کد خبر: ۲۰۴۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
واشنگتن‌پست:
یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله خود ضمن تأکید بر اینکه مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این باید برکنار می‌شد، نوشت «جان بولتون»، میراثی جز هرج و مرج و اختلال عملکرد نداشت و هیچ دستاورد مهمی برجا نگذاشت.
ناطقان: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در سرمقاله امروز (چهارشنبه) خود، میراث «جان بولتون» مشاور مستعفی امنیت ملی کاخ سفید را هرج و مرج و اختلال عملکرد توصیف کرد که هیچ‌گونه دستاورد مهمی نداشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در یک پیام توییتری اعلام کرد که بولتون را اخراج کرده است و گفت که دیگر در کاخ سفید به او نیازی ندارد.

واشنگتن‌پست در تحلیل این رخداد نوشت که کناره‌گیری جان بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید یک اقدام منطقی بود که حتی موعد آن نیز به سر رسیده بود.

این گزارش سپس به موضع جنگ‌طلبانه بولتون اشاره کرد و نوشت که وی با یک ایدئولوژی سفت و سخت، طرفدار اقدام نظامی علیه دشمنان و رقبای آمریکا و مخالف مذاکره با کره شمالی و ایران بود.

 آنطور که این گزارش می‌نویسد، بولتون، علیرغم آنکه ترامپ با مواضع وی مخالف بود، حاضر نشد عقاید خود را با ترامپ هماهنگ کند و در عوض با آنهایی که از خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا استقبال می‌کردند وارد جدال شد که قابل توجه ترین آنها، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بود.

واشنگتن‌پست در خصوص پیام توییتری ترامپ در خصوص برکنار کردن بولتون از مشاور امنیت ملی کاخ سفید نوشت، ترامپ قطعاٌ برای یکبار در پیام توییتری خود حقیقت را گفت و توییت کرد: «من همچون بسیاری در دولت خود، شدیداً با بسیاری از پیشنهادهای بولتون مخالف بودم».

این گزارش سپس ادامه داد، با اینحال نمی‌توان چندان بولتون را که در دولت‌های پیشین نیز فعالیت داشته، مقصر دانست زیرا عقاید فراجنگ‌طلبانه و اصطکاک‌های بروکراتیک وی کاملاً شناخته شده بود و حتی وقتی ترامپ در آوریل سال گذشته میلادی، او را منصوب کرد، اینگونه رفتارهای بولتون کاملاً در واشنگتن محسوس و شناخته شده بود. با اینحال، رئیس‌جمهور آمریکا، که ظرف 15 ماه به دنبال سومین مشاور امنیت ملی خود بود، هیچ اعتنایی به این حقایق نکرد.

آنطور که در سرمقاله این روزنامه آمریکایی نوشته شده است، ظاهراً بولتون به این دلیل بعنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب شد که ترامپ از مشاهده وی در تلویزیون لذت می‌برد و نتیجه آن، به بار آمدن هرج و مرج در سیاست خارجی دولت آمریکا شد و موجب شد که ترامپ هیچ‌گونه دستاورد مهمی نداشته باشد.

این گزارش در ادامه در خصوص اقدامات منفی بولتون در دولت ترامپ نوشت، هفته گذشته،  بولتون، ترامپ را متقاعد کرد تا توافق با طالبان را درست قبل از آنکه امضا شود، لغو کند و این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا یکسال برای تحقق چنین توافقی با طالبان مذاکره کرده بود.

از طرف دیگر، بنا بر این گزارش، بولتون اوایل سال جاری میلادی، ترامپ را تحریک کرد تا تلاش‌های وزارت خارجه در خصوص حصول یک توافق موقت با کره شمالی در خصوص برنامه اتمی این کشور را نادیده بگیرد و در عوض از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی درخواست کند که تمامی سلاح‌های کشتار جمعی خود را کنار بگذارد که این اقدام وی به شکست مذاکرات ترامپ و کیم در «هانوی» و متعاقب آن ایجاد یک وقفه طولانی مدت در مذاکرات دو کشور منجر شد و کره شمالی نیز در این مدت، چندین آزمایش موشکی انجام داد.

طبق این گزارش، بولتون به ابتکار عمل و طرح‌های دیگران همچون طرح مذاکرات کره شمالی و افغانستان هجوم می‌برد و  به دنبال پیش بردن منافع و پروژه‌های خود بود که بعنوان نمونه می‌توان به حمایت وی از کودتا علیه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا اشاره کرد که به شکست منتهی شد.

طبق این گزارش، قطعاً عدم علاقه ترامپ به فرایند منظم، زمینه را برای ضعف و اختلال عملکرد بولتون فراهم آورده بود. در دوران تصدی بولتون، رئیس‌جمهور آمریکا به طور ناگهانی مسیر خود در خصوص بمباران کردن ایران و همچنین صلح با طالبان را تغییر داد و موضع وی در خصوص چین به اندازه‌ای تغییر می‌کرد که هماهنگ شدن با آن غیرممکن بود به طوریکه اخیراً به خبرنگاران گفت: «متأسفم، این شیوه مذاکره من است».

واشنگتن‌پست در پایان در خصوص کناره‌گیری بولتون از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید نتیجه‌گیری کرد چهارمین مشاور امنیت ملی ترامپ، در صورتیکه بتواند کسی را برای این سمت پیدا کند، مجبور است، بسیار منعطف تر از بولتون باشد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین