کد خبر: ۲۰۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
هزینه نوشت افزار دانش‌آموزان در مناطق مختلف متفاوت است. حداقل قیمت نوشت افزار برای یک دانش‌آموز ۱۰۰ هزار تومان، متوسط قیمت آن‌ با اجناسی با کیفیت متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و برای دانش‌آموزان مدارس خاص هم حدود یک میلیون تومان می‌شود.
ناطقان: ساعت از 9 شب گذشته و فروشگاه نوشت‌افزار شلوغ و پر ازدحام است. از بچه‌های در سن مهد کودک و پیش‌دبستانی گرفته تا نوجوان‌های دبیرستانی در میان قفسه‌های مختلف با پدر یا مادرشان می‌چرخند و با وسواس سعی به انتخاب لوازم‌التحریرشان دارند. یکی از آن‌ها می‌گوید:«قبلا از همه‌چیز زیاد می‌خریدیم که برای کل‌ سال‌مان باشد، حالا اما با دقت انتخاب می‌کنیم. قیمت‌ها مثل قبل نیست که بشود زیاد خرید کرد.»

در این فروشگاه در غرب تهران، اجناسی با برندهای معروف عرضه می‌شوند. قیمت پاک‌کن‌های یک برند ژاپنی از 5 هزار تومان شروع می‌شود و قیمت مداد نوکی معروف آن نیز 75 هزار تومان است. روی جعبه مداد رنگی 24 رنگه‌اش هم برچسب قیمت 110 هزار تومانی خورده‌است.



قیمت کالاها در برندهای دیگر ارزان‌تر از این‌ است. روی جعبه مداد رنگی 24 رنگه با برند ایرانی نیز، 60 هزار تومان قیمت خورده‌است.

مرد میان‌سالی می‌گوید:«امسال دخترم کلاس ششم می‌رود. فقط یک دفتر دو خط 100 برگ معمولی را برایش 16 هزار تومان خریدم.» او ادامه می‌دهد:«قبلا کاغذ A4 را برایشان بسته‌ای می‌خریدم که کل سال داشته باشند، اما حالا نتوانستم. یک بسته کاغذ فقط 100 هزار تومان بود.»

300هزار تومان، کل لوازم تحریر یک دانش‌آموز با کیفیت متوسط

در فروشگاهی در جنوب پایتخت، مادری با سه دختر قد و نیم‌قد مشغول خرید نوشت افزار است. یکی کلاس دهم، یکی هفتم و دیگری هم کلاس دوم است. هر کدام‌شان، دفترهای فانتزی و سیمی در دست دارند. مادر جوان‌شان می‌گوید: «پارسال لوازم تحریر دختر بزرگم بدون حساب کیفش، 400 هزار تومان شد. امسال قیمت‌ها بیشتر شده. نمی‌دانم کلش چقدر بشود.» او ادامه می‌دهد:«بچه‌ها مدرسه می‌روند، سر کلاس وسایل همدیگر را می‌بینند و مقایسه می‌کنند. نمی‌شود تمام دفترهایشان ساده باشد، باید یکی دو تا دفتر فانتزی و سیمی هم داشته باشند که قیمت آن‌ها هم کمتر از 20 هزار تومان نیست.»

قیمت خودکارها بسته به برندشان متفاوت است اما یک خودکار ایرانی با کیفیت خوب 1900 تومان قیمت دارد. خودکارهای معمولی خارجی نیز قیمت‌شان از 5 تا 10 هزار تومان متفاوت است. خودکارها و روان‌نویس‌های رنگی نیز قیمت‌شان از 5 هزار تومان شروع می‌شود.

با حساب این قیمت‌ها، هزینه متوسط لوازم‌التحریر با کیفیت متوسط، 300 تا 400 هزار تومان می‌شود. کیف‌های مدرسه نیز با کیفیت معمولی، قیمت‌شان از 100 هزار تومان شروع می‌شود.

زنی که در خیابان جوانمرد قصاب زندگی می‌کند و 5 فرزند دانش‌آموز دارد می‌گوید:«من همین اطراف هر کیفی خواستم برای بچه‌ها بخرم، حداقل قیمتش 150 هزار تومان بود. تازه آن‌ هم نه آنکه جنسش خوب باشد. هر کدام‌شان هم حداقل 100 هزار تومان پول لوازم‌التحریرشان می‌شود.»

یک میلیون تومان، هزینه نوشت افزار دانش‌آموزان در مدارس خاص

قیمت‌ها برای شمال شهرنشین‌ها هم امسال محل بحث بوده‌است. در شهرکتاب فرشته، دست‌های بچه‌ها پر از وسایل فانتزی است؛ پاک‌کن‌هایی با شکل‌های متنوع، جعبه‌های خودکارهای 24 رنگ، تراش‌های خاص و …

مادری که از روی فهرستی در دست برای بچه‌ها انواع مختلف لوازم تحریر را برمی‌دارد می‌گوید:«فقط یک بسته مداد رنگی 12 رنگ، 75 هزار تومان شده است؟ پارسال کمتر بود.» او همراه با دو دختر و یک پسر به خرید آمده و ادامه می‌دهد:«دفتر و کتاب بچه‌ها را مدرسه خودش می‌دهد اما برای لوازم تحریر به ما لیست می‌دهند و از روی این لیست خرید می‌کنیم. دانه به دانه مدل خودکارها را هم می‌نویسند. دخترهایم کلاس هفتم و دهم هستند. پارسال کل لوازم تحریرشان، یک میلیون و 800 هزار تومان شد.»

این زن جوان، در خیابان سهروردی زندگی می‌کند و امسال پسرش نیز به کلاس اول می‌رود. هر سه فرزند او، در مدرسه فرانسوی‌ها در تهران درس می‌خوانند. خریدهایش که تمام می‌شود، می‌گوید: «خیلی همه‌چیز گران‌تر از پارسال بود. باورم نمی‌شود که برای سه‌تایشان روی هم، سه میلیون تومان کارت کشیدم.»

با این حساب، خرید نوشت افزار یک دانش‌آموز با کیفیت بالا و برندهای خارجی، حدود یک میلیون تومان هزینه دارد؛ البته بدون هزینه کیف، کفش و لباس فرم آن‌ها.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین