کد خبر: ۲۰۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
وزارت خارجه لبنان سفیر ترکیه در بیروت را به منظور توضیح خواستن درخصوص بیانیه وزارت خارجه این کشور درباره اظهارات رئیس جمهوری لبنان احضار کرد.
ناطقان: وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای مطبوعاتی که توسط خبرگزاری ملی لبنان منتشر شد، اعلام کرد: بنا بر دستورات جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان، غادی الخوری، مدیر امور سیاسی و کنسولی وزارت خارجه لبنان هاکان چکل، سفیر ترکیه را در واکنش به بیانیه وزارت خارجه این کشور که بر خلاف اصول دیپلماتیک، روابط تاریخی و دوستانه میان دو کشور و ملت آنها است، احضار کرد.

وزارت خارجه لبنان اعلام کرد: در همین راستا الخوری خواستار توضیح درباره این بیانیه و اصلاح اشتباه ترکیه برای ممانعت از سوء تفاهم و آسیب رساندن به روابط متمایز میان دو کشور شد.

وزارت خارجه لبنان پیشتر بیانیه وزارت خارجه ترکیه درخصوص اظهارات میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در مراسم صدمین سال تاسیس این کشور درخصوص امپراتور عثمانی را محکوم کرد.

رئیس جمهوری لبنان یک هفته پس از صدمین سالگرد تاسیس کشورش در توییتی نوشت: تمام تلاش‌ها برای رهایی از یوغ عثمانی، با خشونت، قتل و شعله‌ور کردن فتنه‌های فرقه‌ای روبه‌رو شد. تروریسم دولتی که عثمانی‌ها علیه لبنانی‌ها اعمال کردند، به ویژه در جنگ جهانی اول، منجر به کشته شدن صدها هزار تن در میان قحطی، خدمت نظامی اجباری و بیگاری شد.

در واکنش به پیام عون، وزارت خارجه ترکیه اظهارات وی درباره دوران حکومت عثمانی در لبنان را محکوم و اعلام کرد: با شدیدترین عبارات این اظهارات را محکوم می‌کنیم، اظهاراتی که درباره دوره حکومت عثمانی بی‌اساس و از پیش داوری شده است و نیز اتهام عون به اعمال تروریسم دولتی در لبنان توسط امپراتوری عثمانی را کاملا رد می‌کنیم.

این وزارت‌خانه اعلام کرد، اظهاراتی که عون پس از گذشت یک هفته از سفر وزیر خارجه ترکیه به لبنان منتشر کرده است با روابط دوستانه میان دو کشور همخوانی نداشته، بسیار تاسف‌بار و غیرمسؤولانه است.

در این بیانیه ضمن تاکید بر افتخار ترکیه نسبت به این مساله که امیراث‌دار امپراتوری عثمانی است، آمده است: "در تاریخ امپراتوری عثمانی، تروریسم دولتی وجود نداشته و بلکه برعکس، دوره عثمانی دوره ثبات طولانی مدت در خاورمیانه و از جمله لبنان بوده است".
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین