کد خبر: ۲۰۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین وضعیت بازار دارویی کشور و تامین و تدارک دارو در شرایط تحریم، گفت: از آغاز تحریم‌ها ، تمهیدات لازم برای تامین داروها، مواد اولیه و جانبی اندیشیده شده تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.
ناطقان: دکتر شهرام شعیبی با اشاره به وضع تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر تامین داروی مورد نیاز بیماران، گفت: این تحریم‌ها علاوه بر بعد اقتصادی دارای ابعاد گسترده دیگری نیز هست که علیرغم مستثنی شدن دارو و تجهیزات پزشکی، عملا به صورت مستقیم و غیرمستقیم خرید و ارسال دارو و اقلام حیاتی برای بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی افزود: تحریم‌ها، شرکت‌های داروسازی خارجی را نیز در این مسیر هدایت می‌کند؛ به‌طوری‌که انتقال منابع ارزی از طریق تحریم بانک‌ها و حمل‌ونقل از طریق اعمال محدودیت کشتیرانی‌ها و خطوط هوایی ،انتقال دارو و مواد اولیه را پیچیده کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در عین حال با بیان اینکه وزارت بهداشت و به‌تبع آن سازمان غذا و دارو از آغاز تحریم‌ها تمهیدات لازم برای تامین دارو، مواد اولیه و مواد جانبی را اندیشیده است، گفت: ذخیره اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی ضروری پیش‌بینی‌ شده است تا در روند درمان بیماران خدشه‌ای وارد نشود و نگرانی از این بابت نیست.

وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذی‌ربط و بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین بخشی به‌ منظور خرید و ذخیره مواد اولیه و تدارک داروهای مورد نیاز صورت گرفته و در حال حاضر کمبود حادی وجود ندارد. البته کمبودهای مقطعی در تامین برخی داروها غیرقابل‌اجتناب است و این موضوع نیز ناشی از مشکلات نقل‌ و انتقال ارزی بین‌بانکی و ترابری کالاهای خریداری‌ شده است.

شعیبی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان کمبودهای دارویی به ۲۰ قلم می‌رسد، توضیح داد: در مورد تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکل حادی در این حوزه وجود ندارند و در صورت بروز کمبود حاد، داروی مورد نیاز به صورت "فوریتی" توسط شرکت‌ها تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تامین شیرخشک های ویژه، رژیمی و متابولیک نیز عنوان کرد: در حوزه شیرخشک‌های رژیمی یارانه‌ای و متابولیک، نیاز کشور تا پایان مهرماه تامین شده است و شیرخشک‌های رژیمی غیر یارانه نیز تا اواخر پاییز دپو و در انبارها موجود بوده و جای هیچ نگرانی برای تامین آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد حجم داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا کرده است تا در راستای تولید داروهای وارداتی قدم برداشته و میزان وابستگی به واردات دارو کاهش یابد.

شعیبی همچنین با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی به‌منظور خودکفایی بیشتر در تولید داروهای مورد نیاز کشور، جزو برنامه‌های ویژه و اولویت سازمان غذا و دارو است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۰شرکت تولید دارو عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران شده‌اند که برخی از آن‌ها شرکت‌های تازه تاسیس و برخی دیگر توسعه‌ای بوده‌اند و این نشان از افزایش انگیزه‌ بخش خصوصی به تولید دارو دارد.

وی با بیان اینکه سهم ریالی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور ۶۰ درصد و داروهای وارداتی حدود ۴۰ درصد است، گفت: سازمان غذا و دارو در راستای حمایت از تولید داخل اقدام به تسهیل روند صدور مجوز، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان و تعدیل قیمت دارو کرده است؛ به طوری که در یک سال گذشته ۱۱۶ داروی جدید برای اولین بار توسط تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه تولید شده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین