کد خبر: ۲۰۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
تهران حدود 290 سقاخانه قدیمی دارد که اکثر آن‌‌ها در محدوده بازار جاخوش کرده‌اند و سقاخانه‌های «جاویدی»، «آئینه طهران»،‌ «خدابنده لو»، «گذرقلی»، «نوروزخان» و... از قدیمی‌ترین سقاخانه‌های تهران به شمار می‌روند.
ناطقان: در ایام قدیم که بطری‌های آب معدنی اینقدر رواج پیدا نکرده بود و مصرف پلاستیک در این حجم معنایی نداشت، سقاخانه‌هایی در مسیر راه مردم در محله‌ها تعبیه شده بود که بتوانند از طریق آن تشنگی‌شان را برطرف کنند.

سقاخانه‌هایی با شکل و شمایل تقریباً یکسان و کاسه‌هایی طلایی و نقره‌ای رنگ که با زنجیری به شیر آب متصل شده بود، معمولاً هم اطراف آن را نوشته‌هایی همچون «سلام بر حسین (ع)»، «یا سقای کربلا» و... پر کرده بود.

اکثر این سقاخانه‌ها با کاشی‌های آبی رنگ و نرده‌هایی سبز تزئین شده بود و همچنان هم در محله‌های قدیمی طهران ردپای آن به چشم می‌خورد اما با عملکردی متفاوت، این روزها سقاخانه‌ها با گذشت سالیان دراز به پناهگاهی برای دلتنگی‌ها تبدیل شده تا مردم به آن پناه ببرند و با روشن کردن شمع و توسل به امام حسین (ع) و حضرت عباس حاجات خود را طلب کنند.

 تهران حدود 290 سقاخانه قدیمی دارد که اکثر آن‌‌ها در محدوده بازار جاخوش کرده‌اند و سقاخانه‌های «جاویدی»، «آئینه طهران»،‌ «خدابنده لو»، «گذرقلی»، «نوروزخان» و... از قدیمی‌ترین سقاخانه‌های تهران به شمار می‌روند که در ایام قدیم با انواع علم، بیرق، شمع و چراغ، جام‌های آبخوری، انواع شمایل، قاب‌عکس‌ها، انواع آینه‌ها، جام‌های چهل‌کلید و چهل‌بسم‌الله دیده می‌شدند.

هرساله در ایام محرم به ویژه در شب شام غریبان سقاخانه‌ها میزبان عزاداران حسینی می‌شوند تا هرکس با هر نیت و حاجتی شمعی روشن کرده و دعایی کند.

حالا شهرداری منطقه 12 تهران با هدف آشنایی مردم با سقاخانه‌های قدیمی تور گردشگری «سقاخانه‌های طهران» را راه‌اندازی کرده تا در این مسیر مخاطبان خود را با سقاخانه‌های قدیمی در کوچه پس کوچه‌های محله‌های اصیل پایتخت آشنا کند.

در صورت علاقه به آشنایی با این سقاخانه‌ها می‌توانید جهت هماهنگی همه روزه از ساعت 9 تا 16 با شماره 02196028772 تماس بگیرید و به صورت رایگان از این تور یکروزه استفاده کنید.

در ادامه تصاویری از قدیمی‌ترین سقاخانه‌های تهران را می‌بینید:


منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین