کد خبر: ۲۰۲۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
وزیر امور خارجه:
محمدجواد ظریف همچنین درباره کشتی انگلیسی توقیف‌شده توسط ایران گفت: این کشتی برخی مقررات دریانوردی را نادیده گرفت و باید روند مربوطه را در نظام دادگاهی ما طی کند. ما آن‌چه از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد تا روند را سرعت ببخشیم.
ناطقان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی که پیش از این بخش کوتاهی از آن منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا آزاد شدن کشتی حامل سوخت ایران توسط دولت جبل‌الطارق در واقع نوعی مبادله در قبال آزاد شدن کشتی انگلیسی بوده است، گفت: نه ما از ابتدا گفته‌ایم که این از نظر قوانین بین‌المللی غیرقابل قبول بوده است. ایران عضوی از اتحادیه اروپا نیست و ما مشمول مقررات اتحادیه اروپا نمی‌شویم. اتحادیه اروپا نیز مدعی این نیست که می‌تواند مقرراتش را به طور فرامرزی بر کشورهای دیگر اعمال کند. این واقعیت امر بوده است و همچنین مقصد این کشتی ارتباطی به اتحادیه اروپا نداشته است . این درحالی است که ما محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به تجارت‌مان با هر کشوری که بخواهیم ادامه خواهیم داد. اما این موضوعی بود که ما به وضوح به انگلیس و دولت جبل‌الطارق اعلام کردیم و دادگاه در جبل‌الطارق تصمیم گرفت این کشتی را آزاد کند.

وی همچنین درباره کشتی انگلیسی توقیف‌شده توسط ایران گفت: این کشتی برخی مقررات دریانوردی را نادیده گرفت و باید روند مربوطه را در نظام دادگاهی ما طی کند. ما آن‌چه از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد تا روند را سرعت ببخشیم.

ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره وجود ارتباط در زمان این دو رویداد گفت که ارتباطی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: پیش از این ما درباره رعایت مقررات در زمینه محیط زیست، کانال‌های مناسب ارتباطی خویشتن‌دار بوده‌ایم اما هنگامی که با اقدامات خصمانه مواجه شویم نباید خویشتن‌داری کنیم. این دو موضوع در این حد با یکدیگر مرتبط بوده‌اند، اما این نمونه بارزی از عدم پایبندی به قوانین دریانوردی در تنگه هرمز و خلیج فارس بود. به همین دلیل است که [نفت‌کش انگلیسی] توقیف شده بود.

وزیر  امور خارجه ایران سپس درباره این که با توجه به پر تردد بودن خلیج فارس و تنگه هرمز و بالا بودن امکان وقوع حادثه، ایران چگونه می‌تواند این خطر راکاهش دهد، گفت: از نظر تاریخی، ما امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تعیین کرده‌ایم، این مناطق شریان‌های حیاتی ما هستند. ما به تامین امنیت همه ادامه خواهیم داد. اما اگر کشورهایی از خارج منطقه بخواهند امنیت ما را به خطر بیاندازند،‌ اتحاد نظامی علیه ایران تشکیل بدهند و ائتلافی با هدف این تشکیل بدهند که ایران منفعتی نبرد با توجه به این که کشوری ساحلی است، دچار یک اشتباه محاسباتی جدی شده‌اند. همان طور که شما گفتید اینجا یک منطقه آبی کوچک و به شدت پرازدحام است.

وی سپس با اشاره به سرنگون شدن هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی در سال‌های گذشته که به جان باختن 290 نفر از غیرنظامیان منجر شد، ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی دیگر رخ ندهد و گفت که فکر نمی‌کند آمریکا یا هیچ حضور نظامی خارجی دیگری در منطقه بتواند برای کسی امنیت برقرار کند. ما می‌خواهیم که خلیج فارس و تنگه هرمز برای همه در امنیت باشد.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو درباره این که آیا راه ارتباطی پنهانی برای دو طرف وجود دارد که بتوانند راجع به حوادث بالقوه وجود دارد یا نه، اظهار کرد: ما به طور رسمی از کانال دولت سوییس در ارتباط هستیم که حافظ منافع آمریکا در ایران است. این در گذشته کارآمد بوده است. اما این در شرایطی است که کسی به دنبال گسترش تنش نبوده و همه به دنبال کاهش تنش باشند. من چنین چیزی را نمی‌بینم و فکر می‌کنم کسانی هستند که می‌خواهند آمریکا و دونالد ترامپ را در دامی قرار دهند که انتخابی به جز گسترش تنش نداشته باشند.

وی همچنین در این زمینه اشاره کرد که به مواضع جان بولتون و نتانیاهو واقف است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین