس خود را بتوانند در بازار بفروشند. مدل دیگر اشتغال‌زایی، آسمان است که در قالب گروه‌هایی شکل می‌گیرد که به شکل شبکه‌ای و شرکتی و به صورت زنجیره‌ای یک شرکتی راه بیندازند و درآمدزایی برای یک عده مشخصی ایجاد شود.

آموزش 200 تسهیل گر برای ایجاد اشتغال

سال گذشته 200 تسهیل‌گر برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم آموزش دادیم و امسال نیز 200 تسهیل‌گر دیگر آموزش داده شدند تا در روستاها و مناطق محرومی که آشنائیت دارند ورود پیدا کنند و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها را برای ایجاد اشتغال شناسایی کنند و از افراد همان روستا و مناطق محروم برای ایجاد اشتغال کمک بگیرند.

نباید برای ایجاد اشتغال فقط وام پرداخت کرد

تاکنون رویکردها در کشور به این شکل بوده است برای ایجاد اشتغال تنها وام پرداخت کنیم و اینکه آن وام منجر به ایجاد اشتغال می‌شود یا خیر را پیگیری نمی‌کردیم. بنیاد برکت ارائه وام را هدف قرار نداده است و وام را به عنوان یک مرحله از کار می‌دانیم تا شغل ایجاد و تثبیت شود و آن تسهیل‌گر که در روستاها و مناطق محروم حضور دارد حداقل دو سال آن شاغل را حمایت و به آن ایده می‌دهد تا بتواند امور اقتصادی خود را به تنهایی انجام دهد.

نحوه فعالیت تسهیل گران به چه شکل است؟

400 تسهیل‌گر ما در روستاها و مناطق محروم کشور هیچ رابطه استخدامی با بنیاد ندارند و پیمانکاران ما محسوب می‌شوند. ما این تسهیل‌گران را در قالب شرکت‌های تعاونی به کار گرفته‌ایم و قراردادهای آنها نیز ارزیابی می‌شود تا اقداماتشان در چارچوب وظایف و برنامه‌های مشخص‌شده باشد.

بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یک مجموعه چابک و جوان است. میانگین سنی پرسنل ما 36 سال است و اکثریت آنها مدارک تحصیلی فوق لیسانس به بالا دارند.

بنیاد برکت هر هفته گزارش میزان اشتغال خود را با اسم و کد ملی و استان مشخص‌شده به رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام می‌کند.

تسهیل‌گران ما در مناطق روستایی و محروم رویکرد اجتماعی و اقتصادی دارند و تلاش خواهند کرد در تمام ابعاد به آن روستا کمک شود. در حال حاضر ما کمتر روستایی را می‌بینیم که مشکل زیرساخت آب و راه داشته باشند و هم‌اکنون به خیلی از روستاها گاز نیز رسیده است.

معضل اصلی نبود اشتغال است

در بعضی از روستاها مشکلات زیرساختی نداریم، ولی مشکل اشتغال قابل رؤیت است و آن موقع تسهیل‌گر ما به آن روستا ورود پیدا می‌کند و کمیته اشتغال را شکل می‌دهد و با مشورت از ریش‌سفیدان و معتمدین آن روستا نسبت به شناسایی افراد حائز شرایط و جویای کار اقدام می‌کند و اشتغال موردنظر را به آن فرد معرفی می‌کند و در نهایت با مشارکت و تأمین منابع نسبت به ایجاد آن اشتغال در آن روستا اقدام می‌شود.

ما بازار تولید و فروش را رصد می‌کنیم و همزمان با ایجاد یک اشتغال بحث فروش آن کالا را نیز مدنظر داریم. بنابراین تسهیل‌گران ما در ایجاد اشتغال نقش به‌سزایی دارند که قبل از شروع به فعالیت خود دوره‌های خاصی را خواهند دید.

در روستاها دامداری، زنبورداری، قالیبافی و دیگر مشاغل مورد حمایت است که باید از روش سنتی آن خارج شویم و به روش‌های نوین روی بیاوریم؛ بنابراین اگر آموزشی نیاز باشد تیم‌های آموزشی ما به مناطق اعزام خواهند شد.

به دنبال از بین رفتن محرومیت ها هستیم

بنیاد برکت به دنبال آن است که اقدامی انجام دهد تا موجب از بین رفتن محرومیت از آن روستا برای همیشه شود و ما به دنبال ایجاد شرایط ویژه برای افراد خاص نیستیم، بلکه می‌خواهیم جامعه محلی را در توسعه مشارکت بدهیم و توانمند کنیم.

با صرف وام دادن، اشتغال در کشور مهیا نخواهد شد

ما اگر نسبت به توانمندسازی اقدام نکنیم با صرف وام دادن، اشتغال در کشور مهیا نخواهد شد. تیم بنیاد برکت حدود یک سال و نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا دو سال با افرادی که ایجاد شغل کرده‌اند، می‌ماند تا شغل‌شان تثبیت شود و درآمد لازم را نیز داشته باشد و پس از آن نسبت به دریافت وام اقدام خواهد کرد و وام را نیز بر اساس پیشرفت کارش به فردی که اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، تزریق می‌کنیم. یکی از اقدامات ما این است که برای ایجاد اشتغال نهاده‌های لازم را تأمین می‌کنیم و پشتیبان آنها برای استمرار اشتغال هستیم.

در بحث اشتغال‌زایی بنگاه‌محور، بنیاد برکت طی سالیان گذشته فعالیت خود مدلی را برای این کار ایجاد کرده است و با کارآفرین‌های توانمند مشارکت می‌کند و نهایتا 49 درصد سهام مشارکت را دریافت می‌کند و به هیچ‌وجه قصد تصدی‌گری و ماندگاری را ندارد، بلکه فقط به ایجاد اشتغال، رونق تولید و توانمندسازی مناطق محروم و ایجاد معیشت پایدار در این مناطق می‌اندیشد.

تاکنون 345 شرکت را در 11 سال گذشته بنیاد برکت مشارکت کرده است و بعد از 3 تا 5 سال که دوره مشارکت‌مان تمام شد، از آن خارج خواهیم شد. حدود 10 تا 12 شرکت به این چرخه هر سال وارد می‌شود و از سوی دیگر 20 تا 30 شرکت هم سالانه از این چرخه خارج خواهند شد و وظیفه ما راهبری درست این شرکت‌هاست.

ما در هیأت مدیره آن شرکت یک عضو می‌گذاریم تا موارد و نحوه هزینه‌کردها را نظارت و مدیریت کند و هر ساله برای تک‌تک شرکت‌ها مجمع عمومی برگزار می‌کنیم و این موضوع نیز باعث ایجاد شفافیت می‌شود.

فارس: بازاریابی و فروش این محصولات چگونه است؟

مدل‌های بنیاد برکت برای ایجاد اشتغال دو نوع است که یکی از آنها اشتغال اجتماع‌محور مبتنی بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است که برای آنها بازاریابی لازم انجام می‌گیرد.

80 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده ایم

تاکنون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) توانسته است در 12 سال گذشته 250 هزار فرصت شغلی ایجاد کند و در سال گذشته نیز 10 هزار طرح اشتغال‌زایی با 40 هزار اشتغال ایجاد کردیم و امسال نیز 30 هزار طرح با 80 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم که عمدتاً نیز مشاغل خرد محسوب می‌شود. به عنوان مثال در یکی از روستاها یک خانم با خشک کردن میوه توانسته است 7 نفر را مشغول به کار کند و ماهیانه 5 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان درآمد داشته باشد.

حضور بنیاد امسال در 26 استان، 155 شهرستان و بیش از 6 هزار روستا خواهد بود.

در حال حاضر که در شرایط تحریم قرار داریم، دولت نیز با محدودیت منابع مواجه است و در چند سال اخیر با توجه به محدودیت‌هایی که وجود داشته نرخ حضور دولت در این بخش‌های سرمایه‌گذاری کوچک و اشتغال‌زا کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر تا چند سال آینده به دلیل اینکه جمعیت کشور جوان است، افراد زیادی جویای کار خواهند بود که از الان باید در ایجاد اشتغال اقدام شود.

یکی از راه‌های اصلی اشتغال توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های محلی سرمایه‌گذاری‌های ارزان‌قیمت است و ما در بنیاد برکت باورمان بر این است که با یک‌سری از روش‌ها به توفیقات زیادی در حوزه اشتغال‌زایی خواهیم رسید و دلیل آن نیز این است که ما یک مدلی را ایجاد کرده‌ایم که علمی است و این مدل بر اساس اقدامات علمی شکل گرفته است.

امروزه محرومیت‌هایی در کشور وجود دارد ولی کشور ما کشور فقیری نیست، نیروهای جوان و متعهدی دارد که منهدم‌کننده هر گونه فقری است. ما می‌توانیم با مدل‌های مشخص‌شده و با تجربیات موجود فقر و محرومیت را از مناطق روستایی خود ریشه‌کن کنیم.

ما پیشنهاد داده بودیم تا این مدل اشتغال‌زایی را که ایجاد کرده بودیم در هیات دولت نیز مطرح شود و منابع خود را برای ایجاد اشتغال با این مدل پیش ببرند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را مدل مناسبی برای ایجاد اشتغال می‌داند.

 روستاهای محروم فاقد زیرساخت‌های لازم هستند. برای ایجاد این زیرساخت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

ما با فعال کردن و ایجاد اشتغال در روستاها قطعاً محرومیت را از بین خواهیم برد و از بخشی از درآمدها می‌توان نسبت به ایجاد زیرساخت‌ روستاها نیز اقدام کرد. ما مسئولیت حل مشکل زیرساخت را نداریم و با ایجاد اشتغال قطعاً این مشکل هم رفع خواهد شد. البته بنیاد برکت علی‌رغم اینکه اولویت نخستش اشتغال است ولی در خیلی از روستاها نیز به مشکلات جدی زیرساختی توجه داشته و کمک‌های لازم را انجام داده است.

چه اقداماتی در سیل اخیر صورت گرفته است؟

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز به عنوان نهادی پیشرو و خدمت‌رسان و در کنار دستگاه‌های ذی‌ربط در سیل اخیر به شکل گسترده وارد عمل شد و ستادی از مدیران ارشد در تعطیلات عید نوروز برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده تشکیل شد و قرارگاه فوریت‌های امدادی و اجتماعی را تشکیل دادیم و کمک‌هایی از جمله لجستیکی بالغ بر 3 میلیون قلم کالا، استقرار درمانگاه‌های سیار و توزیع دارو و بسته‌های غذایی را داشتیم. روزانه 2000 نفر در درمانگاه‌های سیار ویزیت می‌شدند، 550 هزار وعده غذایی گرم نیز توزیع شد و اقلامی مانند پتو، چادر، گونی، چکمه، بیل‌، بادگیر، شیرخشک و دیگر ملزومات نیز به مناطق سیل‌زده ارسال کردیم. ده‌ها تن گوشت، برنج، روغن و... توزیع شد و حمایت‌های ستاد بعد از سیل نیز ادامه داشت و 10 هزار رأس دام سبک برای افرادی که شغل‌شان دامپروری بود توزیع کردیم و 30 هزار اقلام لوازم خانگی از جمله یخچال، فرش و اجاق نیز در مناطق سیل‌زده توزیع شد و تمامی این اقلام تولید داخلی بودند و خبر خوبی که در لرستان اتفاق افتاد این بود که یخچال‌سازی بوژان مجددا از طریق کمک‌های ستاد فعالیت خود را آغاز کرد.

30 هزار بسته لوازم‌التحریر ایرانی نیز برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده ارسال شد و بنیاد برکت به نمایندگی از ستاد تعهد کرد 20 هزار مسکن را تجهیز، تکمیل و نوسازی کند و در این خصوص با بنیاد مسکن نیز قراردادی امضا شد. در سال جاری 13 هزار طرح اشتغال‌زایی برای مناطق سیل‌زده در نظر گرفته بودیم که به 14 هزار طرح افزایش یافت و در قالب این طرح‌ها خدمات مختلفی به سیل‌زدگان ارائه شد.

سال گذشته نیز با حمایت استانداری لرستان و خوزستان بعضی از خانه‌های روستایی مشمول طرح بیمه برکت شدند که پس از حادثه سیل مشمول جبران خسارت 20 تا 30 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تومانی شدند.

برای کمک به گسترش عمران و آبادانی مناطق کمتر توسعه‌یافته، بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، 34 هزار پروژه‌ی عمرانی را با اعتباری بالغ بر 17 هزار میلیارد ریال در دست اجرا دارد، که از این تعداد، 14 هزار پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

احداث 1111 مدرسه در سراسر کشور

در زمینه فعالیت‌های عمرانی بنیاد برکت تاکنون 1111 مدرسه را در سراسر کشور تکمیل و تحویل آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پرورش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده‌ است و در حال حاضر نیز 500 مدرسه را در دست ساخت دارد که تا مهر امسال حدود 150 مدرسه آن را تکمیل می‌کنیم و ساخت مدارس در مناطقی صورت می‌گیرد که وزارت آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پرورش درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن را داده‌اند و بر اساس بررسی‌ها و نظارت‌هایی که بنیاد انجام می‌دهد، این مدارس ساخته می‌شود.

بنیاد برکت در ساخت بیمارستان نیز بنا به درخواست وزارت بهداشت ورود پیدا کرده است و بیمارستان‌هایی که ساخت آن حدود 10 سال بود متوقف شده بود، در دست گرفت و در حال حاضر آن‌ها را مناطق محروم تکمیل کرده است.

علاوه بر احداث 10 بیمارستان در سراسر کشور، تعداد 200 مرکز جامع سلامت و خانه بهداشت نیز احداث کرده است، که 88 مورد آن در استان سیستان و بلوچستان واقع است.

مشارکت در ساخت 30 هزار باب مسکن ایمن برای اقشار محروم، که 11 هزار واحد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است، یکی دیگر از اقدامات عمرانی بنیاد برکت به شمار می‌رود.

مشارکت در ساخت و تکمیل 815 پروژه‌ی عمرانی در مناطق محروم 31 استان کشور از جمله آب‌رسانی، پل‌سازی، جاده‌سازی، اجرای طرح هادی روستایی، ساخت کتاب‌خانه، مرکاکز فرهنگی و ورزشی و ... نیز جزو فعالیت‌های بنیاد برکت است، که قطعاً این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

با اجرای طرح بیمه‌ برکت نیز، در 8000 روستای کشور، تعداد 2 میلیون و 500 هزار نفر از روستاییان و در طرح برکت مهدوی، 200 هزار یتیم، تحت پوشش خدمات بیمه‌‌ای بنیاد برکت قرار گرفته‌اند. از جمله اقدامات مهم ستاد که کمک شایان توجهی به بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل اخیر داشت، می‌توان به بیمه منازل روستایی در استان‌های خوزستان و لرستان، اشاره کرد.
منبع: فارس
برچسب ها: احداث ، مدرسه ، اشتغال
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین