کد خبر: ۲۰۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵
واژه «اوپال» از یک کلمه هندی به معنای «سنگ» مشتق شده و در فرهنگ سانسکریت به معنای «سنگ قیمتی» است.
ناطقان: سنگ اوپال (Opal) با طیف‌هاى نورى رنگین کمانى که دارد کانون توجه هنرمندان قرار گرفته است و از طرفی خواصی را نیز به دنبال خود یدک می‌کشد که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به آن بپردازد.


معرفی سنگ اوپال

اوپال نام سنگی قیمتی است که نوعی از دی اکسید سیلیکون هیدرات آمورف محسوب می‌شود. نام این سنگ برگرفته از واژه‌ سانسکریت به معنی "سنگ" است. اوپال از نظر سنگ شناسی به عنوان یک ماده معدنی در نظر گرفته می‌شود تا یک ماده کانی و این امر به علت شکل آمورفی آن است.


اوپال به عنوان سنگ ملی استرالیا در نظر گرفته می‌شود، زیرا ۹۷ درصد منابع این سنگ در استرالیا واقع شده است. واژه «اوپال» از کلمه هندی به معنای «سنگ» مشتق شده و در فرهنگ سانسکریت به معنای «سنگ قیمتی» است. اوپال به طلسم خوشبختی معروف است و به دلیل هفت رنگ بودن آن، اکثر هنرمندان به خصوص نقاشان، موسیقی‌دان‌ها و هنرپیشگان از آن استفاده می‌کنند. اوپال (Opal) با طیف‌هاى نورى رنگین کمانى که دارد در رنگ‌هاى گوناگون یافت مى‌شود. محل کشف آن استرالیا، برزیل، مجارستان، چکسلواکى است.

معرفی خواص سنگی قیمتی به نام؛ سنگ اوپال
خواص سنگ اوپال

اوپال براى چاکراى تاج سر استفاده مى‌شود. این سنگ به طلسم خوشبختى معروف است. اوپال براى درمان ناراحتى‌هاى معده، روده، جریان خون بسیار مفید است و گلبول هاى قرمز خون را افزایش مى دهد. اوپال سفیدچشم‌هاى ما را بر زندگى و افکار درونى باز مى‌کند و باعث تقویت صفت‌هاى خوب مى‌شود.

اوپال شبیه‌سازی شده نیز وجود دارد که توسط انسان تولید می‌شوند، این نوع اوپال توسط سیلیکا و در آزمایشگاه‌ها تهیه می‌شود و شباهت بسیار زیادی به اوپال طبیعی و گرانقیمت دارد.

نتایج حاصل از ماده تولیدشده در آزمایشگاه‌ها یک ساختار مشابه و کاملاً متعادلی از اوپال طبیعی است؛ تنها با این تفاوت که اوپال تهیه‌شده در آزمایشگاه از دوام بیشتری نسبت به اوپال طبیعی برخوردار است.



به همین دلیل اوپال شبیه‌سازی شده در آزمایشگاه‌ها نسبت به تغییرات دما، رطوبت و گرما آسیب‌پذیری کمتری دارد. در هنگام خرید یک گردن‌بند اوپال، نکته مهمی که در گردن‌بند ساخته شده توسط سنگ جواهر اوپال باید به آن توجه داشت شامل کیفیت این جواهر است و باید دقت شود که کیفیت این سنگ قیمتی حین جواهرسازی حفظ شده باشد.

سنگ اوپال را می‌توان به عنوان دانه‌های ریزی در گردن‌بند مورد استفاده قرار داد یا یک قطعه بزرگ از سنگ اوپال در مرکز زیورآلات و همراه با سنگ‌های قیمتی دیگر را در تزئین گردن‌بند به کار برد. یکی از ویژگی‌های اوپال شکننده بودن آن است که آن را در معرض ابتلا به ترک و خشکی قرار می‌دهد.

به همین دلیل در مراقبت از این سنگ قیمتی همواره باید این نکته را در نظر داشته باشید که رطوبت کافی را برای این سنگ فراهم نمایید تا به این صورت از خشکی و ترک برداشتن آن جلوگیری به عمل آورید.

برای این کار می‌توانید جواهر اوپال خود را در میان پارچه‌ای نرم و لطیف قرار دهید و در حالت ایده آل برای مراقبت و نگهداری از این سنگ قیمتی می‌توانید آن را درون یک کیسه یا پارچه‌ مرطوبی قرار دهید و از این طریق رطوبت آن را همراه حفظ کنید و از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آورید.

بیشتر بخوانید: حقایقی که باید در مورد یاقوت کبود آبی بدانید+ عکس

اوپال قیمتی به خاطر ویژکی انکسار نورش معروف است که در نتیجه رنگ‌های رنگین کمانی می‌دخشند و به عنوان "بازی نور" از آن‌ها یاد می‌شود. اوپال آتشی برخی اوقات رنگ کمی از خود دارد، اما بیشتر به خاطر رنگ شفاف بدنه آن شناخته می‌شود. اوپال معمولی اغلب مات، نیمه شفاف و فاقد بازی نور است.

در بیشتر موارد این سنگ در ترکیب با دیگر سنگ‌ها مانند اوپال عقیق و اوپال خزه‌ای مشاهده می‌شود. اوپال معمولی نشان‌دهنده کدر ِاوپالی است. واژه اوپالی گاهی با ویژگی بازی نور اشتباه گرفته می‌شود. اوپالی از نظر فنی فقط برای توصیف نور براق، و آبیِ شیری رنگ باید به کار برده شود. این نوعی پدیده نوری است در حالیکه "بازی نور" نمایش قوس قزحی است که به خاطر انکسار نور رخ می‌دهد.

معرفی خواص سنگی قیمتی به نام؛ سنگ اوپال
ویژگی‌های سنگ شناسی اوپال

فرمول شیمیایی: SiO۲_nH۲O، دی اکسید سیلیکون هیدروس

ساختار کریستال: آمورفی، کلیوی، یا انگوری شکل

رنگ: تمامی رنگ ها، بازی نور

سختی: ۵ و نیم تا ۶ و نیم بر اساس مقیاس موهس

ضریب شکست: ۱.۳۷ تا ۱.۵۲

تراکم/ چگالی: ۱.۹۸ تا ۲.۵۰

شکافتگی: ندارد

شفافیت: شفاف تا مات

انکسار مضاعف: ندارد

درخشش: مومی تا صمغی

تشعشع ماهتابی: اوپال سفید: سفید، آبی، قهوه‌ای، سبز

اوپال آتشی: سبز تا قهوه‌ای

نام اوپال از واژه سانسکریت "upala " برداشته شده است که به معنی "سنگ با ارزش" است یا از واژه یونانی "opallus" به معنی "مشاهده تغییر رنگ" است.

بعد‌ها واژه لاتین "opalus" نیز به وجود آمد که به معنی سنگ با ارزش بود.

در دوران روم باستان واژه " opalus" یا "سنگی با ویژگی‌های متفاوت" نیز وجود داشت.

Pliny نویسنده معروف رومی اوپال را سنگی قیمتی نامید که بهترین ویژگی‌های ممکن در سنگ‌های قیمتی را در خود دارد.

درخششِ آلماندین، براقی آمیتیست بنفش، زرد طلایی توپاز، و آبی پررنگ یاقوت کبود؛ بنابراین تمامی زیبایی‌های سنگ‌های قیمتی در این سنگ جمع شده‌اند.



براساس افسانه‌های قدیمی، پروردگار با یک رنگین کمان روی زمین آمد و پیام صلح و آرامش را برای کل بشر به همراه آورد.

سنگ‌هایی که نزدیک این مکان بودند و پای او آن‌ها را لمس کرد، به طور ناگهانی شروع به درخشش کردند. این افسانه ایجاد اوپال است.

طی سالیان طولانی، افراد به قدرت درمانی این سنگ اعتقاد داشتند. این سنگ قادر به از بین بردن افسردگی و یافتن عشق حقیقی است. اوپال موجب افزایش خلاقیت و اصالت می‌شود. اوپال متخلخل است به همین علت بسیار جذاب است.



به علت ویژگی جذب بالای اوپال، این سنگ می‌تواند افکار و احساسات منفی را از بین ببرد. اوپال سنگ ماه تولد برای متولدین ماه اکتبر است.

معرفی خواص سنگی قیمتی به نام؛ سنگ اوپال
خواص سنگ اوپال

    رفع سستی و بی حالی
    اثر مثبت آن روی تیروئید ثابت شده است
    اوپال سفید چشم‌ها را بر زندگی و افکار درونی باز می‌کند و باعث تقویت صفت‌های خوب در ما می‌شود
    متعادل ساز انرژی تمام چاکرا‌ها
    تقویت قلب و جریان خون
    برای ازدیاد گلبول قرمز خون مفید است و به علاوه برای سرطان خون از آن استفاده می‌شود.
    موثر در اختلالات هورمونی

برچسب ها: سنگ قیمتی ، اوپال ، خواص
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین