کد خبر: ۲۰۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
عضو کمیسیون امنیت ملی:
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با تاکید بر این‌که ایران هیچ‌گاه خود را صرف موضوعات انتخابات آمریکا نمی‌کند گفت: اگر قرار به بازگشت آمریکا به برجام باشد ایران باید ملاحظات خاص صیانتی داشته باشد چون ممکن است آمریکا با عنوان عنصری مزاحم تنها به دنبال اجرای مکانیزم ماشه در برجام باشد.
ناطقان: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در عرصه بین‌المللی درباره برجام گفت: ترامپ زمان مذاکره با ایران را از دست داده به طوری که دیگر هرگونه پیشنهاد مذاکره ولو مستقیم جدی از طرف آمریکا در ایران با واکنش مثبت مواجه نمی‌شود چون امسال سال انتخابات آمریکا است.

وی یادآور شد: از همان زمان انقلاب تاکنون مساله ایران در شرایط خاصی به مساله انتخاباتی در آمریکا تبدیل شد لذا اکنون از هرگونه علائم سبز از سوی ترامپ در ایران برداشت انتخاباتی می‌شود. مردم و دولتمردان ایرانی فکر می‌کنند علائم ترامپ غیرتعهدآور است و تنها صرفه اقتصادی برای ترامپ دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ‌گاه سیاست فشار بر ایران نتیجه نداده که ایران پای میز مذاکره رود؛ این‌بار هم این اتفاق رخ نمی‌دهد و ایران پشت میز مذاکره با آمریکا نمی‌نشیند. تنها روی خوش ما به دیپلماسی است آن هم ایران در شرایطی در سال انتخابات آمریکا روی خوش نشان می‌دهد که معیار عینی قابل محاسبه‌ای در قالب برجام رخ داده باشد. ما نباید گرفتار یکسری حرف‌ها شویم؛ معیار همان ۹۱۵ نوع تحریمی است که با آمدن ترامپ مجددا برگشت. باید این تحریم‌ها برداشته شود.

وی تاکید کرد: ایران قطعا در شرایطی در سال انتخابات آمریکا به میز مذاکره برمی‌گردد که در قالب برجام باشد قطار برجام باید توسط آمریکا دوباره به ریل برگردانده شود درغیر این صورت ایران به هیچ وجه پای میز مذاکره نمی‌رود. ایران تاکنون چنین اشتباهی نکرده و الان هم نمی‌کند چون اگر رخ دهد معنایی جز استفاده انتخاباتی نخواهد داشت.

فلاحت‌پیشه با بیان این‌که ایران هیچ‌گاه خود را مصرف انتخابات آمریکا نمی‌کند، افزود: اگر مذاکره در قالب بازگشت به برجام باشد باید همراه با برداشته شدن تحریم‌ها صورت گیرد همچنین ضمانت‌های قوی‌تری وجود داشته باشد که آن زمان می‌تواند مذاکرات را در چارچوب برجام احیا کرد وگرنه هیچ گاه در سال انتخابات آمریکا کاری نمی‌کند که با رفتارهایش به سیاستمداران آمریکا کمک کند آن هم افرادی همچون ترامپ که بیشترین توهین را به ایرانی‌ها در کل دنیا و حتی آمریکایی‌ها داشته‌ است. امروز یاغی‌ترین اشخاص در مقابل معادلات بین‌المللی ترامپ، پامپئو و تیم اطرافش است.

وی با تاکید مجدد بر این‌که امکان مذاکره وجود ندارد، گفت: در طول ۴۰ سال گذشته قطع ارتباط با آمریکا نهادینه شد که بخشی از آن جنبه اخلاقی به خود گرفته به تبع آن هر چه آمریکایی‌ها قیافه یاغی‌تری از خود نشان دهند ایرانی‌ها با آن مقابله می‌کنند. امروز ترامپ این وجهه را به خود گرفته است و اگر در قالب برجام زمانی با جان کری مذاکره شد چون چهره دیگری از خود نشان دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی با بیان این‌که امکان مذاکره برای اجرای برجام و نه اصلاح آن وجود دارد، اظهار کرد: هرگونه راهبردی در سایه انتخابات که باعث کمک به ترامپ شود، درست نیست؛ چون آنها همان افرادی هستند که دنیا را رنجیده خاطر کرده‌اند؛ لذا ما نباید کاری کنیم که وجهه ایران در دنیا خراب شود. اگر هم آمریکا بخواهد به برجام برگردد نباید تبدیل به عنصر مزاحمی شود که تنها به دنبال اجرای مکانیزم ماشه باشد قطعا در آن زمان هم ایران باید با ملاحظات جدی برخورد کند لذا تاکید ما براین است که ایران باید ملاحظات صیانتی خاص خود را داشته باشد.

وی در مورد این‌که آیا امکان بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد، گفت: اگر ترامپ تا زمان انتخابات به برجام برنگردد ایران تبدیل به عامل منفی برای او در رقابت‌های انتخاباتی می‌شود چون اکنون طبق نظرسنجی‌ها دو سوم آمریکایی‌ها معتقدند که برجام کمکی به امن‌شدن دنیا می‌کند؛ لذا ترامپ می‌داند که باید اقدامی ولو خنثی درباره برجام کرده در این بین خیلی از نزدیکان ترامپ تلاش کردند که او را به سمت عملیات نقطه‌زنی علیه ایران حرکت دهند که با سقوط پهپاد آمریکایی ارزیابی آنها از توازن قدرت ایران برهم خورد و ترامپ چاره‌ای جز به دیپلماسی ندارد هرچند که در گزینه دیپلماسی هم سردرگم است.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: ترامپ می‌خواهد حداقل عکسی با مقامات ایرانی داشته باشد که اگر این اتفاق بدون گرفتن دستاورد مثبتی رخ دهد چهره مثبت ایران را در دنیا خراب می‌کند؛ مگر آنکه ترامپ با برگشتن به برجام روی خوش به معاهدات بین‌المللی نشان دهد؛ البته که معتقدیم فضای انتخابات آمریکا هم فضای مانور بیشتری برای ایران فراهم می‌کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین