کد خبر: ۲۰۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
این روزها بازار خرید تضمینی گندم داغ است و زارعان تاکنون بیش از 200 هزار تن گندم را با نرخ هر کیلوگرم 1700 تومان به دولت فروخته‌اند، این در حالی است که به موازات دولت، آن دسته از صنایع که خوراکی مشتمل بر فرآوری غلات تولید می‌کنند نیز خواهان خرید توافقی این کالای استراتژیک هستند و بدون شک، ساز و کارهایی برای این منظور تدوین شده است.
ناطقان: خردادماه امسال و برای نخستین‌بار، خرید توافقی گندم توسط کارخانجات آرد و ماکارونی با قیمت بیش از قیمت تضمینی آغاز شد.

در همین راستا، شرکت بازرگانی دولتی ایران، دستورالعمل خرید توافقی گندم توسط بخش غیردولتی را صادر کرد تا فضا برای خرید مستقیم این محصول از کشاورزان، با قیمتی بیش از قیمت خرید تضمینی توسط بخش خصوصی فراهم شود.

میزان گندم مصرفی صنف و صنعت در کشور بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی، سالانه حدود دو میلیون تن برآورد شده است و در شرایط تحریم با خرید توافقی گندم توسط بخش صنف و صنعت، نقدینگی برای خرید این محصول از سوی دولت کاهش می‌یابد.

البته همه تلاش دولت در وهله نخست این است که گندم خبازی مورد نیاز نان مردم را تامین و خریداری کند و مقدار گندمی که به صورت توافقی توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود باید در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران ثبت شود.

در این میان، سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اذعان می‌کند که نه تنها محموله گندم فاقد مجوز، اجازه خروج از استان را ندارد، بلکه خرید بدون مجوز گندم توسط بخش خصوصی ممنوع است.

براساس دستورالعمل‌های ابلاغی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و با هدف مدیریت، جمع‌آوری و خرید گندم در کشور، همچنین به منظور تامین نیاز مصرفی خانوار و صنایع، هرگونه جمع‌آوری، خرید و فروش گندم به هر میزان، حتی برای مصرف صنایع به عنوان مواد خام، حتما باید با مجوز شرکت غله و خدمات بازرگانی انجام شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: تامین نیاز گندم برای واحدهای صنعتی به منظور فرآوری و تولید محصولات ثانویه از طریق هماهنگی و اخذ مجوزهای لازم میسر و امکان‌پذیر است و در صورت عدم توجه به موضوع، مراجع نظارتی با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهند کرد.

عبدالله جعفری ادامه می‌دهد: هرگونه خرید گندم توسط بخش غیر دولتی صرفا در قالب سامانه خرید مربوط به این شرکت و شرکت غله استان امکان‌پذیر است و جمع‌آوری گندم توسط سایر مراکز فاقد مجوز، غیرقانونی است. این مراکز به هیچ عنوان مجاز به فعالیت نیستند.

وی تاکید می‌کند: محموله‌های فاقد مجوز اجازه خروج از استان را ندارد و به سیلوها هدایت خواهد شد. بهای گندم خریداری شده از کشاورزان استان زنجان نیز بسیار مطلوب است و یک‌جا پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع امسال برخلاف سال گذشته که مطالبات گندم‌کاران به صورت مرحله‌ای به حساب آنان واریز می‌شد، بهای کل گندم تحویلی به مراکز خرید استان پس از چند روز متناسب با تاریخ تحویل پرداخت شده و تسویه می‌شود.

جعفری با اشاره به این‌که امسال 40 مرکز خرید در مناطق مختلف استان زنجان از ابتدای برداشت گندم در استان مشغول خرید و تحویل محصول تولیدی کشاورزان هستند، ادامه داد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و قاچاق گندم به خارج از کشور، هرگونه خروج گندم از استان منوط به ارایه بارنامه رسمی و اخذ مجوز کتبی از شرکت غله شده است. خرید گندم توسط بخش خصوصی نیز ساز و کارهای مخصوص به خود را دارد.

لازم به ذکر است که علاوه بر قیمت پایه گندم به نرخ 17 هزار ریال، در سیلوهای دولتی 200 ریال و در سیلوهای بخش خصوصی 150 ریال به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان کرایه حمل به کشاورز پرداخت می‌شود.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین