کد خبر: ۲۰۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
معاون امور جوانان وزارت ورزش:
تندگویان گفت: نباید آزادی‌های مشروع جوانان را از آنها سلب کنیم. حضور بانوان در ورزشگاه و تماشای فوتبال یک آزادی مشروع است. باید پرسید که چرا باید این آزادی را سلب کنیم در حالی که به شکل مشروع نشاط را در ارزانترین حالت در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.
ناطقان: محمدمهدی تندگویان در نشست خبری امروز خود که به مناسبت «هفته دولت» برگزار شد با اشاره به مسکوت ماندن قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: دولت نهم  و دهم  به جای تشکیل صندوق اندوخته جوانان، صندوق مهر امام‌ رضا را تشکیل داد و زیر بار اجرای قانون نرفت.


وی افزود: سپس در دعوایی که با مجلس از سوی آقای احمدی نژاد اتفاق افتاد، این قانون هرگز اجرا نشد و حتی تخریب شد. همچنین قرار بود تا مسکن ارزان قیمت در اختیار جوانان قرار بگیرد که این طرح تبدیل به مسکن مهر شد و اعتبارات جوانان از محل اصلی خود به مسکن مهر منتقل شد.


معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه دولت نهم و دهم نه تنها کمکی به اجرای قانون نکرد بلکه آن را تخریب هم کرد، اظهار کرد: سوال این است که مجلس چرا در همان زمان که قانون اجرا نشد، چند وزیر را استیضاح نکرد ولی الان مجلس از دولت شکایت کرده است؟.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در قانون تسهیل ازدواج اسمی از معاونت جوانان آورده نشده است اظهار کرد: با اینکه وزارت کشور باید مجمع خیرین ازدواج را تشکیل می‌داد ما در این مورد پیش قدم شدیم و جلو آمده‌ایم. همچنین بر اساس قانون تسهیل ازدواج وزارت کشور باید مسکن ارزان قیمت، وزارت اقتصاد باید صندوق اندوخته جوانان را به وجود می‌آوردند. همچنین وزارت کشور نیز باید هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای قانون را به مجلس می‌داد که این موارد اجرا نشدند.

تندگویان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط حال حاضر کشور که با زمان تصویب قانون تسهیل ازدواج فرق کرده است ممکن است امکان اجرای قانون به راحتی وجود نداشته باشد توضیح داد: در این قانون ابهامات زیادی وجود دارد. برای مثال در بخش‌هایی دولت مورد خطاب قرار گرفته است اما مشخص نشده کدام بخش دولت مکلف به اجرای هر بخش قانون است.
حضور بانوان در ورزشگاه و تماشای فوتبال آزادی مشروع است

تندگویان در ادامه با اشاره به امکان حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی در اولین بازی ملی ایران نیز گفت: نباید آزادی‌های مشروع جوانان را از آنها سلب کنیم. حضور بانوان در ورزشگاه و تماشای فوتبال یک آزادی مشروع است. باید پرسید که چرا باید این آزادی را سلب کنیم در حالی که به شکل مشروع نشاط را در ارزانترین حالت در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.

تندگویان افزود: هم زمان با هفته ازدواج نیز برنامه‌های سنتی و متنوعی برگزار شد که با رویکردی جدید تلاش می‌کرد از ظرفیت‌های مختلف مثل موسیقی برای ایجاد نشاط استفاده کند. آمار بازدید از این برنامه‌ها قابل باور نبود و نشان می‌داد که مردم تا چه حد به نشاط و تفریح احتیاج دارند. در کنار موسیقی و برنامه‌های شاد ترویج فرهنگ ازدواج نیز اتفاق افتاد که البته به این شکل این آموزش‌ها موثرتر نیز هستند.

وی افزود: حال باید پرسید چرا برخی از نهادهای موازی جلوی این اقدامات را می‌گیرند یا مدیرکلی باید بعد از اجرای این برنامه‌ها احضار شود و توضیح دهد. همانطور که در برنامه‌های مذهبی و سوگواری هم در کنار هستیم بر اساس دستورات اسلام باید در جشن‌ها و اعیاد هم در کنار هم مشارکت کنیم.
لزوم تسهیل برگزاری موسیقی‌های خیابانی

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه موسیقی و تئاترهای خیابانی یکی از عوامل ایجاد شادی و نشاط بین خانواده‌ها و جوانان هستند نیز تصریح کرد: برگزاری و اجرای این رویدادها نیز باید دستورالعمل داشته باشد و تسهیل شود تا خانواده‌هایی که نمی‌توانند هزینه بالای کنسرت‌ها را پرداخت کنند در یک فضای شهری مثل پارک‌ها بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

تندگویان در پاسخ به سوالی در مورد حضور خود و خانواده‌اش در ورزشگاه همزمان با بازی تیم ملی ایران با کامبوج نیز گفت: من فوتبالی نیستم اما پسر بزرگم به این حوزه علاقمند است و در ورزشگاه حاضر می‌شود. با این حال فرزند دخترم که در رشته والیبال به شکل حرفه‌ای ورزش می‌کند علاقه زیادی دارد تا برای تماشای این بازی‌ها حاضر شود اما متاسفانه قانون به او اجازه نمی‌دهد و ما هم به این موضوع معترضیم که چرا این اجازه وجود ندارد.

نظر تندگویان در خصوص ارائه گواهینامه موتور به زنان

تندگویان در خصوص موتورسواری بانوان نیز افزود: اگر این موضوع شرعی است چرا آن را منع می‌کنید؟ اما اگر شرعی نیست یک بار باید این موضوع با دلایل عدم مشروعیت آن برای مردم شرح داده شود و احکام و حدود آن برای مردم مشخص شود. باید احکام را برای مردم باز کنیم. در ابتدای اسلام هم زنان مرکب سوار داشتیم و امروزه نیز موتور به عنوان مرکب امروزی محسوب می‌شود که حتی برای آن مسابقات جهانی هم پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جوانان باید به نیازهای روزآمد آنها پاسخ داده شود، اظهار کرد: با پاسخ دادن به نیازهای آنها می‌توانیم آنها را درست کنترل و هدایت کنیم وگرنه باید شاهد انتقال تفریحات آنها به فضاهای غیر رسمی، فرار آنها از کشور، پناهندگی یا عضویت آنها در تیم‌های رقیب باشیم.
آمارهایی از ازدواج و طلاق

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه به تشریح آمار ازدواج و طلاق در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۷ بیش از ۵۵۰ هزار و ۵۰۰ فقره ازدواج در کشور ثبت شده است و تعداد طلاق‌ها نیز به حدود ۱۷۵ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است.

به گفته تندگویان میانگین سنی ازدواج برای بار اول در کشور در سال گذشته برای مردان ۲۷.۴ سال و برای زنان ۲۳.۳ سال بوده است. همچنین میانگین سن طلاق نیز در زنان حدود ۳۲ و در مردان حدود ۳۶ سال ثبت شده است.

وی ادامه داد: در مجموع نیز در یک نگاه کلی می‌توان گفت که از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است.
آخرین وضعیت تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان

وی در خصوص آخرین وضعیت تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: این لایحه یکبار در مجلس رای نیاورده و بعد از اینکه این موضوع مجددا از سوی نمایندگان مطرح شد لایحه مذکور در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و با توجه به اینکه در مجلس بعدی هم یکسال از عمل دولت فعلی باقی می‌ماند به نظر می‌رسد به جایی نخواهد رسید.
انتظار برای انتصاب وزیری جوان در آموزش و پرورش

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه درخواست و مطالبه ما از دولت توجه به جوان گرایی است،‌ گفت: با توجه به اینکه دولت در آخرین بخشنامه‌ای که در خصوص بکارگیری جوانان داده سن مدیران را هم مشخص کرده است، انتظار داریم تا در آموزش و پرورش هم شاهد انتخاب وزیری جوان باشیم. حوزه آموزش و پرورش در مرحله قبل از سنین جوانی فعالیت می‌کند و این انتظار وجود دارد که مانند همه کشورهای توسعه یافته تغییراتی را در حوزه آموزش و پرورش اعمال کنیم به طوریکه حداقل باید ۴۰ درصد از زمان آموزشی به یادگیری مهارت‌های اجتماعی به کودکان و نوجوانان اختصاص بیابد.

تندگویان با بیان اینکه یکی از مشکلات جوانان نداشتن مهارت‌های اجتماعی است نیز توضیح داد: می‌توان گفت: یکی از مشکلات ازدواج هم این است که جوانان تعهدپذیر نیستند و بسیاری از جوانانی که از لحاظ مالی و شغلی تامین هستند نیز حاضر نیستند متعهد شوند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در آموزش و پرورش باید این تغییرات رخ دهد و تشکل‌های ما در سراسر کشور نیز به شکل تخصصی می‌توانند به شکل شبکه‌ای برای آموزش مهارت و اشتغال در کنار بچه‌های مدارس قرار بگیرند این در حالیست که آموزش و پرورش این اعتماد را به ما نمی‌کند و نهادهای مدنی و ساختارهای مردمی برای ورود به آموزش و پرورش دچار مشکل هستند. از وزیر جدید این انتظار را داریم که به این حوزه بپردازد و قوانین و تشکیلاتی را ایجاد کند که از این ظرفیت استفاده شود.

تندگویان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۱۸۶ سازمان مردم نهاد از طریق معاونت جوانان ثبت شده است افزود: در مجموع تعداد سازمان‌های مردم نهاد جوانان در کشور به ۲۵۰۰ تشکل رسیده است. بیشترین درخواست‌ها برای ثبت تشکل‌ها نیز از استان‌های البرز و اصفهان بوده و بیشترین زمینه درخواست فعالیت آنها نیز مربوط به حوزه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ از ۹۳۵ طرح حمایت صورت گرفته است، گفت: در مجموع با اعتباری بیش از شش میلیارد تومان برای اجرای این طرح‌ها به آنها کمک کرده‌ایم که بیشترین تعداد طرح‌های تصویب شده نیز مربوط به استان البرز است.

به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در سال گذشته بیش از ۷۲۳ کارگاه دانش افزایی در کل کشور برگزار شده که در راستای توانمندسازی تشکل‌ها و ارائه آموزش‌های تخصصی به آنها بوده است. همچنین طی دو سال گذشته نمایندگان مجامع همه استان‌ها با وزیر ورزش و جوانان نشست‌های هفتگی برگزار کردند.

راه‌اندازی سامانه شفافیت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد

تندگویان در ادامه از فعالیت سامانه شفافیت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد خبر داد و گفت: این سامانه امسال طراحی و به مرحله اجرا رسید تا تمام اطلاعات مربوط به سازمان‌های مردم نهاد، طرح‌های بررسی شده و مبلغی که به آنها پرداخت شده است برای عموم مردم قابل رصد باشد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های امسال هفته ازدواج با کیفیتی در سطح بین‌المللی برگزار شدند نیز گفت: با پیش بینی و اجرای برنامه‌های امسال نشان دادیم که در رویکرد نسبت به ازدواج در کشور چه تغییری اتفاق افتاده است. بطوریکه از برنامه‌ها و کارهای نمایشی فاصله گرفتیم و به تولید محتوا در این خصوص پرداختیم. این محتواهای آموزشی در حال حاضر نیز از رسانه‌های مختلف در حال پخش و انتشار هستند.

رتبه بندی سازمان‌های مردم نهاد کشور برای اولین بار

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه امسال برای اولین بار رتبه بندی سازمان‌های مردم نهاد کشور نیز اجرا شده است، افزود: تا پایان سال جدول کامل رتبه بندی سمن‌ها در اختیار عموم قرار می‌گیرد، در حال حاضر نیز اجرای این طرح در دو استان به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بحث شناسه سازمان‌های مردم نهاد نیز در وزارت کشور حل شده است، توضیح داد: سازمان‌های مردم نهاد دو استان نیز به طور کامل شناسه‌های خود را دریافت کردند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به سمن‌های جوانان گفت: بانک رسالت تا پایان سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان به طرح‌های سمن‌های جوانان پرداخت کرده است و بر همین اساس ۵۰۵ کارگاه تولیدی در ۱۶ استان آغاز به فعالیت کردند. بطوریکه بیش از ۱۷۵۰ نفر از این طریق شاغل شدند. همچنین از طریق صندوق کارآفرینی امید نیز ۱۳۸۹ فقره وام به ارزش ۹۰ میلیارد تومان پرداخت شد که منجر به ایجاد ۲۱۰۰ اشتغال برای جوانان شده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اجرای طرح سرباز مهارت و همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: بر اساس این توافق متعهد شدیم تا در دو حوزه مهارت‌های زندگی و اشتغال به جوانان آموزش‌هایی را ارائه دهیم که در مرحله اول ۱۶ هزار سرباز آموزش دیدند و گواهی قابل ترجمه دریافت کردند.

احتمال افزایش خانه‌های جوان به ۱۶۰ مورد تا پایان سال

تندگویان با اشاره به رشد و گسترش فعالیت‌های خانه‌های جوان در کشور نیز گفت: در حالی که تعداد خانه‌های جوان در ابتدای این دولت حدود صفر مورد بود تا کنون این تعداد تا ۶۰ خانه جوان به بهره برداری رسیده و سال گذشته ۳۰۰۰ جوان در این خانه‌ها فعالیت کردند و به اجرای نشست‌ها و جشنواره‌ها پرداختند. همچنین پیش بینی می‌کنیم تا تعداد این خانه‌های جوان تا پایان امسال به ۱۶۰ مورد افزایش یابد.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۴ هزار و ۲۰۰ برنامه در هفته جوان نیز گفت: جوانان همزمان با وقوع سیل نشان دادند که تا چه حد می‌توانند موثر و راهگشا باشند. همزمان با وقوع سیل بیش از ۲۱۶۲ نفر نیروی متخصص به این مناطق اعزام شدند و به ساماندهی امور پرداختند. به تازگی نیز شبکه امداد و نجات با همکاری هلال احمر برای آموزش به اعضای سمن‌های جوانان تشکیل شده است.

به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مجموعا امسال تا پایان تیرماه بیش از ۴۹۰ هزار متقاضی وام ازدواج وجود داشتند که از این تعداد ۲۸۱ هزار نفر موفق به دریافت وام شدند. مبلغ دریافتی وام این افراد در مجموع حدود ۸۴۰۰ میلیارد تومان بوده و میانگین زمان انتظار دریافت وام نیز بین ۴۵ تا ۶۰ روز برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس هدفگذاری‌های تعداد مراکز مشاوره تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰۰ مورد خواهد رسید گفت: تا پایان امسال نیز تعداد دفاتر قابل بهره برداری به ۴۰۰ مورد می‌رسد.

به گفته تندگویان در دو ماه اول امسال ۹۶۲ کارگاه آموزشی ازدواج در کشور برگزار شده است و ۱۰ هزار نفر از خدمات مراکز مشاوره ازدواج بهره‌مند شدند. امسال برای اولین بار نیز کتاب آموزشی تخصصی در حوزه ازدواج از سوی معاونت جوانان برگزار می‌شود.

تندگویان با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۳ استان مجمع خیرین ازدواج تعیین شده است گفت:‌ در صورتی که یک سامانه کشوری در این خصوص شکل بگیرد خدمات متنوعی در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. همزمان با هفته ازدواج نمایشگاه‌های تهیه ملزومات ازدواج با تخفیف ویژه نیز در کشور برگزار شد. همچنین کمپین مشاوره رایگان نیز در اختیار جوانان قرار گرفت. برگزاری نمایشگاه ازدواج اقوام در گلستان با همکاری سمن‌های ۱۸ استان دیگر نیز از دیگر برنامه‌های برگزار شده در این هفته بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین