کد خبر: ۲۰۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
وزیر ارشاد:
سید عباس صالحی گفت: فضای مجازی هم در جایگاهی قرار دارد که کمک رسان مطالعه پراکنده است و به سرانه مطالعه می‌افزاید. اگر سرانه ۱۳ دقیقه مطالعه را در کنار مطالعات پراکنده فضای مجازی اعم از مقالات و نگارش‌های گوناگون قرار دهیم به سرانه قابل قبولی می‌رسیم.
ناطقان: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب ۳۰ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بایدها و نبایدهای حل مشکلات فرهنگی کشور پرداخت.

صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدا با اشاره به این که آمارها نشان می دهد سرانه مطالعه ۱۳ دقیقه است گفت: مطالعه کتاب به شکل جسته و گریخته صورت می گیرد اما با وجود اینکه گفته می‌شود فضای مجازی تهدید و آسیب دارد ؛ به فضای مطالعه کمک کرده است به طوری که در این فضا افراد به مطالعه مقاله و یا پاراگراف می پردازند ، اگر ۱۳ دقیقه مطالعه در قالب کتاب را در کنار این گونه مطالعات قرار دهیم سرانه مطالعه روزانه به ۲۰ دقیقه می‌رسد.

وی در خصوص تالیف کتب کودک و نوجوان گفت:  هزینه‌های کتاب حوزه کودک و نوجوان به شکل تالیفی خیلی بالاتر از ترجمه‌ای است. سال گذشته ۱۰۰ هزار کتاب مجوز انتشار گرفتند که از نظر تعداد متنوع و متعدد هستند.

صالحی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار تن سالانه مصرف کاغذ کشور است؛ گفت:  ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن آن مربوط به کاغذ مطبوعات و کتاب است. ۳۰۰ هزار تن کاغذ بر مبنای نیاز سال گذشته وارد شد به طوری که از این میزان ۲۸ هزار تن را حواله داده‌ایم و مابقی در سیستم بازار آزاد کاغذ عرضه شده است. از ۴۰۰ هزار تن کاغذ ۳۲۰ هزار تن مشمول کالای غیر اساسی می‌شود و تنها کاغذ کتاب و مطبوعات به میزان ۸۰ هزار تن مشمول کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ است

وزیر ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه التهاب مجموعه بازار کاغذ فروکش کرده است، افزود:  البته همچنان وضع کاغذ را در شرایط آرام و عادی نداریم اما اگر فاصله تامین و خرید حل شود باز آرام تری خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر مطالعه را یک روند مدون کتاب خوانی در نظر بگیریم، تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه جسته و گریخته کتاب ارقام بالاتری را ثبت کرده است گفت: فضای مجازی هم در جایگاهی قرار دارد که کمک رسان مطالعه پراکنده است و به سرانه مطالعه می‌افزاید. اگر سرانه ۱۳ دقیقه مطالعه را در کنار مطالعات پراکنده فضای مجازی اعم از مقالات و نگارش‌های گوناگون قرار دهیم به سرانه قابل قبولی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کتاب کودک ترجمه‌های زیادی داریم گفت: این مسئله به عنوان یک اتفاق قابل مطالعه است لذا هزینه‌های کتاب کودک و نوجوان به شکل تألیفی خیلی بالاتر از ترجمه‌ای است این در حالی است که کتاب‌های ترجمه‌ای هزینه‌های جانبی ندارد به گونه‌ای که عده‌ای از ناشرین برخی از کتاب‌های ترجمه‌ای را به راحتی عرضه می‌کند.

صالحی با اشاره به اینکه باید اهل قلم و نشر این حوزه؛ در جریان تألیفی پویا کنار هم جمع شوند ادامه داد: در دهه ۵۰ قصه‌های خوبی را شاهد بودیم به طوری که تجربه‌های تالیفی خوبی را در چند دهه اخیر هم نیز شاهد هستیم، لذا امیدواریم در حوزه کودک اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ۳-۴ هزار ناشر بیشتر نداریم باید صلاحیت نشر را این عده داشته باشند گفت: عده‌ای از ناشرین صلاحیت حرفه‌ای نشر را دارند، اما بعد از مدتی به چرخه انتشار بازنگشته اند، رتبه بندی را برای ناشران در نظر گرفته ایم به طوری که ناشران پرکار و حرفه‌ای مشخص هستند، خارج کردن ۱۰-۱۲ هزار ناشر در طول سال‌های متوالی به معنای حذف نگاه اشتغال گرایانه آن‌ها نیست لذا وقتی کاری انجام نمی‌دهند نباید آن‌ها را به دید شاغل فرهنگی نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه دو نوع کتاب سازی داریم افزود: یک نوع کتاب سازی به معنای رعایت نکردن حق کپی رایت است که از آن به عنوان قاچاق کتاب تعبیر می‌شود، این مدل کنترل می‌شود به طوری که اگر مجوزی صادر شده باشد و بعد ا ابطال می‌شود.

صالحی با اشاره به اینکه در نوع دوم کتابسازی ارزش افزوده برای محتوا ایجاد نمی‌شود به طوری که نوعی گردآوری و کنار هم چسباندن مطالب صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: باید نرم افزاری هوشمند شبیه نرم افزار پایان نامه‌های دانشگاهی داشته باشیم تا قابلیت اثبات برای ناشر و مولف وجود داشته باشد لذا باید مولف حقیقی را از مولف غیرحقیقی شناخت و جدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سهم محدودی از کاغذ مربوط به کتاب و مطبوعات می‌شود گفت: ۴۰۰ هزار تن مصرف سالانه کاغذ کشور است که ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن آن مربوط به کاغذ مطبوعات و کتاب می‌شود، سال گذشته ۳۰۰ هزار تن کاغذ بر مبنای نیاز به کشور وارد شد به طوری که در فضای بازار مبادلاتی صورت گرفت و وزارت فرهنگ و ارشاد ۲۸ هزار تن از این رقم را حواله داد و مابقی در سیستم بازار آزاد کاغذ عرضه شد.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود که سازمان تعزیرات بر این موضوع ورود پیدا کند لذا در سال جاری جلساتی را سازمان تعزیرات با واردکنندگان برگزار کرد به طوری که وارد کننده اصلی مورد بررسی قرار گرفتند،۳۰ وارد کننده اصلی کاغذ داریم که سازمان تعزیرات پرونده‌های آن‌ها را بررسی می‌کند.

صالحی با اشاره به اینکه بعد از نمایشگاه کتاب در جلسه با آقای جهانگیری و صنوف به این جمع‌بندی رسیدیم که ۳۲۰ هزار تن کاغذ از ۴۰۰ هزار تن مشمول کالا‌های غیر اساسی شود و تنها کاغذ کتاب و مطبوعات به میزان ۸۰ هزار تن مشمول کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان باشد به طوری که از اواخر اردیبهشت ماه نظامنامه‌ای در این ارتباط شکل گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کاغذ مشمول کالا‌های اساسی و غیر اساسی شده است گفت: بانک مرکزی می‌خواست تا خود را با این قضیه همراه کند به طوری که کاغذ دو سیستمی شد تا خود را در مسیر پیدا کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۵ هزار تن را مورد تایید قرار داد لذا در سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۱ هزار و ۶۰۲ تن حواله در بحث فرهنگی یعنی کتاب و مطبوعات صادر شد.

وی با اشاره به اینکه مقداری از التهاب بازار کاغذ کاسته شده است عنوان کرد: التهاب مجموعه بازار کاغذ فروکش کرده، اما طبعا کاغذ را در شرایط آرام و عادی نداریم، فاصله تامین و خرید اگر حل شود با بازار آرام تری می‌توانیم روبه‌رو شویم.

صالحی با اشاره به اینکه حواله‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه نشر صادر می‌کند دستورالعمل مشخصی دارد خاطرنشان کرد: از مرحله تایید تا مرحله‌ای که کاغذ به ناشر می‌رسد فرایند کاملاً شفاف است به طوری که فضای مراقبت و نظارت عام تری فراهم شده است.

صالحی با اشاره به اینکه از مرحله توزیع تا نظارت راستی آزمایی صورت می‌گیرد افزود: تلاش شده است تا حداقل تخلف را داشته باشیم، اما وقتی بازار دو قیمتی می‌شود نمی‌توان گفت هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه با دستورالعمل‌های مشخص و سامانه‌های شفاف و با درگیر کردن خود صنوف تخلفات به حداقل رسیده است گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر ۶ معاونتی که دارند دارای ۳۶ موسسه متصل با وزارتخانه در بیرون از خود است، ما نمی‌خواهیم همکارانمان را با تعدیل و یا بیکاری مواجه کنیم اماساختار مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد با تکثر غیر معقول و دشوار همراه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تجمیع سامان یافته جدید می‌تواند رقم‌های کمتر و بیشتری داشته باشد افزود: ۳۶ موسسه طبعاً کمتر خواهد شد و این موضوع کمک می‌کند تا نظام مدیریتی روان تری داشته باشیم و هزینه‌های بالاسری کمتر شود و هزینه‌های ستادی نیز که هزینه‌های سربار‌ی هستند کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قدرت مضاعفی از لحاظ هم گرایی و کاهش هزینه‌های بالاسری نسبت معاونت‌ها با مدیران داشته باشد گفت: چابک‌سازی به تعدیل نیرو نخواهد انجامید.

وی با بیان اینکه شرایط فضای مسئولان عالی کشور این همراهی را نشان می‌دهد که به حوزه فرهنگ توجه بیشتری نشان دهند گفت: با این نگاه ما وارد دولت دوازدهم شدیم باید این امکان باشد که با منابع بیشتر در حوزه بودجه‌های فرهنگی ورود به کار کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ با بودجه بسیار اندکی همراه است گفت: حوزه فرهنگ و تربیت بدنی ۲ و نیم درصد بودجه کشور را در اختیار داریم، مجموعه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار اندک از بودجه کل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ اتفاقاتی برای کشور به لحاظ جنگ اقتصادی رخ داد به طوری که تحریم‌های ظالمانه بر ما اعمال شد گفت: تحریم طبعاً بر حوزه فرهنگ اثر گذاشت، ما به دنبال منابع مکمل بوده‌ایم، حوزه فرهنگ را در حوزه‌هایی که کمتر قبلاً دیده می‌شد جای پایش را درست کردیم، ما در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر باید بتوانیم به سمت جلو پیش برویم

وی با اشاره به اینکه با بانک کارآفرین امید ۵۰ میلیارد تفاهم‌نامه منعقد کردیم گفت: در صندوق توسعه رده پایی به عنوان سهم ریالی نداشتیم البته به دنبال سهم ارزی هستیم و نامه‌ای در این ارتباط به رئیس جمهور نوشته شده است.

صالحی تصریح کرد:درباره چند سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث کرده ایم که در روند آن، وقفه‌هایی ایجاد شد، اما دوباره به جریان افتاد، سند موسیقی و سینما رو به پایان است و امیدواریم که در ۶ ماه آینده بتوانیم چند سند را در صحن علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط سینمای کشور خاکستری است ادامه داد: فیلم‌های شبی که ماه کامل شد، تختی، رد خون، ۲۳ نفر، سرخپوست و ۱۰ یا ۱۵ فیلم دیگر در سال جاری قابل دفاع هستند، باقی فیلم‌ها اگر خیلی خوب نیستند، بد هم نیستند روی هم رفته نظارت‌ها در این حوزه ضعیف‌تر نشده است، دقت‌های لازم و صحبت‌های نکته سنجانه با دوستان و هنرمندان انجام شده است.

صالحی عنوان کرد: این موضوع که نمی‌توان فیلم سازان و سینما را از سرمایه‌های خصوصی فاصله داد غیر قابل انکار است البته رابطه میان این دو بخش می‌تواند به حوزه فرهنگی کشور کمک رسانی کند، بودجه‌ای که سازمان سینمایی سالانه در اختیار دارد رقمی حدود ۲۵ الی ۳۰ میلیارد تومان است، اما رقم سرمایه در گردش فیلم‌های سینمایی روی پرده سینما و فیلم‌های سینما نمایش خانگی را می‌توان چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد، تنها ۲۰ درصد این رقم توسط سازمان سینمایی قابل تامین است، فاصله میان این ارقام را بخش‌ها و سرمایه‌های خصوصی پر خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین