کد خبر: ۲۰۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
محققان به نتیجه رسیدند که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته حاصل از چاقی بر باروری زنان تاثیر منفی می گذارد.
ناطقان: چاقی و اضافه وزن در سراسر جهان فراگیر و رو به افزایش است. در کشورهای توسعه یافته بیش از ۶۰ درصد از زنان در سن باروری پیش از آنکه بارداری را تجربه کنند دچار چاقی‌ و یا اضافه وزن می‌شوند که این مسئله آنان را بیشتر در معرض ناباروری و مشکلات جفت در طول بارداری قرار می‌دهد.

محیط رحم پیش از بارداری نقش کلیدی در لانه‌گزینی جنین و بارداری سالم دارد.

پروفسور جما ایوانس قائم مقام آزمایشگاه مدل‌سازی اندومتریوم در مرکز سلامت بارداری پژوهشگاه تحقیقات پزشکی هودسون، یکی از برندگان بیستمین کنگره و جشنواره رویان است که طی پژوهشی به مقایسه سطح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته که در افراد چاق سطح آن به طور سیستماتیک بالا می‌رود در رحم زنان نابارور چاق و بارور لاغر پرداخته تا مشخص کند آیا محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) عملکرد بافت را تحت تأثیر قرار داده اختلالی در لانه‌گزینی و فعالیت طبیعی جفت ایجاد می‌کند یا خیر.

در این پژوهش اختلاف سطح AGEs در رحم در افراد نابارور چاق و بارور لاغر به وسیله الایزا اندازه‌گیری شده است. همچنین میزان بیان و محل قرارگیری گیرنده AGEs و NFkB در بافت اندومتر افراد چاق و لاغر به وسیله ایمنوهیستوشیمی ارزیابی شده است.

سلول‌های اپیتلیال اندومتر رحم، سلول‌های استرومایی اولیه انسان و سلول‌های تروفوبلاست در معرض شرایط رحم لاغر ( ۲۰۰۰ نانو مولار/مول لیزین) و رحم چاق (۸۰۰۰ نانومولار/ مول لیزین) قرار گرفته، سطح AGEs و p۶۵-NFkB (وسترن ایمنوبلات)، اتصال در لحظه، تقسیم، مهاجرت و تهاجم (بررسی در لحظه فعالیت سلول بر اساس xCelligence)، دسیجوایی شدن (مورفولوژی سلول و میزان ترشح پرولاکتین) و استرس وارد بر شبکه اندوپلاسمی بررسی شده است.

در این پژوهش از هم‌کشتی سلول‌های اپی‌تلیال رحم و بلاستوسیت‌ها (اسفروئیدهای تروفواکتودرم) برای بررسی میزان لانه‌گزینی در شرایط رحم زنان چاق و لاغر استفاده شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، سطح AGEs در حفره رحمی افراد چاق در مقایسه با افراد لاغر به شکل معنی‌داری بیشتر است و رنگ‌پذیری ایمنی برای AGEs، RAGE و NFkB در اندومتر افراد چاق در فاز تقسیمی چرخه جنسی بالاتر است.

سطح AGEs در رحم افراد چاق نشان‌دهنده روند فعال شدن NFkB در سلول‌های اپی‌تلیال رحم و محدود شدن میزان چسبندگی و تقسیم آنها در مقایسه با رحم افراد لاغر است. سطح AGEs در رحم افراد چاق، میزان دسیجوایی شدن سلول‌های اولیه استرومای اندومتر انسان و استرس شبکه اندوپلاسمی درون سلول‌ها را متأثر می‌سازد.

همچنین سطح عامل یادشده در افراد چاق، اتصال اسفروئیدهای تروفواکتودرم به سلول‌های اپی‌تلیال اندومتر را که با هورمون تیمار شده‌اند، محدود می‌سازد.

نتایج این پژوهش، یافته‌های بالینی که پیشنهاد می‌کرد محیط رحم در زنان چاق کارکرد اندومتر را تحت تأثیر قرار داده باعث اختلال در لانه‌گزینی جنین و کارکرد درست جفت می‌شود، تأیید می‌کند.

پروفسور جما ایوانس از کشور استرالیا رئیس آزمایشگاه بازسازی آندومتر در مرکز بهداشت باروری در موسسه تحقیقات پزشکی هادسون استرالیا است. وی در سال ۲۰۰۸ موفق به دریافت دکترا از دانشگاه ادینبورگ شد. زمینه اصلی تحقیقات دکتر ایوانس بر روی درک چگونگی آماده شدن دیواره رحم در هنگام لانه گزینی جنین، و همچنین کنترل کننده های اصلی در ارتباط بین رحم و جنین، متمرکز شده است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: چاقی ، باروری ، زنان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین