کد خبر: ۲۰۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
معاون سیاسی وزیر خارجه:
سید عباس عراقچی تصریح کرد: حرف ما کاملا روشن است اینکه انتظار داشته باشند ما به اجرای کامل برجام برگردیم باید تحریم نفتی ایران برداشته شود و درآمدهای حاصله نیز در دسترس باشد.
ناطقان: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین تحولات برجام عنوان کرد: ما در پیگیری مطالبات خودمان بعد از خروج آمریکا از برجام اقدامات بسیار جدی را انجام و مذاکرات فشرده ای را با اعضای باقیمانده در برجام انجام دادیم که نتیجه آن منجر به 3 جلسه در سطح وزرای خارجه و معاونان شد و در این جلسات هم سه کشور اروپایی و هم 1+4 تعهداتی را دادند که در 11 حوزه مختلف منافع ایران در برجام را تامین کنند.

عراقچی عنوان کرد: این 11 حوزه در حوزه بانکی، تجارت، حمل و نقل، بیمه و ... و همه مواردی است که در برجام جزو مطالبات ایران است را اینها تقبل کردند که برای آنها راه حل های عملیاتی بیابند، به گونه ای که ایران بتواند از منافع برداشته شدن تحریم ها در برجام استفاده کند و در برجام باقی بماند.

معاون ظریف گفت: برای یافتن راه های عملی، مهمترین قسمت حوزه مالی و بانکی بود، برای اینکه بدون پیدا کردن کانال مالی خاص که ایران بتواند بدون برخورد با سیستم مالی آمریکا و برخورد با دلار تجارت و خریدهای خود را انجام دهد مقدمه هر حرکت اقتصادی دیگری بود، برای این ما با چین و روسیه کانال های مالی براساس ارزهای ملی را ایجاد کردیم و با اروپا هم تلاش کردیم این را ایجاد کنیم و اروپا اول مکانیسمی که طراحی کردند به عنوان SPV بود و بعد به اینستکس تبدیل شد.

وی ادامه داد: همزمان آمریکا سیاست فشار حداکثری خود را دنبال کرد و با همه شرکت های اروپایی و خارجی که قصد تعامل با ایران داشتند تهدید به تحریم کردند و بعد آمریکایی ها وارد حوزه نفت شدند و سیاست نفت صفر برای ایران را طراحی کردند و علیرغم اینکه بعضی خریداران نفت ایران به آمریکا گفتند هیچ جایگزینی برای نفت ایران ندارند ولی هیأت حاکمه آمریکا این اصرار را کرد که باید فروش نفت ایران به صفر برسد و آنجا بود که ایران تصمیم گرفت مسیر خود را عوض کند.

*بین هر گام دو ماه فاصله گذاشتیم که فرصت برای دیپلماسی کماکان باز باشد

عراقچی اضافه کرد: اردیبهشت امسال اعلام کردیم که سیاست ایران تغییر یافته و وارد مقاومت فعال شدیم و اینکه هیچ کنشی را دیگر بدون واکنش رها نخواهیم کرد و در حوزه برجام اعلام کردیم تعهدات خود را کاهش می دهیم تا تعادلی که در برجام از بین رفته را از طریق کاهش تعهداتمان جبران کنیم.

وی افزود: قبل از این می خواستیم اروپایی ها و بقیه اعضای برجام با تامین خواسته های ایران تعادل را برقرار کنند، حالا که نشده ما با پایین آوردن تعهدات خودمان سعی می کنیم این تعادل را برقرار کنیم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در عین حال این حرکت را به گونه ای انجام دادیم که فرصت برای دیپلماسی و فرصت برای تعاملاتی که منجر شود به یک راه حل معقول برای این قضیه فراهم شود. لذا گام های خود را یکی یکی برداشتیم و بین هر گام دو ماه فاصله گذاشتیم که فرصت برای دیپلماسی کماکان باز باشد.

*ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکسری ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد

وی گفت: گام اول و گام دوم برداشته شد و گام سوم موعدش تقریبا 10 روز دیگر است. از یکی دو ماه پیش وقتی که متوجه شدند ایران جدیت کامل دارد و از خواسته هایش به هیچ وجه کوتاه نمی آید، حرکت هایی برای اینکه راه حلی پیدا شود از طریق کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر شروع شد، صراحتا گفته ایم ایران وقتی به اجرای کامل برجام برمی گردد که بتواند نفتش را بفروشد و درآمد حاصل از نفت را در اختیار داشته باشد و بتواند آن را هزینه کند و بدون محقق شدن این شرط کماکان به کاهش تعهداتمان ادامه خواهیم داد.

عراقچی افزود: چند جلسه کمیسیون مشترک در همین فاصله برگزار و رفت وآمدهای سیاسی انجام شد و در نهایت ماکرون رئیس جمهور فرانسه با یکسری ایده ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد و تماس های تلفنی با آقای روحانی برقرار و چند بار این تماس ها تکرار شد و هر دو طرف فرستادگان ویژه ای را فرستادند و ابتکاراتی را طراحی کردند.

*وقتی به اجرای کامل برجام برمی گردیم که تحریم نفتی ایران برداشته و درآمدهای حاصله در دسترس باشد

وی تصریح کرد: حرف ما کاملا روشن است اینکه انتظار داشته باشند ما به اجرای کامل برجام برگردیم باید تحریم نفتی ایران برداشته شود و درآمدهای حاصله نیز در دسترس باشد.

عراقچی بیان کرد: حرفی که آقای روحانی به آقای ماکرون زد این بود که اگر اروپایی ها خواهان حفظ برجام هستند باید امکان فروش نفت ما را فراهم کنند. دو گزینه در اختیار آنها قرار داده شد یا اینکه بروند در تعاملاتی که خودشان با آمریکایی ها دارند مجددا مجوزهای نفتی را برای خریداران نفت ایران بگیرند و شرکت هایی که خریدار نفت ما هستند مجددا به آنها مجوز داده شود و آنها بتوانند از ایران نفت را خریداری کنند، یا اگر نمی توانند چنین کنند خودشان میزان فروش نفت ما را به صورت خطوط اعتباری در اختیار ایران قرار دهند که ایران بتواند مثل اینکه نفت خود را فروخته از آن اعتبارات برای تامین کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند. این دو گزینه در تعاملات بین روحانی و ماکرون مطرح شد.

وی همچنین گفت: برای اینکه 11 خواسته ایران تامین شود قدم اول این است که یک کانال مالی طراحی شود  چون هر تعامل اقتصادی چه در زمینه تجارت، حمل و نقل، و سرمایه گذاری و .. به یک کانال مالی و بانکی احتیاج دارد و اگر قدم اول درست برداشته شود، می توانیم مسیرهای دیگر را باز کنیم.

عراقچی درباره نفت عنوان کرد: حرف ما خیلی مشخص بود یا نفت را بخرید یا اگر نمی توانید بخرید به میزان فروش نفت ایران در اختیار ایران اعتبار قرار دهید.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره نحوه قرار گرفتن این اعتبار و تسویه آن افزود: اعتباراتی در اختیار ایران قرار داده شود که ضمانت آن نفت ایران باشد و در واقع پیش خرید نفت ایران باشد، ایده های مختلفی مطرح است، اینکه چگونه خواسته ایران در خصوص فروش نفت خود فراهم شود؛ یا می خرند یا پیش خرید می کنند یا معادلش اعتباراتی را در اختیار ما قرار می دهند، نفت ما می تواند به عنوان ضمانت در برابرش قرار بگیرد اینها فرمول هایی است که خودشان باید طراحی کنند و باید طراحی کنند که خواسته ایران اگر فراهم شود ما می توانیم به اجرای مجدد برجام برگردیم، وگرنه مسیر ما کاملا روشن است و 10 روز دیگر طبق برنامه ای که تنظیم شده به پیش خواهیم رفت.

*ما هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم

به گزارش فارس، معاون وزیر خارجه کشورمان درباره فضاسازی های صورت گرفته درباره مذاکره ایران و آمریکا گفت: فضاسازی هایی است که صورت می گیرد، از نظر ما صورت مسئله کاملا روشن است، مذاکرات ما با اروپایی هاست برای اینکه آنها بتوانند خواسته های ما را در برجام تامین کنند.

وی تصریح کرد: ما هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم و این را خیلی صریح به همه آنها گفتیم. دلیل ما نیز یک دلیل کاملا منطقی و روشنی است، هیچ کشوری تحت فشار آن هم فشار حداکثری که آمریکا اعمال می کند، تن به مذاکره نمی دهد. اگر وقتی فشار حداکثری وجود دارد، شما به سمت مذاکره بروید در حقیقت مذاکره تسلیم است، مذاکره واقعی نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: موضع ما کاملا روشن است، اگر بخواهد مذاکره ای صورت بگیرد آمریکا باید برگردد به برجام و تحریم های خودش را بردارد که ممکن است در چنین شرایطی امکان مذاکره مثل سابق که در چارچوب 1+5 برای اجرای برجام با آمریکایی ها داشتیم، به وجود بیاید.

وی در عین حال یادآور شد: تا آمریکا سیاست خودش مبنی بر فشار حداکثری را تغییر ندهد، هیچ مذاکره ای بین ما و آنها صورت نخواهد گرفت.

*شرطی که برای حضور در بیاریتز داشتیم

عراقچی خاطرنشان کرد: حتی وقتی فرانسه آقای ظریف را دعوت کرد که در حاشیه نشست گروه 7 با خود فرانسه و برخی دیگر از اعضای گروه 7 مذاکراتی داشته باشیم، شرط ما این بود که به شرطی آنجا خواهیم آمد که هیچ ملاقات و مذاکره ای با طرف آمریکایی ولو به صورت شانسی وجود نداشته باشد.

وی گفت: باید از طرف فرانسوی تضمین گرفته می شد که حتما محل اقامت هیأت ایرانی و محل مذاکرات به صورتی طراحی شود که هیچ برخوردی ولو به صورت عبوری و شانسی با هیأت آمریکایی وجود نداشته باشد. ما تا این قدر مراقب هستیم که طرف آمریکایی هیچ سوء استفاده ای از این مذاکرات نتواند داشته باشد.

*اجازه نمی دهیم آمریکایی ها از مذاکرات ما با اروپایی ها سوء استفاده کنند

عراقچی افزود: اینها دو خط جداست، ما با اروپایی ها برای حقوق و مطالبات خود مذاکره می کنیم، یا آنها می توانند مطالبات ما را تأمین کنند یا نمی توانند که مسیر خودش را می رود. اینکه در کنارش مذاکره با آمریکایی ها صورت بگیرد، بحث کاملا جدایی است و ما اصلا به آن ورود نخواهیم کرد و آقای روحانی هم در این خصوص واضح صحبت کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه تصریح کرد: اینکه ما برای منافعمان ممکن است مذاکره کنیم، حتما درست است، ولی وقتی که منافعمان تأمین شود، هر جایی که لازم باشد و هر جایی که منطق حکم کند، این طور نیست که ما با آمریکایی ها بخواهیم هیچ صحبتی در این خصوص داشته باشیم و مراقبت کامل در این خصوص وجود دارد و اجازه نخواهیم داد آنها از این مذاکره ای که با اروپایی ها داریم انجام می دهیم سوء استفاده ای داشته باشند.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین