کد خبر: ۲۰۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
نماینده دادستان:
رسول امیرقهرمانی خطاب به مدیران بانکی که به دنبال پرداخت تسهیلات به افراد فاقد صلاحیت هستند، گفت: از اموال خودتان و پدران‌تان به این افراد تسهیلات بدهید، اموال بانک نزد شما امانت است.
ناطقان: رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان تهران در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه موسوم به جهانبانی در واکنش به دفعایات متهم گفت: کل صحبت‌های جهانبانی یک طرف اما ایشان باید یک سوال را واضح توضیح دهد.

وی خطاب به جهانبانی گفت: آقای جهانبانی شما صلاحیت دریافت وام آن هم به این میزان را نداشتید چطور این تسهیلات را گرفتید، کارشناس اعتباری پرونده بررسی کرده آیا به شما تسهیلات داده شود یا نه؟.

نماینده دادستان افزود: این کارشناس بعد از بررسی های خود اعلام کرده نسبت های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت در وضعیت مناسبی قرار ندارد، نسبت ها نشان از سود اندک داشته است و نسبت بدهی ها بالا بوده است. این کارشناس در نهایت اعلام می کند احتمال ریسک اعتباری بانک وجود دارد و با احتساب ضریب ۶۰ درصد حداقل سرمایه شرکت در یک دوره ۲۹ میلیارد تومان است این اظهار نظر بی‌طرفانه کارشناسانه بانک است که اعلام کرده در نهایت جهانبانی تنها ۲۹ میلیارد تومان می توانسته دریافت کند.

امیر قهرمانی خطاب به متهم گفت: پس چطور شما ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات گرفتید. مدیران بانک در جلسات غیرعلنی اعلام کردند شما به همراه برادرتان که از دوستان آقای بخشایش و برادرتان بودند بارها به بانک مراجعه کردید.

نماینده دادستان به دیگر کارشناسی های صورت گرفته اشاره کرد و نگفت: کارشناس دیگر پرونده اعلام کرده سودآوری شرکت های شما ضعیف بوده است. چطور بالای ۱۰۰ میلیارد تومان به شما تسهیلات داده اند.

نماینده دادستان تهران خطاب به برخی مدیران بانکی گفت: بنده به عنوان مدعی العموم به مدیران بانکی هشدار می دهم اگر بخواهند به افراد فاقد صلاحیت تسهیلات بدهند می توانند از اموال خودشان، پدرشان و اجدادشان بدهند اما بدون رعایت بهداشت اعتباری  حق ارائه تسهیلات ندارند. چرا که اموال بانک نزد آنها امانت است.

امیرقهرمانی در ادامه در رابطه با وجوه مصروفه از تسهیلات اخذ شده گفت: در حالی متهم می گوید تسهیلات را برای واردات کالاهای اساسی دریافت کرده که بررسی و ارزیابی سیستمی مطالب دیگری را نشان داد.

وی خطاب به متهم گفت: دریابی ها نشان می دهد شما پولی به حساب اشخاص حقیقی واریز کرده اید بخشی از تسهیلات را در مجتمع فولاد واریز کرده اید چرا تسهیلات بانکی را که برای واردات کالاهای اساسی بوده در فولاد بردید؟ همچنین در مورد دیگری در شرکت شکوه نوآوران در مورد بیمه فاکتور تسهیلات، بخشی از تسهیلات را صرف کردید آقای جهانبانی طبق مقررات بانکی بیمه تسهیلات باید از جیب خودتان هزینه می شد نه از محل تسهیلات.

وی افزود: برخی از تسهیلات اخذ شده هم به شرکتی که مدیرعامل آن عمار صالحی بوده واریز شده این شرکت ها چه ربطی به واردات کالاهای اساسی داشته است؟

امیر قهرمانی خطاب به دادگاه گفت: آقای جهانبانی واضح توضیح دهد چرا وثایقش برای اخذ تسهیلات آن هم در حد کلان بسیار سبک بوده است.

وی افزود: در قبال دریافت ۶۰۴ میلیارد تسهیلات وثیقه آقای جهانبانی ۱۰ درصد مسکونی، ۱۰ درصد ملکی و مابقی سفته و چک بوده است، کجای دنیا با چک و سفته تسهیلات اینچنینی دریافت می کنند بعد آقای جهانبانی می گوید ارتباطی با مدیران نداشته است.

نماینده دادستان در ادامه به برخی اظهارات متهم اشاره کرد و خطاب به وی گفت: در خصوص واریز پول به حساب برادر همسرتان اعلام کردید این مبالغ بابت خرید برنج بوده است این در حالی است که تسهیلات به شما داده شد تا با آن کالاهای اساسی را وارد کنید نه برنج.

نماینده دادستان در رابطه با تاسیس دفاتر از سوی متهم در دبی و آلمان گفت: حرفی نداریم که شما در کل کشورها دفتر داشته باشید اما صحبت ما این است که با پول خودتان این کارها را انجام بدهید.

وی در رابطه با سهام موسسه ملل هم گفت: شما گفتید برای اینکه سرمایه گذاری در بخش های مختلف کنید بخشی از سرمایه خود را در موسسه ملل سهام گرفتید آقای جهانبانی با پول خودتان یا با تسهیلات سرمایه گذاری می کنید چرا با پول مردم در موسسه ملل سهام گرفتید؟

وی در ادامه در رابطه با ملک مشکین شهر هم گفت: حسب اعترافات متهم، وی این ملک را از محل تسهیلات خریداری کرده است.

وی خطاب به متهم گفت: آقای جهانبانی این ملک را خودتان بفروشید و پول مردم را بدهید. بانک معتقد است در صورت برداشتن این ملک سود نمی کند راست هم می گوید این ملک در بالای کوه است که زمینه های گردشگری دارد اما طبق گفته نماینده بانک در صورت دریافت این ملک بانک هیچ مشتری برای آن ندارد. حسب  قراردادها بدهی شما ۲ هزار میلیارد تومان است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین