کد خبر: ۲۰۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
این روزها گرانی اقلام مختلف کام بسیاری از شهروندان را تلخ کرده است، شهروندانی که افزایش هزینه‌ تامین کالاهای اساسی از ابتدای امسال، باعث کوچک شدن سبدهایشان شد، حالا گرانی نوشت افزار را در فصلی که همه از آن خاطرات خوب و شیرین داشته و دارند، تجربه می کنند.
ناطقان: مهر و بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی، خرید نوشت افزار و وسایل تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویانی که امسال ترم اولشان را تجربه می کنند، جزئی از شیرین ترین خاطرات کودکان و نوجوانان ایرانی محسوب می شد، تجربه‌ای که والدین در گذشته آن را داشته اند و حالا دوست دارند همراه با فرزندانشان خاطره بازی کنند؛ اما گرانی سرسام آور کیف و سایر لوازم مورد نیاز اعم از خودکار و دفتر و ...، کامشان را تلخ کرده است.

گرانی اقلام مختلف از سبد کالاهای اساسی خانوار، افزایش شدید قیمت اجاره بهای مسکن و حالا گرانی افسار گسیخته نوشت افزار و کفش و کیف و لباس، تاثیری منفی بر درآمد کسبه هم داشته و بازارشان را کساد کرده است.

موحد متصدی یکی از مغازه‌های نوشت افزاری شیراز، در گفت و گو با ایسنا مهر تاییدی بر افزایش شدید قیمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته زد و گفت: بعضی از اقلام در بین نوشت افزارها افزایش چهار برابری هم داشته است.

او بیشترین افزایش قیمت را مربوط به دفتر دانست و گفت: گرانی انواع دفتر ناشی از گرانی و کمیابی کاغذ در بازار بوده، وقتی قیمت هر بند کاغذ متوسط به حدود ٥٠٠ هزار تومان برسد، طبیعی است که بر اقلامی نظیر کتاب و دفتر تاثیرگذار خواهد بود.

خانم برزگر یکی دیگر از فروشندگان نوشت افزار در شیراز، گفت: علاوه بر انواع دفتر در کالاهایی نظیر روکش پلاستیکی کتاب و اقلام خارجی اعم از دفتر، مداد، خودکار و .... شاهد افزایش شدید قیمت هستیم.

او گفت: حتی قیمت چسب نواری هم که سال قبل حدود 500 تومان بود حدود دو و نیم تا سه برابر افزایش قیمت داشته و به حدود 1400 تومان رسیده است.

برزگر ادامه داد: البته نباید غافل بود که قیمت لوازم‌التحریر در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته اما روند افزایشی آن تقریبا کنترل شده است.

نائب رئیس اول اتحادیه کتاب و نوشت افزار شیراز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، به شهروندان شیرازی اطمینان داد که هیچ کمبودی به لحاظ توزیع لوازم‌التحریر و نوشت افزار در این کلانشهر وجود ندارد .

محمدعلی زعفرانی با بیان اینکه تمام مراکز تحت پوشش این صنف دفاتر و لوازم‌التحریر هم متنوع و هم به اندازه کافی جهت توزیع در اختیار دارند، گفت: شهروندان از هم اکنون می‌توانند با مراجعه به این مراکز، اقلام مورد نیاز را تهیه کنند .

وی افزایش قیمت لوازم التحریر و نوشت افزار را همچون دیگر اجناس امری کاملا طبیعی عنوان و این مهم را ناشی از تبادل ارزی اعلام کرد.

نائب رئیس اول اتحادیه کتاب و نوشت افزار شیراز مجددا رشد قیمت اقلام لوازالتحریر و نوشت افزار را قابل قبول دانست و تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، شهروندان از واحدهای صنفی دارای پروانه خریداری کنند تا در صورت بروز تخلف از این مراکز، اقدامات قانونی لازم انجام شود .

زعفرانی از شهروندان خواست که خرید لوازم التحریر و دفاتر مورد نیاز فرزندان خود را از اوایل شهریورماه انجام دهند و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند و با توجه به تنوع اجناس به قیمت‌ها نیز دقت کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست تا هرگونه تخلفات احتمالی از قبیل کم فروشی، گرانفروشی و دیگر موارد را به اتحادیه متبوع گزارش دهند .

نائب رئیس اول اتحادیه کتاب و نوشت افزار شیراز اظهار کرد: سال گذشته تعداد شکایات شهروندان در خصوص تخلفات مراکز تحت پوشش اتحادیه کتاب و نوشت افزار بسیار محدود بود .

زعفرانی همچنین از آغاز توزیع کتب درسی مقاطع هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول از امروز دوم شهریور خبر داد و گفت: تمام مراکز تحت پوشش اتحادیه کتاب و نوشت افزار شیراز آماده توزیع کتاب به دانش‌آموزان این مقاطع هستند .

این مقام مسئول در صنف کتاب و نوشت افزار شیراز خاطرنشان کرد: توزیع کتاب‌های درسی مقاطع اول تا ششم ابتدایی و متوسطه دوم نیز از طریق سایت اعلامی و یا نواحی آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بیشترین فشارها را در این ایام خانواده‌هایی تحمل می‌کنند که با درآمدهای ثابت و اندک کارمندی و کارگری، یک یا چند فرزند دانش آموز دارند.

یکی از شهروندان در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی دو ساعت است که مغازه های مختلف را رفته‌ام اما نتوانستم تمام اقلام مورد نیاز را تهیه کنم.

او که به همراه همسر و دو فرزندش برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیلی به بازار آمده است، گفت: با یک حساب سرانگشتی به ازای هر یک از بچه‌ها باید حدود 500 هزار تومان هزینه کنیم، البته در خوش‌بینانه ترین حالت، این غیر از هزینه سرویس، مدرسه و ... است.

جعفری یکی دیگر از شهروندان که روی سکوی پشت مغازه نوشت افزاری نشسته است نیز گفت: سه فرزند دارم یکی دانشجو و دوتای دیگر دانش آموز، در کار خودم مانده‌ام که چطور با درآمد حدود سه میلیون تومانی، فقط هزینه‌های مهر را تامین کنم!

او گفت: خوشبختانه فرزندان فهیمی دارم و هیچگاه برای خرید کالاهای گران به من فشاری نیاورده اند، اما نمی توانم آنها را دست خالی راهی مدرسه و دانشگاه کنم.

جعفری که یک کیسه را در کنار خود دارد، ادامه داد: محتوی این کیسه چند دفتر و تعدادی خودکار و مداد است که مجموع آنها نزدیک به 350 هزار تومان شده و هنوز هم کافی نیست.

در میان شهروندانی که برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیلی مهر امسال به بازار شیراز آمده بودند، افرادی که بدون دغدغه خریدهایشان را انجام می‌دادند هم کم نبودند. اگرچه بسیاری هم بودند که دست خالی به خانه باز گشته یا نمی توانستند تمام اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند.

به حتم شماری از شهروندان مهر امسال را باید با صرفه جویی در اقلام مصرفی نوشت افزار طی کنند، کیف و کفش‌های سال گذشته و حتی لباس‌های پارسال را بپوشند و ....
منبع: ایسنا
برچسب ها: مهر ، مدرسه ، گرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین