کد خبر: ۲۰۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بنده به آقای نوبخت هم گفته‌ام که اگر پروژه قطار تبریز به میانه تا دو ماه دیگر مورد بهره‌برداری قرار نگیرد علیه همه به خصوص پیمانکاراعلام جرم خواهم کرد.
ناطقان: محمدرضا پورمحمدی پیش از ظهر امروز در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی که در سالن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار کرد: هفته دولت بهانه‌ای است تا مختصری بر عملکرد دولت صحبت شود.

وی با بیان اینکه می‌توان از زمان به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فراز، فرود و کاستی‌ها را بازبینی کرد و برای سال‌های مابقی آن را حل کرد، گفت: این بازبینی می‌تواند در سه مقطع زمانی روی کار آمدن دولت تا دی ماه سال ۹۶، دی‌ماه تا تحریم‌ها و مابقی سال‌ها باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: وقتی تحریم‌های کاملی از سوی آمریکا اعمال می‌شد، ایران در ذیل فصل هفتم سازمان ملل قرار گرفته بود و یک اجماع جهانی علیه ایران شروع شد و وضعیت امنیتی برای کل جهان که ایران خطرناک است، ایجاد شد.  

وی افزود: در سال ۹۲ رشد اقتصادی منفی ۶ درصد، تورم بالای ۴۰ درصد و بی‌ثباتی اقتصادی در داخل کشور طوری شکل گرفته بود که حتی بین سران قوه هم اختلاف بود و مردم نسبت به آینده کشور ناامید شده بودند.  

پورمحمدی بیان کرد: دولت تدبیر و امید در این ۵۵ ماه طولانی‌ترین مذاکرات را با ۵+۱  داشت که منجر به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شد.  

وی با تاکید بر اینکه یکی از آثار برجام این است که ایران تنها کشوری در دنیاست که در ذیل منشور فصل هفتم سازمان ملل قرار گرفت ولی خود را از آن رهانید، ادامه داد: سابقه هر کشوری که به ذیل این منشور رفته است حاکی از آن می‌باشد که  در آخر منجر به جنگ و نابودی شده بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی خدمات بیمه سلامت همگانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیمه به عنوان بزرگترین پروژه اجتماعی از سال ۹۲ اجرایی شد که با ایجاد آن، ۱۰ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفتند.

پورمحمدی یادآور شد: عموماً بیمه سلامت افراد کم درآمد و روستائیان را تحت پوشش قرار داده است و ارائه خدمات می‌دهد.

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان کرد: در حال حاضر امن‌ترین کشور در خاورمیانه و منطقه هستیم.  

وی با بیان اینکه برجام منجر شد تا تحریم فروش هواپیما برداشته شود و مسیر افزایش رشد ارتقاء یابد،گفت: ۷۱۰ هزار واحد مسکونی در این دوره به اتمام رسید که نوعا برای اقشار کم درآمد بود همچنین قدرت خرید افزایش یافت.

استاندار آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: با وجود کاهش جهانی قیمت نفت ایران تنها کشوری بود که رشد اقتصاد منفی ۶ را به مثبت ۴ درصد رسانده است.

وی متذکر شد: البته این صحبت‌های من برای تعریف، تمجید و بدون ایراد بودن دولت نیست بلکه دولت فعلی کم و کاستی‌هایی دارد ولی در مقابل الان ایران توانسته است تا یکی از بالاترین رشد تورم ۴۰ درصدی قبل سال ۹۲ را به یک عدد یک رقمی برساند.

پورمحمدی ادامه داد: دولت بعد از سال ۹۲، تولید پارس جنوبی را به دو برابر رساند و صادرات محصولات پتروشیمی نیز رشد قابل توجهی کرد.  

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: زمانی که جزو واردکننده‌های نفت و گاز  بودیم، الان ۱۳ میلیون لیتر صادرات را داریم.

پورمحمدی یادآور شد: دستاوردهای دولت به اندازه‌ای چشمگیر بود که دشمنان کشور در خارج، از قدرت گرفتن ایران و رشد توسعه آن به هراس افتادند و دشمن نیز خواسته و نخواسته و منافع خود را در نظر گرفت و با روی کار آمدن ترامپ فشارهای مستقیم علیه ایران مشاهده شد.

وی ادامه داد: در سال نخست روی کار آمدن دولت، تحریک مردم از سوی برخی نیروها و فشارهای خارجی منجر به اتفاقاتی در سال ۹۶ شد و یک پالس‌هایی به بیرون داد که از دیدگاه سیاسیون ترغیب ترامپ در خارج کردن از برجام به تصمیم تبدیل شد و حتی دولتمردان آمریکا وعده سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را نیز دادند  تا جایی که «بولتون» وعده داده بود که ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید.

پورمحمدی ابراز کرد: دولت دوازدهم بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی را سپری کرد که حتی آقای ظریف از آن به عنوان تروریسم اقتصادی یاد می‌کند.

وی بیان کرد: البته با وجود خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها شوک‌های اقتصادی با مدیریت اقتصادی وارد و کنترل شد به طوریکه کنترل بازار ارز منجر به ایجاد سیر نزولی شده است که از جمله اقدامات مدیریت بود که الان به ثبات رسیده است.  

استاندار آذربایجان‌شرقی به دیپلماسی فعال دولت اشاره کرد و در این باره عنوان داشت: برای اولین بار اجماع سیاسی جهانی علیه ایالت متحده ایجاد شد به طوریکه هم‌پیمانان همیشگی در دفاع از حقانیت ایران موضع‌گیری کردند.

وی با تاکید بر اینکه دولت همچنان روند توسعه اقتصادی را دنبال می‌کند، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان ۵۲۰ پروژه مورد افتتاح قرار گرفت همچنین به مناسبت هفته دولت ۷۸۰ پروژه مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفته است.

پورمحمدی متذکر شد: ما ملتی که در برابر فشارهای ظالمانه مقاوم‌تر هستیم و الحمدالله روند توسعه کشور استمرار دارد و مشکلی نتوانسته ایجاد کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تحریم‌ها باعث شد تا خیلی از چیزها را در داخل کشور تولید کنیم.  

 وی، وظایف دولت در دو سال پیش‌رو را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این است تا امید را در میان مردم زنده نگه دارد به طوریکه تولیدکنندگان ناراحت و گله‌مندند و حق هم دارند ولی حساب دو دو تا چهارتاست و ضررکننده اصلی حقوق‌بگیران ثابت و مردم هستند که البته هدف تحریم اقتصادی هم این است که مردم را ناامید و بدبین کنند.

وی با بیان اینکه وقتی یک فرد تخلفی می‌کند، باید همان شخص زیرسوال رود نه کل نهاد را زیر سوال ببریم، افزود: چرا باید آمار اعلام کند که اعتماد نهادی ۱۱ درصد شده است یعنی از هر ۱۰۰ نفر مراجعه‌کننده فقط ۱۱ نفر اعتماد دارد یا هزاران پروژه افتتاح شود ولی دریغ از یک تبسم بر لب مردم، این به خاطر ناشکری نیست بلکه به خاطر این است که مردم تحت فشار بوده و اثر این پروژه‌ها را در سفره‌های خود حس نمی‌کنند.  

پورمحمدی با اشاره بر اینکه شاید تعداد افراد متخلف در ادارات کم است ولی وجود دارد، گفت: تولیدکننده‌ای به ما مراجعه کرده و اعلام می‌کند که مشکل را نه استاندار و نه رئیس مجموعه حل نکردند بلکه یک کارشناس آن را حل کرد که معلوم است چگونه حل کرده است و حتی گاها تولیدکننده‌ای می‌گوید یک کارشناس برای انجام کارهای این تولیدکننده طلب مبلغ کرده است و وقتی این تولیدکننده قبول نکرده است همه سنگ‌اندازی‌ها را انجام داده تا مشکل او رفع نشود به طوریکه حتی اجازه نمی‌داده تا نامه‌های رسمی به دست مدیر آن مجموعه برسد.

پورمحمدی متذکر شد: زمان، جنگ تعارف برنمی‌تابد و اگر معاونی یا زیرمجموعه‌ای کار نکند، وبال آن گردن من است و عذرش را بخواهید زیرا ما با هیچ‌کسی عقد اُخوت نبستیم البته درست است که تعدادشان کم است ولی حتی یک مورد هم نباید باشد.

وی توضیح داد: وقتی قانون می‌گوید که نباید در مدارس دولتی پول پرداخت شود فقط کافی است  در شروع مهرماه مدیری  پول بگیرد که قطعا برخورد جدی می‌شود و من با متخلف دستگاه‌ها چنان برخوردی کنم که از تبریز تبعید شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان کرد: اگر هر سال فقط ۱۰ درصد از جاده‌ها را روکش می‌کردیم، الان در این وضعیت نبودیم ولی متاسفانه به وضع موجود بسنده کردیم و از یاد بردیم که حقوقی که می‌گیریم از مالیاتی است که از مردم گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: بنده به آقای نوبخت هم گفته‌ام که اگر پروژه قطار تبریز به میانه تا دو ماه دیگر مورد بهره‌برداری قرار نگیرد، علیه همه به خصوص پیمانکار اعلام جرم خواهم کرد.

پورمحمدی تصریح کرد: پروژه را دست پیمانکاری داده‌اند که مجوز یکی دیگر را اجاره کرده است و اصلا این پروژه در حد و اندازه آنها نیست.

وی در ادامه بیان کرد: دیپلماسی به معنای تسلیم، مذاکره و امتیاز دادن نیست، باید سعی کنیم با منطق رفتار کنیم و بگوییم ما جنگ‌طلب نیستیم زیرا ما با منطق همه را به پای مذاکره برجام کشاندیم، از این‌رو باید با دیپلماسی فعال آثار تحریم‌ها را به حداقل برسانیم.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین