کد خبر: ۲۰۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: گام سوم کاهش تعهدات برجام روز گذشته بنا به دستور رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی آغاز شد.
ناطقان: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن تشریح گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: گام سوم کاهش تعهدات برجام روز گذشته بنا به دستور رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی آغاز شد و اعلام کردند که سازمان انرژی اتمی مکلف است بر اساس نیازهای فنی بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های برجامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی هسته‌ای را آغاز کرده و شتاب بخشد.

وی گفت: فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران از سال ۵۳ شروع شد و پس از انقلاب هم با تغییراتی همراه بود. ساخت تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم خنداب، اصفهان و دیگر موارد باعث شد دشمنان نسبت به برنامه‌های هسته ای ایران حساس باشند.   

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: از آغاز دهه نود، توسعه تکنولوژی های جدیدی همچون کوانتوم را در دستور کار قرار دادیم. در برجام هم سازمان تلاش کرد سطح غنی سازی به نحوی باشد که پاسخگوی نیازهای تاسیسات هسته‌ای کشور باشد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب تا دهه ۶۰ تحولات و تغییر ساختارهای سازمان انرژی اتمی صورت گرفت و عملاً از ابتدای دهه هفتاد بود که چرخه سوخت هسته‌ای در برنامه سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

کمالوندی گفت: اقدامات صنعت هسته ای ایران، تولید و غنی سازی اورانیوم ۴ درصد و بعد از آن ۲۰ درصد بود یعنی زمانی که به ما ندادند خودمان بیشتر تولید کردیم.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی اورانیوم باید به میزانی باشد که نیازهای کشور را رفع کند، گفت: با توجه به نگاه بلند مقام معظم رهبری به این صنعت و حمایت هایی که همواره از سازمان انرژی اتمی داشتند موجب پیشرفت این صنعت شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از برجام عملا با بدعهدی‌هایی مواجه شدیم و طرف مقابل تعهداتی را که باید انجام می‌داد را انجام نداد، لذا با مشکلاتی مواجه شدیم که عمده به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته برمی‌گردد.

وی افزود: آمریکایی‌ها فشارهای زیادی را به جمهوری اسلامی ایران و به کشورهای دیگر وارد کردند تا همکاری‌های خود را با ایران به حداقل ممکن برسانند. بر این اساس بود که نظام تصمیم گرفت در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق جمهوری اسلامی، یک توازن ایجاد کند تا طرف مقابل به مسیر اجرای تعهدات خود برگردد و حقوق و جمهوری اسلامی را رعایت کند.

ادامه دارد ...
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین