کد خبر: ۲۰۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۵
کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه بر رعایت نکات بهداشتی در تهیه و توزیع نذری تاکید کرد و افزود: نذری میان افراد زیادی توزیع شده و هر مشکل بهداشتی در آن می‌تواند فاجعه آفرین شود.
ناطقان: بهمن خدادادیان با اشاره به افزایش توزیع نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا، گفت: از آنجا که نذری میان جمعیت زیادی توزیع می‌شود بسیار ضروری است افراد نکات بهداشتی را در تهیه و توزیع آن رعایت کنند.

وی افزود: نکته اول در بحث تهیه نذری توجه به مواد اولیه آن است و این مواد باید از اماکن معتبر خریداری شده و از نوع استاندارد و با کیفیت آن تهیه شود.

خدادادیان تصریح کرد: محل پخت نذری هم از نکات حائز اهمیت است و تهیه نذری باید در محل بهداشتی صورت گیرد و توصیه می‌شود تمامی افرادی که در پخت نذری مشارکت دارند موارد بهداشتی از جمله استفاده از دستکش و روپوش را رعایت کرده و نسبت به شستن دست ها با آب و صابون پیش از انجام پخت نذری اقدام کنند.

وی رعایت نکات بهداشتی هنگام توزیع نذری را نیز مهم دانست و افزود: در وهله اول توصیه می‌شود افراد تا حد امکان از ظروف خانگی برای توزیع نذری استفاده کرده و مردم نیز باید برای گرفتن نذری از همین ظروف استفاده کنند.

خدادادیان تصریح کرد: افراد برای استفاده از نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا بهتر است همواره یک لیوان و یک ظرف کوچک با خود همراه داشته باشند تا مجبور به استفاده از ظروف یکبار مصرف نشوند.

وی افزود: در بحث نذری‌های با حجم بالا که امکان توزیع با ظروف خانگی وجود ندارد نیز توصیه می‌شود هیات‌ها از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی استفاده کنند.

این کارشناس بهداشت محیط نسبت به استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف هشدار داد و افزود: توصیه این است که از این ظروف تاحد امکان استفاده نشود و در صورت استفاده به هیچ عنوان نباید غذا یا مایعات گرم در این ظروف ریخته شود، چرا که حرارت موجب تجزیه مواد ظرف شده که سرطان زاست و توصیه می‌شود این نوع ظروف تنها برای توزیع نذورات سرد مانند "شربت" استفاده شود.

خدادادیان بر تهیه یخ بهداشتی برای تهیه شربت تاکید کرد و افزود: حتما باید یخ تولید شده در کارخانه استفاده کرد و قبل از انداختن در مخزن شربت، باید شسته شود و از قرار دادن آن بر روی زمین به طور جد خودداری کرد.

وی با اشاره به ذبح دام و توزیع گوشت آن به عنوان نذری در این ایام توصیه کرد: افراد حتما ذبح دام را در کشتارگاه انجام دهند.

خدادادیان افزود: بحث بیماری "تب کریمه کنگو" هم‌چنان در استان وجود دارد و بنابراین توصیه می‌شود افراد حتما گوشت تازه قربانی را تا 24 ساعت در یخچال نگه داشته و سپس مصرف کنند.

وی افزود: افرادی هم که برای نذری استفاده از گوشت طیور را در نظر دارند بهتر است از مرغ‌های بسته بندی کشتارگاهی استفاده کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین