کد خبر: ۲۰۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
شُک بزرگ به بازار انرژی
قیمت نفت روز دوشنبه در واکنش به حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی که معادل پنج درصد از عرضه جهانی را مختل کرد، جهش پیدا کرد و بهای معاملات نفت برنت ۱۹.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید.
ناطقان: بهای معاملات نفت برنت ۱۹.۵ درصد افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید که بزرگترین افزایش قیمت اواسط معاملات از ۱۴ ژانویه سال ۱۹۹۱ به این طرف بوده است. قرارداد ماه آتی نفت برنت پنج دلار و ۹۸ سنت یا ۹.۹ درصد نسبت به معاملات روز جمعه افزایش پیدا کرد و به ۶۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حداکثر ۱۵.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۳ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید که بزرگترین افزایش قیمت اواسط معاملات از ۲۲ ژوئن سال ۱۹۹۸ به این سو بوده است. بهای قرارداد ماه آتی وست تگزاس اینترمدیت چهار دلار و ۸۸ سنت یا ۸.۹ درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید.

عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و حمله به تاسیسات پالایش نفت آرامکوی سعودی در ابقیق و میدان نفتی خریص تولید این کشور را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. آرامکو زمان مشخصی را برای ازسرگیری تولید کامل نفت اعلام نکرده است.

با این حال یک منبع آگاه به رویترز گفت بازگشت به ظرفیت کامل تولید نفت ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد.

یک منبع آگاه صنعتی نیز به رویترز گفت: صادرات نفت عربستان سعودی هفته جاری روال عادی خود را سپری خواهد کرد زیرا این کشور از مخازن بزرگ خود نفت برداشت می‌کند.

به گفته مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، بازار به دقت به نظاره واکنش آمریکا و عربستان سعودی به این وضعیت نشسته است. اگر قیمت نفت بالا بماند، اقتصادهای بزرگ آسیایی متکی به نفت مانند چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و فیلیپین به دلیل هزینه‌های بالاتر انرژی و مواد خام با فشار اقتصادی روبرو خواهند شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اعلام کرد وی با برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در صورت نیاز موافقت کرده است.

تحلیلگران شرکت ANZ Research در یادداشتی نوشتند: بازار روی ریسک ژئوپلیتیکی جهانی قابل توجهی حساب خواهند کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" نیز پیش‌بینی کرد عربستان سعودی پس از این حملات به خریدار عمده فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهد شد. شرکت آرامکو احتمالا مقادیر قابل توجهی بنزین، دیزل و نفت کوره خریداری خواهد کرد و احتمالا صادرات گاز نفتی مایع خود را کاهش می‌دهد.

در این بین شرکت آرامکوی سعودی به یکی از مشتریان هندی خود اعلام کرد حملات اخیر روی عرضه نفت این شرکت تاثیری نخواهد داشت و این شرکت نفت را از منابع دیگر تحویل می‌دهد و ذخایر کافی دارد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین