کد خبر: ۲۰۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
پنجمین دوره ممیزی املاک شهر تهران 11 سال پیش انجام شد. رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران از اجرای ششمین دوره ممیزی املاک پایتخت در مهر خبر داد.
ناطقان: ششمین مرحله عملیاتی ممیزی املاک شهر تهران مهر در تهران آغاز می‌شود. در حال حاضر کارهای مقدماتی در حال انجام است و جلساتی با مناطق مختلف و مسؤولین ذیربط برگزار شده است.

پنجمین دوره ممیزی املاک شهر تهران 11 سال پیش در پایتخت اجرا شد و قرار است این دوره از ممیزی به صورت پیوسته در مناطق 22‌گانه انجام شود.


اجرای ششمین مرحله ممیزی شهر تهران بر اساس مصوبه شورا و بر اساس ماده 9 قانون نوسازی و عمران انجام می‌شود و این کار در تمامی مناطق 22‌گانه و نواحی و حریم شهر تهران انجام می‌شود.

بر اساس گزارش‌های به دست آمده قرار است در یک بازه زمانی 5 ساله ممیزی املاک در تهران انجام شود و هر سال 20 درصد از املاک تهران ممیزی‌ شوند و قرار است این کار بدون وقفه انجام شده و دوباره بعد از اتمام 5 سال مناطق این کار را تکرار کنند. هدف اصلی از انجام این کار به روز شدن اطلاعات مدیریت شهری است تا بتوان اقدامات درستی در شهر انجام داد.

 ستادهای مستقل در هر منطقه ایجاد می شود  و با همکاری معاونت شهرسازی و معماری، سازمان فناوری شهرداری (فاوا) و اداره کل تشخیص و وصول درآمد این اقدامات انجام و تمام کارها بر بستر الکترونیک است.

 تمامی بلوک‌بندی‌ها و ممیزی‌ها به صورت میدانی از ابتدای مهر در تهران آغاز شود و مأموران شهرداری با لباس‌های متحدالشکل و بر اساس  آموزش‌های  دیده‌ شده در مناطق حضور یافته و اطلاعات را بررسی می‌کنند.

سیدمناف هاشمی رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران به خبرنگار فارس، گفت: از سال 47 بر اساس قانون مصوب نوسازی که به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، مدیریت شهری موظف است هر 5 سال یکبار املاک داخل شهر را ممیزی کرده و آمار و اطلاعات را به روز کند.

وی با بیان اینکه تعداد پروانه‌های صادره برای مراکز تجاری، مسکونی و سایر کاربری‌ها در این طرح مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: باید ببینیم چه اتفاقات در شهر رخ داده است  و چه تغییراتی در قبال طرح‌های جامع و تفصیلی صورت گرفته و مطابق پروانه‌های صادره میزان تخلفات مشخص می‌شود.

ممیزی هزینه‌بر است

رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری‌های کشور متناسب با وضعیت خود ممیزی راهر  5 یا 10 ساله یک بار انجام می‌دهند، گفت: ممیزی پروژه ای  هزینه‌بر است و باید کارشناسان آموزش دیده در این امر ورود کنند و با روش‌های جدید فناوری این اقدام صورت گرفته و مغایرت‌ها بین واحدهای مسکونی، تجاری و سایر املاک به دست می‌آید.

به گفته مناف هاشمی، با ممیزی املاک و به دست آمدن اطلاعات مدیران شهری می‌توانند بر اساس اطلاعات نقشه راه خود را تعیین کنند.

وی ادامه داد: در حوزه شهرسازی، مالی، اداری و حوزه‌های هزینه‌بر بر اساس اطلاعات به دست آمده می‌توان اقدامات مناسبی انجام داد و این ممیزی همانند سرشماری‌ ها است که مرکز آمار انجام می‌دهد اما در این ممیزی ما املاک شهر تهران را سرشماری می‌کنیم.

 

رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که فرم‌هایی توسط معاونت شهرسازی، سازمان فناوری و درآمد شهرداری تهران تهیه شده است، گفت: در حال تکمیل فرم‌ها هستیم و در نهایت این فرم‌ها در اختیار سازمان فناوری شهرداری قرار می‌گیرد و سپس مناطق 22‌گانه شهرداری می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند ضمن اینکه برنامه‌ریزان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. تخلفاتی که در شهر رخ داده با این ممیزی احصاء و اختلافات و مغایرت‌ها مشخص می شود. در این ممیزی تغییر کاربری‌های مسکونی به تجاری، تجاری به اداری، تخلفات در اضافه اشکوب و غیره مشخص می‌شود و  اصلی‌ترین ویژگی این کار این است که برنامه‌ریزان می‌توانند برای اداره بهتر شهر از این اطلاعات استفاده کنند.

شناسایی تخلفات در ممیزی املاک

هاشمی با تأکید بر این موضوع که تخلفات در این ممیزی شناسایی می‌شود، گفت: همین موضوع یک منبع درآمد است و مواردی که قلع و قمع صورت نمی‌گیرد می‌تواند محلی برای درآمد باشد که حق شهر وصول شود.

وی با تأکید بر اینکه مرحله پنجم ممیزی املاک شهر تهران را هم بنده انجام دادم، گفت: اما امروز می‌گویم امکانات به روزتر شده و با استفاده از امکانات جدید و کارشناسان آموزش دیده قابلیت‌ها بیشتر شده است.

رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران در خصوص ویژگی افراد ممیز برای حضور در محل، گفت: این افراد باید کارت شناسایی که مُهر حراست شهرداری را دارد  به همراه داشته و همچنین سلامت این عزیزان هم تأیید شود تا بتوانیم اطلاعات دقیقی از املاک به دست آوریم.

ازنیروهای داخل شهرداری استفاده می کنیم

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد از خارج شهرداری به کار گرفته می شوند،  گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی ترجیح داده شده است از نیروهای مناطق 22‌گانه استفاده کنیم البته باید افراد صلاحیت لازم را داشته و دوره‌های آموزشی را سپری کنند و در صورت لزوم برای برخی مکان‌های دولتی و امنیتی باید از نیروهای متخصص در قالب پروژه‌ توسط شرکت‌های شهرداری قرارداد بسته می شود.

وی با تأکید بر این موضوع که در ممیزی املاک تمام پارسل‌های موجود در شهر در مناطق 22‌گانه و نواحی شهری، املاک بخش خصوصی، نهادهای عمومی، دولتی، نظامی و انتظامی طبق قانون بازدید می‌شوند، گفت:  البته برای مکان‌های نظامی و امنیتی هماهنگی‌هایی صورت می‌گیرد و سپس این کار انجام می‌شود.

به اعتقاد هاشمی، این اطلاعات به مشاورین طرح‌های جامع و تفصیلی هم کمک می‌کند و جزو ابزارهای اصلی شهر تهران در منبع درآمد به حساب می آید.

رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران با اشاره به اینکه آخرین ممیزی املاک شهر تهران حدود سال 86 و 87 رخ داده است، گفت: 11 سال پیش املاک ممیزی شده است و قطعاً تغییرات زیادی در شهر رخ داده، باید مسائل به روز شود. در آن زمان  3 میلیون و 800 ملک در تهران وجود داشت اما پیش بینی می شود در این مرحله بالغ بر 4 میلیون و 500 هزار ملک وجود داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه نمی‌توانیم  در خصوص ممیزی جدید پیش‌داوری کنیم، گفت: اطمینان داریم که اطلاعات زیادی به دست می‌آوریم و البته توافقی هم با سازمان مالیاتی کشور حدود 20 روز پیش داشته‌ایم و اطلاعات را می‌توانیم برای سازمان مالیاتی ارسال کنیم تا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود. همچنین می‌توانیم برای سایر ادارات مانند پست نیز اطلاعاتی  در این ممیزی تهیه کنیم که در قالب کدهای یونیک مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص خانه‌های خالی از سکنه در اجرای طرح ممیزی املاک، گفت: در فرم‌هایی که در حال تکمیل هستیم این موارد را می توان در نظر گرفت ولی هدف ما در ممیزی املاک شناسایی واحدهای خالی از سکنه نیست ولی اگر حوزه‌های راه و شهرسازی، سازمان مالیاتی و حوزه‌هایی که اطلاعات شهری برایشان مهم است از ما اطلاعات را بخواهند می‌توانیم در فرم‌ها موارد آنها را ذکر کنیم و یک پروژه مشترک انجام دهیم.

رئیس ستاد عالی ممیزی املاک شهرداری تهران در خصوص بازه زمانی انجام این کار، گفت: پیش‌بینی ما این است که این کار 5  ظرف مدت سال انجام شود و سالانه 20 درصد املاک شهر تهران شناسایی می‌شوند.

هاشمی به نقاط حاشیه‌ای واقع در  حریم مناطق 18، 19 و 20 اشاره کرد و گفت: شاید در گذشته این مناطق حاشیه‌ای جزو شهر نبودند  ولی در حال حاضر جزو محدوده‌های شهری به حساب می‌آیند و ساخت‌وسازهایی در آنها صورت گرفته است و البته آنها باید حقوق شهر را بپردازند.

به گفته هاشمی، بازدیدها یک پارچه  و با هماهنگی معاوت شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و با محوریت اداره کل در آمد انجام می شود.

وی همچنین تأکید کرد که کار  ممیزی املاک به شکل میدانی از مهر آغاز می‌شود.

هاشمی همچنین به جلسه امروز خود در خصوص ممیزی املاک اشاره کرد و گفت: این دومین جلسه بوده و فرایند کار و عملیاتی شدن ممیزی ظرف یک ماه آینده مورد بحث و بررسی وتوافق با حوزه های مرتبط قرار گرفت.

در ممیزی  صحت و دقت در شناسایی املاک و ارتقای سطح درآمدهای پایدار شهرداری تهران در دستور کار است و همچنین در این دوره از ممیزی قرار است تمامی املاک تجاری، مسکونی، نظامی، امنیتی و ... شناسایی شود. در این دوره از ممیزی کارها به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

شناسایی نیازهای شهر

عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این باره گفت: با انجام ممیزی املاک و با داده‌های اطلاعات به دست آمده می‌توان نیازهای شهر را تشخیص داد و همچنین برای بهتر شدن شرایط زندگی پایتخت‌نشینان اقدام کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که اجرای ممیزی مهم است، گفت: با این کار املاک شهر تهران بر اساس مصوبات قانونی به روز می‌شود و تمامی داده‌ها مشخص خواهد شد.

انجام دوره ای ممیزی املاک برای مدیریت شهری خوب است و حتی سایر مجموعه ها هم می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

پیروز حناچی  شهردار تهران در این باره گفت: زیرا ممیزی املاک یکی از اقداماتی است که همواره در شهرداری تهران به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود و از این اطلاعات می‌توان برای اهداف دستگاه‌های دیگر نیز استفاده کرد.

وی گفت: شهرداری تهران معتقد است بانک‌های اطلاعاتی باید به‌صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد،  اگر اشتراک‌گذاری اطلاعات محقق شود، بانک اطلاعاتی بزرگی در کشور ایجاد می‌شود که به اتخاذ تصمیمات بزرگ و تأثیرگذار مانند دریافت مالیات از خانه‌های خالی کمک شایانی خواهد کرد.

در ممیزی املاک شهر تهران، وضعیت املاک شهرداری تهران هم مشخص می شود این در حالی است که بسیاری از املاک شهرداری تهران سند نداشته و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند.

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: یکی از نقایص در شهرداری تهران عدم وجود قیمت‌گذاری اموال و دارایی‌های شهر تهران است. در کنار برخوردار بودن بخش قابل توجهی از ساختمان‌ها و دارایی‌ها از اسناد مالکیت و سایر مستغلات به عنوان دارایی متعلق به شهرداری در نظام بانکی  می توان از آنها به عنوان اسناد قابل قبول (وثیقه‌گذاری) مورد استفاده قرار گیرد.

املاک شهرداری باید شناسایی شوند

وی ادامه داد: یکی از الزاماتی که برای شهرداری تهران ایجاد کرده‌ایم این است که مانند هر سازمان و دستگاه دیگر در کنار وظایف خود نسبت به شناسایی ممیزی دقیق و تأمین سند مالکیت و سایر مستغلات حقوقی مورد نیاز اقدام کنند.

رسولی با بیان اینکه شهرداری تهران امروز از حیث سازمانی ثروتمند است، گفت: اما به دلیل فقدان اسناد مالکیت و سایر مدارک و مستغلات رسمی عملاً این امکان از شهرداری گرفته شده که از ارزش‌های مالی و بانکی استفاده کنند. مثلاً به عنوان مثال اگر شما املاک و دارایی مشخص داشته باشید ولو اینکه در تصرف شما باشد اما اگر بخواهیم زمانی از این دارایی برای اخذ وام استفاده کنیم باید اسناد و مدارک حقوقی رسمی در اختیار داشته باشیم و اگر اسناد نداشته باشیم یک نقص است و در حال حاضر برخی از دارایی‌ها و املاک شهرداری تهران این وضعیت را دارند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری درآمد و هزینه است، گفت: حتی آن دسته از دارایی‌ها که سند مالکیت دارد ولی ارزش‌گذاری قیمتی نشده است و بهای این املاک به صورت سنواتی تعیین نشده است و دارایی‌ها در شرایط فعلی و بر اساس تورم صورت گرفته ارزش واقعی‌شان چندین برابر ارزشی است که در دفاتر مالی ثبت شده است و این تفاوت‌های آشکار وجود دارد.

اموال شهرداری با توجه به شرایط فعلی باید دوباره ارزش گذاری شود

به گفته رسولی، باید این اموال مجدداً ارزشیابی شود و در ممیزی املاک می‌توان این اقدامات را انجام داد.

بر اساس این گزارش، استقرار و به روز کردن پایگاه داده‌ها برای ایجاد زیرساخت و درآمدزایی شهرداری‌ها مهم است و دسترسی به اطلاعات می‌تواند زمینه پیشرفت در شهر را فراهم کند چرا که مدیران می‌توانند بر اساس اطلاعات به دست آمده برای شهر برنامه‌ریزی کنند.

 

در اجرای این طرح تعداد کامل املاک مسکونی و غیرمسکونی مناطق 22‌گانه احصاء می‌شود و مدیران می‌توانند داده های به دست آمده را نقشه راه خود قرار دهند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین