کد خبر: ۲۰۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگویی اظهار کرد، با همتای آمریکایی خود طی ماه جاری میلادی به بررسی خرید سامانه‌های دفاع موشکی "پاتریوت" آمریکا خواهد پرداخت.
ناطقان: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت، کشورش ناچار به خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس - ۴۰۰ روسیه به منظور تحقق صلح در منطقه و نیازش به چنین سامانه‌های دفاعی شد.

وی اشاره کرد، اس - ۴۰۰ در مقدمه مسائل بین ترکیه و آمریکا در شرایط کنونی قرار دارد و گام خرید این سامانه‌ها یکباره برداشته نشده بلکه سابقه داشته و مربوط به زمان باراک اوباماست و واشنگتن در آن زمان از فروش سامانه‌های پاتریوت به ترکیه به بهانه اینکه کنگره اجازه آن را نمی‌دهد امتناع کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، دونالد ترامپ درباره امتناع دولت اوباما از این بابت عصبانی است.

اردوغان تاکید کرد، روسیه موضعی صادقانه نشان داد و مساله تولید مشترک سامانه‌های اس - ۴۰۰ را مطرح کرد و گفت وامی را در دستور کار خود قرار می‌دهد که در تسریع این روند کمک کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد،‌ به رغم تمام این مسائل ما ناچار به برداشتن این گام به منظور صلح در منطقه بودیم و همانطور که می‌دانید این سامانه‌ها هجومی نیستند بلکه دفاعی هستند و ما به آنها نیاز داشتیم.

وی اشاره کرد، کشورش خواستار دستیابی به این سامانه‌های دفاعی از شرکایش در ناتو شد شرکا آنکارا را در این زمینه یاری کردند اما آنها بعد از مدت کمی سامانه‌های خود را از خاک ترکیه بیرون کشیدند.

اردوغان تاکید کرد، ترکیه به لطف خرید اس- ۴۰۰‌ها احساس آرامش خواهد کرد زیرا این سامانه‌ها در مکان خود نهایتا در آوریل آینده نصب خواهند شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد، ترکیه گام‌های مهمی در صنایع دفاعی برداشته و به آینده به عنوان یک قدرت امن‌تر در منطقه و عضوی در ناتو که تدابیر لازم برای حمایت پیشرو را داراست، می‌نگرد.

وی بار دیگر بر عدم وجود تعارضی بین اس- ۴۰۰ و جنگنده‌های اف- ۳۵ تاکید کرد و گفت: ما تمام بررسی‌ها را انجام دادیم این سامانه‌ها در اوج سامانه‌های دفاعی هستند.

اردوغان تصریح کرد، نمی‌توان تصور کرد که تهدید به اعمال تحریم‌ها منعکس کننده واقعیت موضع با درک ترامپ درباره مسائل باشد.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ مالی ما پرداخت‌هایی داشته‌ایم، پرداختی‌های ما به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار درباره جنگنده‌های اف- ۳۵ رسیده که اساسا شرکا و تولیدکننگان این جنگنده‌ها هستیم. ترکیه تعداد زیادی از قطعات جنگنده‌های مذکور را تولید می‌کند و تولیدکننده است و بازار آنها نیست ما پروتکل خرید ۱۰۰+۱۵ جنگنده از این نوع را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: این امور در معرض پایان یافتن هستند و عملیات آموزش خلبانان ترکیه در استفاده از این نوع جنگنده‌ها در آمریکا تعلیق شد.

اردوغان تاکید کرد، این تحولات را با ترامپ در جریان سفر آتی به آمریکا برای مشارکت در اجلاس سران سازمان ملل بررسی خواهد کرد و معتقد است آمریکا هرگز تمایلی به متضرر کردن بیشتر هم‌پیمانش، ترکیه ندارد.

وی ادامه داد، زیرا این رویکرد عقلانی نبوده و بیانگر موضع و سیاست خارجه مسؤولیت‌پذیر نیست.

اردوغان درباره پاتریوت‌ها نیز گفت: من پیش از این به ترامپ پیشنهاد خرید آنها را از آمریکا صرف نظر از خرید از اس - ۴۰۰‌ها دادم و ترامپ به من گفت: آیا جدی می‌گویی؟ گفتم: بله ما آن را به دوستان گفتیم و می‌توانیم پاتریوت را در حجم معینی بخریم اما گفتم ما باید ببینیم که شروطی که دست‌کم تعیین می‌شود با سامانه‌های اس- ۴۰۰ متناسب باشند. ترامپ نیز به من گفت: آیا شما در این مساله صادق هستید؟ گفتم: بله صادق هستیم. ما آن را به طور مفصل زمانی که به آمریکا بیایم بررسی خواهیم کرد.

وی همچنین اعلام کرد، موضوع خرید سامانه‌های پاتریوت را با ترامپ بررسی خواهد کرد و روابط با ترامپ ممکن است به عبور از بحران ناشی از خرید سامانه‌های موشکی اس۴۰۰ روسیه توسط آنکارا کمک کند.

اردوغان در گفت‌وگو با رویترز افزود، ترامپ باید دلایل نگرانی ترکیه درباره تهدید نظامی کردها در مرزها را درک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از ترامپ خواهد خواست وزارت خزانه‌داری آمریکا را از اعمال جریمه سنگین بانک دولتی "خلق" ترکیه به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران منع کند یا خیر، با اشاره به آنچه آن را نوع متفاوتی از اعتماد میان دو رهبر خواند، گفت، اطمینان دارد که چنین اشتباهی رخ نمی‌دهد. اردوغان افزود: معتقدم کشوری مانند آمریکا تمایل نخواهد داشت پس از آن اعتماد به هم‌پیمان خود ضرر برساند. این یک رفتار غیرمنطقی است.

در این راستا، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، نشست سه جانبه میان رهبران ترکیه، ایران و روسیه روز دوشنبه در آنکارا با محوریت تحولات سوریه و در راس آن وضعیت ادلب برگزار خواهد شد. هدف از این نشست رایزنی سه کشور درباره اقدامات مشترک لازم در آینده به منظور دستیابی به راه‌حل سیاسی دائم در سوریه، تامین شروط بازگشت آوارگان این کشور و پایان دادن به درگیری‌هاست.

رئیس جمهوری ترکیه کشورهای اروپایی را تهدید و اعلام کرد، اگر این کشورها درخصوص منطقه امن در شمال سوریه، کمک‌ها و حمایت‌های بیشتری ارائه ندهند، مرزهای ترکیه را به روی آوارگان سوری باز می‌کند تا این کشورها غرق در آوارگان شوند. کمک‌های غرب برای مقابله با بحران آوارگان سوری در ترکیه ناکافی و بسیار کند هستند. ترکیه تاکنون ۴۰ میلیارد دلار هزینه کرده است، در حالی که کمک‌های خارجی برای این آوارگان بیش از سه میلیارد یورو نبوده است.

همچنین رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، برای برگزاری نشست سران با مشارکت رهبران روسیه، آلمان و فرانسه به منظور بررسی اوضاع ادلب و مشکل آوارگان آماده است.

اردوغان پیش از این هم بارها تهدید کرده بود، مرزهای کشورش با اروپا را باز می‌کند زیرا ترکیه دیگر به تنهایی بار آوارگان را تحمل نخواهد کرد.

وی اافزود: ما مصمم هستیم هفته پایانی ماه سپتامبر کار ایجاد منطقه امن در شرق فرات را براساس نقشه‌ای که می‌خواهیم، آغاز کنیم. آنکارا ضمن هماهنگی با واشنگتن خواهان ایجاد منطقه امن است. اردوغان در عین حال گفت، ترکیه در صورت دستیابی به هماهنگی با آمریکا، اقدامات لازم را اجرایی می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد، ترامپ، پوتین، اوباما و مرکل را در جریان ایده ایجاد منطقه امن در شمال سوریه قرار داده است و ساخت مجتمع‌های مسکونی برای سوری‌ها در این منطقه همراه با باغ‌های کوچک مناسب کشاورزی را پیشنهاد داده است و همه آنها از این ایده استقبال کردند اما بدون هیچ گونه کمکی یا حمایتی تنها به استقبال کردن بسنده کردند.

وی گفت، هدف کشورش دست کم اسکان دادن یک میلیون سوری در منطقه امن است که در ۴۵۰ کیلومتری مرزها با سوریه ساخته خواهد شد.

در این راستا، اردوغان از مطالبات مخالفان برای بازگردان سوری‌ها به کشورشان انتقاد کرده و گفت، درخواست مخالفان دولت دمشق که خواستار بازگرداندن سوری‌هایی هستند که از مرگ فرار کردند، تنها بیانگر ذهنیت تحت الحمایگی است. ما تلاش می‌کنیم حامی این مهاجران باشیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: اردوغان ، خرید ، اس400
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین