کد خبر: ۲۰۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
حدود ۸۰ درصد از کارشناسان سلامت روان بر این باورند که گردش ماه روی رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارد.
ناطقان: از دیرباز تاکنون این موضوع همیشه مطرح می شده است که با کامل شدن ماه و یا گردش آن رفتار انسان‌ها تغییر می کند و یا سبب حاد شدن رفتار‌های تهاجمی افراد می شود اما هیچگاه این موضوع به اثبات نرسیده است .

تاثیر مهتاب بر سلامت روانی انسان
سلامت روح و روان

سلامت روان به معنای آرامش فیزیکی و یا کمبود سر و صدا نیست و معنایی کلی تری را در پشت این عنوان جای داده است. برای مثال؛ در مواردی ممکن است فرد در هواپیما با وجود سر و صدا احساس آرامش داشته باشد، چون فکرش از لحاظ اقتصادی راحت است.

با وجود این، هر کدام از ما مدتی از روز نیاز به آرامش داریم، اینکه سر و صدایی نباشد و در طول شبانه روز هفت الی هشت ساعت بخوابیم؛ بنابراین آرامش به طور کلی معنوی، اقتصادی، اجتماعی، جسمی و... است که می‌تواند در سلامت روح تاثیرگذار باشد. سلامت روحی نیز به معنای کیفیت زندگی است، بدین معنا که از زندگی لذت ببریم، همیشه شاکر و امیدوار باشیم، نیاز‌های اجتماعی مان برآورده شود، امنیت و حمایت اجتماعی داشته باشیم و افرادی باشند که دوستمان داشته باشند یا ما آن‌ها را دوست داشته باشیم.

قطعا زمانی که سلامت روان به دلایلی محیطی به هم بخورد پیش آمادگی ژنتیکی برای بیماری خاص یا عصبی و افسرده شدن به وجود می‌آید و جالب تر این که؛ همه این عوامل در رفتار و شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد.

تاثیر مهتاب بر سلامت روانی انسان
ماه، کره ای زیبا

انسان‌ از قدیم برای گاه شماری و به‌ویژه در کشاورزی، از کرهٔ ماه و چرخش منظم آن ، بهره گرفته است. مسافران و دریانوردان نیز از نور و حضور ماه برای جهت‌یابی و ناوبری استفاده می‌کردند؛ ماه هم‌چنین در اسطوره‌های اقوام حضور زیادی داشته و در برخی فرهنگ‌ها حتی آن را به‌عنوان یک ایزد پرستش می‌کرده‌اند.


گرانش (جاذبهٔ) ماه باعث به‌وجود آمدن جزر و مد آب‌های کرهٔ زمین می‌شود و  هم‌چنین  این گرانش کرهٔ ماه سبب باثبات ماندن محور گردش زمین به دور خود می‌شود که درصورت عدم وجود ماه، انحراف محوریِ زمین مرتباً تغییر می‌کرد و این امر باعث آشفته شدن آب‌وهوا و فصل‌ها در زمین می‌شد.
آیا ماه روی سلامت روانی ما تاثیر می‌گذارد؟

طبق نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه نوول اورلئان انجام گرفت، ۸۱ درصد دست اندرکاران سلامت روان بر این باورند که گردش ماه روی رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، بگونه ای که، برخی از بیمارستان‌های روانی با فرا رسیدن ماه کامل طبق پروتکل مراقبت‌های ویژه عمل می‌کنند.

اما باید گفت که این باور‌ها پشتوانه‌ علمی نداشته و صرفا از تجربیات پرسنل بیمارستان‌ها نشأت می‌گیرد. به همین دلیل است که تاکنون هیچ پژوهش علمی رابطه ایی بین زمان کامل بودن قرص ماه و حاد شدن رفتار‌های تهاجمی افراد، افزایش خودکشی و یا قتل را به اثبات نرسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین