کد خبر: ۲۰۴۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی جانبدارانه، مدعی آمادگی برای واکنش به حملات آرامکو شد اما هرگونه اقدامی را به موضع‎گیری نهایی ریاض منوط کرد.
ناطقان: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری به موضع‌گیری درباره حملات پهپادی علیه پالایشگاه‎های وابسته به «آرامکو» شرکت نفتی عربستان، پرداخت.

اگرچه ارتش و کمیته‎های مردمی یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته‌اند؛ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته است.

ترامپ نیز به طور ضمنی مواضع رئیس دستگاه دیپلماسی دولت خود را تائید و مدعی شد: دلیلی وجود دارد که باور کنیم مقصر (این ماجرا) را می‌شناسیم. در صورت تائید، آماده و مجهز هستیم اما صبر می‎کنیم تا ببینیم عربستان سعودی چه کسی را عامل این حمله معرفی می‎کند و طبق چه شرایطی باید جلو برویم.

گفتنی است در پی حملات پهپادی و بروز آتش‌سوزی در  پالایشگاه‌های «بقیق» و «هجره خریص» عربستان، تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این میزان نیمی از تولیدات روزانه نفت عربستان را تشکیل می دهد.

همزمان، رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به حمله به عربستان سعودی که ممکن است بر قیمت های نفت تأثیر بگذارد، من مجوز برداشت از ذخیره استراتژیک نفت را در صورت لزوم و به اندازه کافی برای حفظ بازارها صادر کردم.

گفتنی است محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به اتهام‌زنی پمپئو، خطاب به وی توئیت کرد: نه مقصر شناختن ایران، بلکه پذیرش راه حل‌های پیشنهادی ایران به قائله یمن خاتمه می‌دهد.

ظریف در این پیام آورده است: با شکست در سیاست فشار حداکثری، پمپئو به سیاست فریب حداکثری روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می انجامد، امروز در یمن گیر کرده‌اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیشنهاد ایران در  فروردین ۹۴ مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این قائله خاتمه دهد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین