کد خبر: ۲۰۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: سالمندان برای افزایش دامنه حرکتی خود می‌توانند تمرین‌هایی ساده را انجام دهند.
ناطقان: مصلح‌الدین ادیب حسامی، کارشناس ارشد فیزیوتراپی درباره مشکلات سالمندان که در زمین‌گیر شدن آنها موثر است، اظهار کرد: از جمله مشکلات سالمندان که باعث می‌شود آنها نتوانند پس از سن ۷۰ سالگی فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند یا پیاده روی کنند، می‌توان به بیماری‌های مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر اشاره کرد.

او بیان کرد: سالمندان به علت درد‌هایی که در بدن، عضلات، و مفاصل خود دارند گاهی اوقات نمی‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به خوبی انجام دهند که این درد‌ها می‌تواند ناشی از آرتروز را روماتیسم باشد. عوارض ناشی از شکستگی استخوان مفصل ران (هیپ) هم در مرگ و میر سالمندان موثر است.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای سالمندان/ عوارض ناشی از شکستگی استخوان مفصل ران، مرگ سالمندان را رقم می‌زند
مشکلاتی که گریبانگیر سالمندان می‌شود

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: سالمندانی که زمین‌گیر شده‌اند اغلب با مشکلاتی مانند زخم بستر، خشکی مفاصل، کوتاهی عضلات به ویژه در اندام‌های تحتانی و کاهش دامنه حرکتی مفاصل و قدرت عضلات به ویژه در اندام‌های تحتانی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین ورزش برای سالمندان

ادیب حسامی تاکید کرد: سالمندان می‌توانند با انجام تمرین‌های ورزشی زیر نظر فیزیوتراپیست به افزایش دامنه حرکتی، نرمی مفاصل و قدرت عضلات به ویژه در اندام‌های تحتانی خود کمک کنند.
تمرین کشش عضلات همسترینگ

او تصریح کرد: برای کشش عضلات همسترینگ فرد باید بایستد و یکی از پاهایش را روی سکو یا پله‌ای بگذارد، سپس هر ۲ دست خود را روی کمر قرار دهد و بدون اینکه کمر خیلی خم شده، به سمت جلو خم شود. این حرکت را فرد می‌تواند در حالت خوابیده هم انجام دهد به این صورت که یک دست را زیر پاشنه پا و دست دیگر را روی زانوی مقابل قرار دهد و پایی که دستش را زیر پاشنه پا قرار داده است به طور مستقیم و صاف بالا بیاورد در حالی که پای مقابل خوابیده است. عضلات همسترینگ اغلب در سالمندان دچار کوتاهی می‌شود که این موضوع در حرکت آنها اختلال ایجاد می‌کند و کمر درد را هم برای آنها به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: "سالمندان"، تنها با رعایت این نکات "ورزش" کنند
 تمرین کشش ساق پا

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: برای این تمرین فرد باید یک پایش را دراز کرده سپس حوله یا پارچه‌ای را از پنجه پا عبور دهد و  ۲ سر حوله را با دو دست خود بکشد، عضلات کمر، لگن، ران و ساق پا در راه رفتن نقشی کلیدی دارند.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای سالمندان/ عوارض ناشی از شکستگی استخوان مفصل ران مرگ سالمندان را رقم می‌زند

ادیب حسامی درباره حرکت پل زدن گفت: حرکت پل زدن به افزایش قدرت عضلات کمر و لگن کمک می‌کند، برای این منظور شخص باید در حالت خوابیده قرار بگیرد، پا‌های خود را جمع کند و در این وضعیت لگن خود را از روی زمین بلند کند سپس آن را دوباره روی زمین بگذارد.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای سالمندان/ عوارض ناشی از شکستگی استخوان مفصل ران مرگ سالمندان را رقم می‌زند
 تمرین افزایش قدرت عضله چهارسر ران

او بیان کرد: برای انجام این تمرین فرد باید یک پایش را صاف کرده سپس یک بالش یا پارچه لوله شده را زیر زانوی پای صاف، قرار دهد و با زانوی خود به پارچه یا حوله فشار دهد این تمرین اگر به خوبی انجام شود پاشنه پا کمی بالا می‌آید و عضله چهارسر ران سفت می‌شود.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای سالمندان/ عوارض ناشی از شکستگی استخوان مفصل ران مرگ سالمندان را رقم می‌زند

ادیب حسامی یادآوری کرد: در تمرین دیگر فرد باید روی زمین دراز بکشد سپس یک پایش را صاف کرده و پای مقابل را خم کند، سپس پای صاف را بدون اینکه زانو خم شود، تا جایی که می‌تواند بالا بیاورد، تمرین‌های ذکر شده باید روزانه  سه تا پنج بار هر بار ۱۰ مرتبه با مکث یا بدون مکث تکرار شوند، اگر اشخاص قصد داشته باشند این تمرین‌ها را با مکث انجام دهند باید برای هر تمرین ۱۰ ثانیه مکث کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین