کد خبر: ۲۰۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نکات ایمنی را برای کاهش حوادث در هیات‌ها و تکایا تشریح کرد.
ناطقان: سید جلال ملکی در این باره اظهار کرد: همه ساله با فرارسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری حضرت اباعبداله الحسین (ع) در سراسر کشور برگزار می‌شود و به همین منظور از روزهای قبل، بسیاری از هموطنان اماکن مذهبی را برای پذیرایی از عزاداران آماده می‌کنند. بسیاری از این نقاط مانند مساجد، شبستان ها، حسینیه ها، مهدیه ها و... به دلیل همیشگی و دائمی بودن تا حدی از آمادگی و ایمنی لازم برخوردار هستند، اما از آنجایی که این نقاط، به تنهایی پاسخگوی جمعیت مشتاق عزادار نیستند، تقریباً در تمامی محلات در سراسر کشور، اماکنی تحت عنوان "تکیه" برپا می‌شود که مردم شب‌ها در آن تجمع کرده و به مراسم عزاداری خود می‌پردازند.

وی ادامه داد: تکیه‌ها محل‌های موقتی هستند که فقط به همین منظور و در همین چند روز برپا شده و پس از آن نیز جمع آوری می‌شوند. غیردائمی و موقتی بودن این تکیه ها باعث می‌شود که در بسیاری از آن‌ها ایمنی کمی وجود داشته باشد. باید توجه کرد که با توجه به جمعیت زیادی که دراین شب ها در این تکایا حاضر می شوند، این محل‌ها از ریسک بالایی برخوردار بوده و یک اشتباه کوچک می تواند منجر به یک حادثه بزرگ شود. به عنوان مثال یکی از این نکات بسیار ساده برای رعایت ایمنی این است که شیلنگ های گاز، زیر دست و پا و محل تردد افراد نباشد و از کنار دیوارها یا محل امن عبور کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه امیدواریم امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تمام اماکن مذهبی و تکایا مراسم خود را بدون حادثه به پایان برسانند، گفت: اگر دودکشی در محل تکیه قرار دارد، نباید در کنار مواد برزنتی و قابل اشتعال قرار داشته باشد و باید از مسیرهای غیرقابل اشتعال مانند دیوار عبور داده شوند. همچنین آشپزخانه‌ها باید در محلی خارج از فضای اصلی مستقر باشند و مسیرهای خروجی مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته شود؛ وجود خاموش کننده‌های دستی نیز یکی از لازمه‌ها است و افراد مسئول این محل‌ها باید کار کردن با آن‌ها را آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه ظروف مایعات قابل اشتعال و سیلندرهای گاز نباید داخل آشپزخانه نگهداری شوند، گفت: درصورت نیاز به نگهداری این وسایل، باید آن‌ها را در انباری خارج از آشپزخانه قرار داد.

ملکی نکات ایمنی در زمینه برق‌کشی و فیوزهای برق را نیز تشریح کرد و گفت: در این محل‌ها باید از فیوز و سیم‌کشی‌های مناسب استفاده شود. همچنین باید از به کاربردن فیوزهای تقویت شده و دستکاری شده خودداری کرد. استفاده از سه راهی و چندراهی برای استفاده از وسایل برقی بیشتر نیز ممنوع است و باید برای هر وسیله، یک پریز مجزا در نظر گرفته شود؛ چرا که گرفتن انشعاب متعدد از پریزهای برق خطرناک است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با تاکید بر اینکه باید در اماکن تجمعی به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دو در خروجی، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه در و بیش از ۱۰۰۰ نفر حداقل چهار مسیر خروجی وجود داشته باشد، گفت: این درها باید در تمام زوایای سالن‌ها و شبستان‌ها وجود داشته باشد و به فضای آزاد و راه‌های دیگر منتهی شود. در این شب‌ها و در زمان برگزاری مراسم، تمام درها و مسیرهای تردد باید باز بوده و از قفل کردن آنها خودداری شود.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره‌ها نقش بسیار مهمی در تامین ایمنی این اماکن دارند، گفت: بهتر است جوانانی را از اعضای همان هیئت انتخاب کرده و آنان را به عنوان مسئول ایمنی آن مکان منصوب کنند. کلیه مسئولان و خدمه اماکن مذهبی نیز باید آموزش‌های ایمنی لازم را دیده باشند که به همین منظور می‌توانند به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش نشانی مراجعه کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین