کد خبر: ۲۰۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۶
یک متخصص زنان علل ابتلا به آندومتریوز و علایم آن را توضیح داد.
ناطقان: دکتر عاطفه گرگین در خصوص میزان شیوع آندومتریوز میان زنان گفت: حدود شش تا ۱۰ درصد زنانی که در سنین باروری یعنی ۱۶ تا ۴۰سال قرار دارند، درگیر این بیماری می‌شوند. شایع‌ترین علامت ابتلا به آندومتریوز، دردهای لگنی، دردهای حین قائدگی با علائم گوارشی مانند اسهال، یبوست، دفع دردناک ادرار، چسبندگی‌های لگنی و کاهش ذخیره تخمدانی است که می‌تواند در نهایت به ناباروری منجر شود.

وی با اشاره به عود پذیر بودن بیماری آندومتریوز، ادامه داد: این عودپذیری از آن جهت است که این بیماری زمینه ژنتیکی داشته و به همین دلیل باعث می‌شود بیماری در معرض عود قرار گیرد. به همین دلیل توصیه جدی ما به بیماران این است که به طور مداوم تحت درمان و پیگیری قرار گیرند.

این متخصص زنان با بیان اینکه علت ابتلا به این بیماری همچنان ناشناخته است، افزود: آندومتریوز علاوه بر کیست تخمدان می‌تواند سبب ایجاد ضایعات عمقی بر روی لگن، مثانه، آسیب به کلیه و چسبندگی لوله رحمی شود.

وی ریسک بدخیمی کیست تخمدان در آندومتریوز را پایین دانست و اظهار کرد: البته تشخیص قطعی بدخیمی با آزمایش پاتولوژی صورت می‌گیرد، اما به طور کلی در یک تا دو درصد موارد می‌تواند بدخیم بوده و منجر به سرطان شود.

گرگین ادامه داد: در دختران نوجوان و خانم‌هایی که در سنین باروری قرار دارند، باید دردهای حین قائدگی جدی گرفته شود. اگر این دردها باعث اختلال جدی در زندگی آنها شود و مجبور به مراجعه به بیمارستان باشند یا با خوردن قرص‌های مسکن زیاد دردشان التیام پیدا کند، احتمال وجود آندومتریوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است این دردها سالیان سال عادی تلقی شوند و پیگیری نسبت به آن وجود نداشته باشد، گفت: البته در مواردی نیز تشخیص دیر هنگام به بیماری دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ ژن در بروز آندومتریوز دخالت دارند، تصریح کرد: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند به ناباروری دچار شوند؛ چرا که در طی بیماری ذخیره تخمدانی آنها کاهش یافته است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین