کد خبر: ۲۰۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
همسر داغدار، با تاثر و بیان اینکه همسرم برای کودکش اسم انتخاب کرده و 9 ماه به زبان کودکش با وی سخن گفته ادامه می‌دهد، یکی به من بگوید چه کنم، دختربچه را چطور بزرگ کنم، تو را به خدا بیایید یک کاری کنیم که این بلا دیگر سر کسی نیاید.
ناطقان: هر از چند گاهی اتفاقات و حوادث و یا اشتباهات پزشکی موجب می‌شود تا این گونه اخبار در صدر رویدادهای روز قرار گیرد.
فارغ از مسؤول بودن یا نبودن پزشکان در حادثه روی داده، مرگ یک انسان و داغدار شدن یک خانواده هرگز جبران پذیر نیست.

خبر تلخ مرگ مادری جوان در بیمارستان امام حسین (ع) در شهر پیچیده و شرح ماجرا تلخ‌تر.


گفت‌وگو بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای آغاز می‌شود، رضا شاهمردای، شرح ماجرا را از آنجایی آغاز می‌‌کند که به همراه خانم مهدیس شاهمرادی طبق موارد مندرج در پرونده 25 مردادماه پس از دو بار مراجعه به بیمارستان در تاریخ‌های 11 و 18 مرداد بستری می‌شود.

غم و ناراحتی مردان جوان فضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و مرد جوانی که حالا دیگر می‌دانم یکی همسر و دیگری برادر متوفی هستند و همسرش هر از چند گاهی در بین صحبت‌هایش از فرط عصبانیت بر میز می‌کوبد و گاهی هم گریه ...

رضا شاهمرادی که بنا به گفته خودش شیمی خوانده و تفاوتش با کادر بیمارستان در رشته تحصیلی است، اطلاعات به نسبت کاملی دارد.

وی در تشریح ماجرا اینگونه می‌گوید: بعد از پذیرش و انتقال به بلوک زایمان همسرم توسط کادر بلوک زایمان مورد آزار روحی (سرزنش و پرخاش) قرار گرفته که چرا اینجا آمدی هنوز وقت زایمان نیست، که من گفتم کادر بیمارستان چنین اجازه‌ای داده و گرنه کسی را بدون اجازه به بلوک زایمان راه نمی‌دهند.

 آقای شاهمرادی می‌افزاید بعد از انتقال همسرم به بخش در همان روز پذیرش، خودم او را آرام کردم، چرا که همسرم 19 سال بیشتر سن نداشت.

وی مدت زمان حضور همسرش را در بلوک زایمان که از روز 26 مردادماه بوده است را حدود 30 ساعت اعلام و تصریح می‌کند، در این مدت همه جور رفتاری از کادر بیمارستان دیده و شنیدیم، اینکه چه کسی به شما گفته وقت زایمان است و یا اینکه کادری اجازه حضور منسوبان را در کنار همسرش داده و با تعویض شیفت آن دیگری وی را از اتاق بیرون کرده و...

آقای شاهمرای تاکید‌ می‌کند که بارها نگرانی خود را از طولانی شدن مدت حضور همسرش در بلوک زایمان به کادر بیمارستان ابراز و حتی موضوع گرسنه ماندنش را هم مطرح کرده است، اما...

وی با بیان اینکه بارها از کادر بیمارستان درخواست کرده که با عمل سزارین به همسرش کمک کنند و پاسخ عوامل این بوده که من پزشک هستم یا تو و من به آن‌ها گفتم که «اصلا شما به واسطه درسی که خوانده‌ای خدا، ولی شما را به خدا به خانم من کمک کنید».

وی با تشریح مراجعات چندین باره خود به عوامل اجرایی بیمارستان برای گرفتن شرح حال همسرش و همچنین چرایی وقوع این حادثه گفت: در این بین هیچ کس، پاسخی به من نداد که احساس کردم جان انسان برای این افراد ارزشی ندارد.آقای شاهمرادی با بیان اینکه همسرش روز 25 مردادماه در بیمارستان پذیرش شده و وعده تولد فرزندش هر ساعت به عقب کشیده شده است، ادامه داد: نوزاد بعد از 30 ساعت از حضور همسرش در بلوک زایمان یعنی حدود ساعت 11 روز 28 مردادماه به دنیا آمد، ولی مهدیس به بخش منتقل نشد که از همین جا نگرانی‌ها تشدید و پیگیری‌ها ادامه یافت که با عدم پاسخگویی پزشک و پرستار و عوامل بیمارستان به زور وارد اتاق شدم و دیدم که اقدامات مربوط به تنفس مصنوعی در حال انجام است و با اینکه می‌دانستم چه اتفاقی افتاده ولی خودم را برای وقوع معجزه تا موقع انتقال به پزشکی قانونی فریب می‌دادم.

شاهمرادی با بیان اینکه به دلیل مراقبت از برادرش در بخش آی، سی‌، یو بیمارستان آیت‌الله موسوی مقداری از امور را متوجه می‌شدم، می‌افزید: وقتی وارد اتاق آی، سی، یو شدم نمی‌دانم چرا متوجه صاف شدن دستگاه‌ نشدم شاید دلم نمی‌خواست قبول کنم ولی به هر حال صاف شده بود و من به این روز افتادم.

وی با بیان اینکه باتجربه‌ها، خانواده‌ها را از مراجعه به بیمارستان موسوی به دلیل آموزشی بودن و حضور و رفت و آمد دانشجوها منع می‌کنند، تاکید کرد: گویا اذیت کردن در همه مراکز ارائه خدمت تبدیل به رویه شده است.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه به هر کس می‌گوییم در بیمارستان بیمار و همراهان را اذیت می‌کنند کما اینکه من و خانواده‌ام را اذیت کردند کسی باور نمی‌کند، می‌گوید: یک دوربین مخفی بگذارید تا ببینید در آنجا چه خبر است.

وی با گلایه از نگه داشتن همسرش به مدت 30 ساعت برای زایمان گفت: وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنید همه امضاها را در هنگام پذیرش از شما می‌گیرند که شامل مرگ هم می‌شود آخه وقتی برای مطالعه آن همه برگه نیست.

شاهمردای با بیان اینکه همسرش در درمانگاه انصاریه پرونده دارد و به صورت دوره‌ای هم توسط پزشک معاینه شده بود، تاکید می‌کند، همسرم هیچ مشکلی در جریان بارداری خود و قبل از آن نداشته، از آن گذشته اگر هم داشته باید در جریان چند روز بستری بودنش متوجه می‌شدند.

وی با تاکید بر شکایت به مراجع رسمی خود از بیمارستان و پیگیری ماجرا تا نهایت کار گفت: در همان بیمارستان به من گفته‌اند زایمان طبیعی برای پزشک امتیاز دارد به همین خاطر مادر باردار را تا دقیقه 90 نگه می‌دارند و وقتی دیگر نشد کاری انجام داد، عمل سزارین را انجام می‌دهند در حالیکه من می‌گویم آیا این منطقی است جواب می‌دهند بخشنامه است، در حالیکه این امور باید به تشخیص پزشک واگذار شود، آقایان پشت میز نشین نباید دستور صادر کنید، چرا که از وضعیت بیمار خبر ندارید.

شاهمرادی با بیان اینکه پزشکی که از بیرون از بیمارستان به هنگام بدحالی همسرم آمده بود را به شرافت پزشکی‌اش قسم دادم که دلیل وضعیت اینچنینی همسرم را بگوید و خودم به او گفتم که آیا دیر رفتن به اتاق عمل، می‌تواند دلیل باشد، وی گفت، می‌تواند یکی از عوامل باشد.

وی تاکید کرد: موضوع همسرش را تا انتها پیگیری خواهد کرد تا بلایی که سرش آمده سر کس دیگری نیاید.

شاهمرادی با بیان اینکه کسی در بیمارستان پاسخگوی وضعیت به وجود آمده نبود، می‌افزاید: خودم کمک کردم تا همسرم به آی، سی، یو منتقل شود، رمقی نداشت و وقتی یگان ویژه وارد شد خاطر جمع شدم که دیگر همسری ندارم.

وی با بیان اینکه از همه امکانات و افراد برای آرام کردن خود و خانواده‌اش استفاده شده جز توضیح توسط عوامل خود بیمارستان تاکید می‌کند: ما انتظار داشتیم که پزشک و عوامل درمانی دلیل وقوع این حادثه را برای ما توضیح دهند، نه اینکه از اقوامی که در دستگاه‌های دیگر از جمله نیروی انتظامی مشغول به کار هستند برای این کار استفاده کنند.

وی با تاثر و بیان اینکه همسرم برای دخترمان اسم انتخاب کرده و 9 ماه به زبان دخترش با وی سخن گفته و پیامک‌هایش را هنوز دارم، مادری که آن همه آرزو برای کودکش داشت حتی موفق به بغل کردنش هم نشد، با گریه ادامه می‌دهد، یکی به من بگوید چه کنم، دختربچه را چطور بزرگ کنم، تو را به خدا بیایید یک کاری کنیم که این بلا دیگر سر کسی نیاید.

شاهمرادی منشور اخلاقی موجود در امور درمان که شامل اطلاع‌رسانی کامل از پروسه و روند درمان است را یادآور شد و گفت: این قانون است و من چیز اضافه نمی‌خواهم من می‌خواهم این قوانین برای من و دیگران اجرا شود این در حالی است که در مدت زمان 30 ساعت حضور همسرم و وقایع بعدی هیچ کس در را به روی ما باز نکرد و خدمه را برای توضیح پیش ما می‌فرستادند، شاید آن‌ها زمان برای ماست مالی ماجرا می‌خریدند.

*کاردیومیوپاتی دلیل مرگ مادر باردار تشخیص داده شده است

رئیس بیمارستان امام حسین (ع) طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در این باره با تسلیت به خانواده این مادر به جلسه برگزار شده در مورد پرونده فوت مادر باردار اشاره کرد و  گفت: در این جلسه پرونده کمیسیون پزشکی بیمار که با حضور پزشکان معالج از بیمارستان به همراه سه نفر از متخصصان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده بود مورد بررسی قرار گرفت.

عباس مرتضوی تشخیص اولیه کمیسیون پزشکی را در مورد مرگ مادر باردار کاردیومیوپاتی در بارداری « اختلال در خونرسانی قلب» اعلام کرد و گفت: پرونده با حضور اساتید بررسی مجدد و نظر اولیه کمیسیون تایید شد منتهی تشیخص قطعی نیاز به طی مراحل قانونی دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم شناسایی مشکل بیمار در مدت زمانش حضورش در بیمارستان گفت: بیمار علائم بیماری را نداشته و در کل بروز این بیماری یک عامل تحریک کننده نیاز دارد که فرآیند زایمان آن را برای این بیمار فراهم کرده است.

رئیس بیمارستان امام حسین (ع) سن حاملگی در زمان پذیرش بیمار را 42 هفته اعلام کرد و گفت: منتهی بیمار به هنگام مراجعه، علائم زایمان را نداشته به همین دلیل کادر بیمارستان منتظر بروز علائم مانده‌اند و معاینات مورد نیاز برای باز شدن کانال زایمان،  که همان سیر پیشرفت زایمان است کنترل می‌شده، به همین دلیل زمان برده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات پزشکی از زمان علامت‌دار شدن بیمار برای زایمان برایش انجام شده است، افزود: بیمارستان در حد توان خود اقدامات مد نظر را انجام داده است و بازه زمانی تولد نوزاد و فوت مریض که حدود 12 ساعت بعد رخ داده، از خارج از بیمارستان هم که متخصصان دانشگاهی بودند کمک گرفته شده است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه مرگ مادران باردار از موارد حساس در هر نظام بهداشتی محسوب می‌شود، ادامه داد: بررسی این موارد به صورت سطح به سطح از بیمارستان تا وزارتخانه انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان امام حسین (ع) با تسلیت مجدد به خانواده بیمار و ابراز ناراحتی از این اتفاق گفت: دلایل وقوع این حادثه به دلیل اهمیت ملی و بین‌المللی به صورت سطح به سطح مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است بر اساس گفته مرتضوی از پنج سال پیش تا کنون مرگ مادر باردار در بیمارستان امام حسین روی نداده است.
منبع: فارس
برچسب ها: مادر ، دخترش ، مرگ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین