کد خبر: ۲۰۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت از اقدام برای پس گرفتن شکایات این وزارتخانه از رسانه‌ها خبر داد و در عین حال درباره مسائل حقوقی این وزارتخانه در زمینه افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی، مالیات پزشکان، لزوم نصب کارتخوان در مطب پزشکان و... توضیحاتی ارائه کرد.
ناطقان: دکتر کریم همتی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت یکی از حوزه‌های گسترده است که از یکسو با مجلس سروکار دارد و بخش سیاسی وزارت بهداشت هم در این حوزه رقم می‌خورد، گفت: در این دوره تمرکز وزیر بهداشت در حوزه بهداشت است بر همین اساس اقدامات خوبی مانند برگزاری بسیج ملی فشار خون و تمرکز بر مسائل بهداشتی انجام شد و در این میان طرح تحول سلامت را نیز مانند گذشته دنبال می‌کنند.

لزوم اجباری شدن آموزش کمک‌های اولیه برای اخذ گواهی‌نامه‌ها

وی افزود: در عین حال ما در معاونت حقوقی تلاش می‌کنیم تا قانون آموزش اجباری کمک‌های اولیه در سطح مدارس کل کشور اجرا شود چرا که با این اقدام می‌توانیم از بسیاری از مشکلات در حوزه سلامت پیشگیری کنیم که این کار با همراهی آموزش و پرورش و هلال احمر محقق خواهد شد. همچنین تدوین قانون آموزش اجباری کمک‌های اولیه برای اخذ گواهی‌نامه‌ها نیز از موضوعات مهمی است که همراهی وزارت بهداشت و نیروی انتظامی را می‌طلبد.

همتی با اشاره به موضوع افزایش مالیات بر مصرف دخانیات گفت: در حال حاضر مالیات در دخانیات ۱۰ درصد است که امیدواریم بتوانیم آن را افزایش دهیم.

با افزایش ظرفیت دانشجو نباید سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهیم

وی درباره سرانجام طرح پذیرش دوبرابری دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی نیز گفت: خوشبختانه با درایت آقای وزیر و صحبت‌هایی که انجام شد ارائه این طرح در صحن علنی مجلس به تعویق افتاد. باید توجه کرد که طرح دو فوریتی این موضوع در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست چرا که در برخی موارد دانشجویان ما حتی به حداقل‌های آموزشی هم دسترسی ندارند و ممکن است حتی نتوانند عمل جراحی را ببینند. در عین حال در حال حاضر ۲۰۰۰ استاد کمبود داریم و فضاهای آموزشی ما اصلا کافی نیستند.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی می‌گویند مطب‌ها شلوغ است و نوبت‌دهی‌ها طولانی است،‌ گفت:‌ در عین حال می‌توان مواردی را مثال زد که یک فوق تخصص در روز دو یا سه بیمار هم ندارد. بنابراین ما نباید سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهیم. با افزایش کمیت بدون کار کارشناسی، کیفیت هم کاهش می‌یابد. در عین حال ما ۴۰۰ خوابگاه دانشجویی در سال گذشته کمبود داشتیم که قرار بود امسال آن‌ها را بسازیم اما تأمین اعتبار نشد. این مسائل باعث دغدغه‌های وزارت بهداشت در حوزه پذیرش دانشجو است.

فعالیت ۴۰ هزار پزشک در کارغیرپزشکی در کشور

وی  با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور داریم، ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار نفر هم در خارج از کشور در حال تحصیل هستند که اگر فارغ‌التحصیل شوند و بازگردند مشکلات‌مان هم حل می‌شود و به ۱۷۰ هزار پزشک موجود کشور اضافه خواهند شد.

همتی با بیان اینکه مشکل ما توزیع نامناسب نیروی انسانی است، گفت: باید توجه کرد که برای هر دانشجوی پزشکی در طول هفت سال تحصیلش بین ۴۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود. در عین حال در حال حاضر ۴۰ هزار پزشک داریم که از آن‌ها هیچ نسخه‌ای در هیچ جایی ثبت نشده و کار پزشکی انجام نمی‌دهند. از طرفی تعداد تخت‌های بیمارستانی که در طرح تحول نظام سلامت به سیستم بهداشت و درمان اضافه شدند هنوز مشکلاتمان را حل نکرده است. البته روزگاری با ۴۰۰ میلیون می‌شد یک تخت بیمارستانی راه‌اندازی کرد اما در حال حاضر برای ایجاد یک تخت باید یک میلیارد تومان هزینه پرداخت کرد.

وی درباره موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان گفت: بحث کارتخوان برای پزشکان در جامعه بسیار برجسته شده است. البته ما به همه همکاران اعلام می‌کنیم که از کارتخوان استفاده کنند. در عین حال قرار نیست به هیچ کس هم از بابت این کارتخوان مالیات بیشتری اخذ شود. بنابراین از آنجایی که رفاه حال مردم بر هر چیز مقدم است توصیه می‌کنیم که همکاران‌مان کارتخوان داشته باشند. در عین حال اجبار کردن بیماران به پرداخت نقدی دستمزد پزشک و یا دریافت وجهی خارج از تعرفه تخلف است و اگر در این باره گزارشی دریافت کنیم با آن برخورد خواهیم کرد.

همتی در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌ای بیماران نادر نیز گفت: پوشش کامل بیماری‌های نادر ، بار مالی بالایی دارد. البته در طرح تحول برای برخی بیماری‌های صعب‌العلاج پوشش‌هایی داده شد که به دلیل مشکلات مقداری از این پوشش‌ها کاهش یافت. البته به صورت موردی هم به این بیماران کمک می‌شود.

مختومه شدن ۱۰ هزار شکایت علیه وزارت بهداشت

وی با اشاره به تعهداتی که افراد موظف می‌شوند برای وزارت بهداشت انجام دهند، گفت: این تعهدات از کاردانی تا فوق تخصص جزء متعهدان وزارت بهداشت هستند و بین نصف تا سه برابر دوران تحصیل تعهد خدمت به افراد تعلق می‌گیرد. حال یکسری افراد تعهداتشان را انجام نمی‌دهند که وزارت بهداشت از آن‌ها مطالباتش را دریافت می‌کند به طوری که در سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان از کسانی که تعهداتشان را انجام نداده بودند، اخذ شد.

وی با اشاره به شکایاتی که علیه وزارت بهداشت در دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، گفت: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ شکایت در دیوان علیه وزارت بهداشت مطرح شد که از این تعداد ۱۰ هزار موردش مختومه شدند.

به گفته معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت، بیشترین شکایات علیه وزارت بهداشت درباره نوع تعهدی است که از افراد متخصص و یا فوق تخصص اخذ می‌شود. این افراد قبل از آغاز تحصیل تعهدات را امضا می‌کنند اما بعد ممکن است آن را قبول نکنند. در عین حال از سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ۳۰ درصد ظرفیت مازاد به عنوان سهمیه مناطق محروم جذب شود که نزدیک به ۲۰۰۰ نفر آن‌ها در سال ۹۹ فارغ‌التحصیل خواهند شد و باید ۱۲ سال در مناطق محروم خدمت کنند.

وی درباره وضعیت سربازی و ادامه تحصیل این افراد و حق‌شان برای تأسیس مطب و یا داروخانه نیز گفت: اگر فردی بیش از ۵۰ درصد تعهداتش را بگذراند می‌تواند برای ادامه تحصیل اقدام کند. درباره سربازی نیز افراد بعد از اتمام تحصیل‌شان در مناطق پزشکی به سربازی می‌روند و سپس تعهداتشان را آغاز می‌کنند. درباره تأسیس مطب و یا داروخانه نیز در محیط تصمیم‌گیری می‌شود به این صورت که اگر فردی ۵۰ درصد از مدت تعهدش را بگذراند به صلاحدید روسای دانشگاه‌ها به او اجازه تأسیس مطب و یا داروخانه داده می‌شود.

همتی با بیان اینکه وزارت بهداشت دارای ۳۰ هزار ملک است که ۱۵ هزار ملک آن در سامانه ثبت املاک ثبت شده است، درباره تخلفات طب سنتی نیز گفت:‌ طب سنتی یا طب مکمل یکی از علوم کاملا پذیرفته شده است اما به هیچ عنوان جایگزین فعالیت‌های فعلی پزشکی نیست و اگر موارد تخلفی در آن انجام شود وزارت بهداشت و دستگاه قضایی ورود کرده و برخورد می‌کنند. اخیرا نیز به برخی موارد تخلف ورود کردیم و مراکز و تجهیزات افراد متخلف پلمپ شد.

وی درباره بروز برخی پرخاشگری‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گفت: آسیب زدن به پرسنل و اموال دولتی جرم است و برخورد قانونی خاص خود را دارد. توصیه ما این است که مردم در مراجعه به اورژانس‌ها آرامش داشته باشند تا کادر پزشکی هم بتواند کارش را انجام دهد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به استخدام ۱۰ هزار نیرو در سال جاری برای وزارت بهداشت نیز گفت:‌ بودجه استخدامی‌ها دیده شده است و آزمون‌ها به صورت رقابتی و با اعلام قبلی انجام خواهد شد.

پس گرفتن شکایات وزارت بهداشت از رسانه‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره قول وزیر بهداشت مبنی بر پس گرفتن شکایات وزارت بهداشت از رسانه‌ها گفت: به دنبال اعلام وزیر بهداشت در روز خبرنگار به کل روسای دانشگاه‌ها نامه زدیم و اعلام کردیم که تمام شکایاتی که از جایگاه حقوقی از خبرگزاری‌ها و افراد شاغل در آن‌ها انجام شده را پس بگیرند. حتی توصیه ما این بود که اگر از جایگاه حقیقی هم شکایتی در این زمینه وجود دارد پس گرفته شود.

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت بازداشتی‌های مرتبط با تخلفات اخیر ارزی و دارویی گفت: آمار دقیقی از بازداشتی‌ها ندارم و بخشی از این موضوع در حوزه امنیتی در حال بررسی است. وزیر هم به این حوزه ورود کرده و موضوع را پیگیری می‌کنند. افرادی در داخل و خارج از وزارت بهداشت در بروز مشکلات دخیل بودند که این موضوع در دستگاه‌های قضایی و امنیتی در حال پیگیری است و هر کس در هر سطحی تخلف کرده باشد با او برخورد می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین