کد خبر: ۲۰۴۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
خوردن صبحانه به دانش آموزان کمک می‌کند تا آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند.
ناطقان: اهمیت صبحانه از سایر وعده‌ها بیشتر است، چراکه  با خوردن  صبحانه بخش مهمی از انرژی و  مواد مغذی و مورد نیاز بدن تامین می‌شود. به خصوص  برای دانش آموزان که نیاز به تمرکز ذهنی دارند اهمیت آن دو چندان است. بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند درصد یادگیریشان کمتر است و افزایش وزن در کودکانی که صبحانه نمی‌خورند بیشتر خواهد بود. بهتر است دانش آموزان در ساعات بین کلاس از ساندویچ نان و پنیر و گردو، میوه‌ها یا ساندویچ کتلت استفاده کنند. استفاده از تنقلاتی مانند چیپس، پفک و مانند آن موجب ایجاد انرژی کاذب در دانش‌آموزان و بی‌میلی آنها به خوراک می‌شود.


دانش آموزانی که صبحانه نمی‌خورند به دلیل کاهش قند خون میزان تمرکز و یادگیری آنان در کلاس درس کاهش می‌یابد. دانش آموزانی که شیفت عصر سر کلاس حاضر می‌شوند علاوه بر صبحانه، وعده نهار را نیز از یاد نبرند.‌ استفاده از یک وعده خوراک سبک و کم چرب می‌تواند نقش مهمی در ارتقا یادگیری دانش آموزان شیفت ظهر داشته باشد.

همانگونه که می‌دانید مصرف سه وعده غذایی اصلی جهت تامین نیاز‌های تغذیه‌ای انسان، حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها بسیار ضروری است. به هیچ‌وجه نباید هیچ یک از وعده‌های اصلی غذایی را حذف کرد. گاه دیده شده که برخی از کودکان، با وجود آنکه در سال‌های ابتدایی زندگی خود هستند و طبیعتاً در این سن باید از هوش، تمرکز و حافظه خوبی برخوردار باشند، ولی تمرکز و قدرت یادگیری ضعیفی دارند و نمی‌توانند مطالب درسی را به خوبی درک کنند و به خاطر بسپارند. یکی ازعوامل مهمی که موجب این حالت در کودکان می‌شود، افت قند خون است که عمدتاً به علت نخوردن صبحانه در آنان بروز می‌کند، اما به طور کلی، تغذیه نادرست و ناکافی ازعلل اصلی کاهش قدرت یادگیری، تمرکز و حافظه در کودکان است.

وعده صبحانه باید به گونه‌ای باشد که حداقل یک‌پنجم نیاز‌های تغذیه‌ای انسان را در طول شبانه‌روز تامین کند. مصرف زیاده از حد مواد شیرین در وعده صبحانه، علاوه بر ایجاد خطر افزایش وزن و چاقی؛ باعث پوسیدگی و خرابی دندان‌ها نیز می‌شود. موادی مانند نان و غلات صبحانه و یا حبوبات می‌توانند نیازفرد را به خوبی برآ‌ورده کنند. در ضمن، چون این مواد غذایی حاوی ارزش تغذیه‌ای بالایی هستند درتامین سایر نیاز‌های تغذیه‌ای بدن نیز نقش دارند. البته در مصرف مواد نشاسته‌ای نیز نباید افراط کرد، زیرا موجب افزایش وزن و بروز چاقی می‌شود.

مصرف مقدار متعادلی از برخی مواد پر کالری مانند انواع مغز‌ها (گردو، بادام، بادام‌زمینی و...) جهت تامین انرژی مورد نیاز ما در وعده‌ صبحانه مفید است.


 مغزها، حاوی چربی‌های ضروری برای بدن و نیز سایر موادمغذی هستند. البته نباید در مصرف آ‌نها افراط کرد، زیرا موجب چاقی می‌شوند. خرما، عسل یا مربا نیز چنانچه به میزان متعادل میل شوند و در مصرف آ‌نها افراط نشود می‌توانند به تامین انرژی مورد نیاز ما کمک کنند. علاوه بر انرژی، بدن ما به مواد مغذی مانند پروتئین، انواع ویتامین‌ها و املاح نیاز دارد که این نیاز رامی‌توانیم علاوه بر نان با مصرف یک لیوان شیر، پنیر، تخم‌مرغ، چند عدد بادام یا گردو تامین کنیم. میوه‌ها بهترین موادغذایی هستند که می‌توان برای تقویت قوای مغز مصرف  کرد زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و قند طبیعی در آن‌ها برای تأمین انرژی کمک‌کننده است.



در مورد کودکان، نوجوانان و جوانان می‌توانیم گاهی اوقات کره را جانشین پنیر کنیم، چون کره از منابع غنی ویتامین A محسوب می‌شود ولی در مصرف آ‌ن نباید افراط کرد، زیرا موجب افزایش کلسترول خون و نیز بروز چاقی می‌شود. توجه کنیم که آ‌ب‌میوه‌ها را باید به صورت طبیعی و تازه مصرف کرد چرا که آ‌ب‌میوه‌های فرآ‌ورده شده آ‌ماده اکثرا حاوی ارزش تغذیه‌ای کافی نیستند.

نوع دیگر از انواع صبحانه سنتی عدسی و خوراک لوبیا (لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز) است. بررسی خواص تغذیه‌ای این دو غذا نشان می‌دهد که هر دو نوع این حبوبات یعنی عدسی و لوبیا از منابع غنی انرژی محسوب می‌شوند و اگر به مقدار کافی مصرف شوند می‌توانند قسمت مهم نیاز ما را به انرژی تامین کنند، ضمنا از منابع خوب پروتئین گیاهی هستند و چنانچه با یکی از انواع غلات مانند نان استفاده شوند، پروتئینی با کیفیت بالا فراهم می‌کنند. بنابر آنچه گفته شد؛ عدسی و خوراک لوبیا نیز جزو غذا‌های مفید محسوب می‌شوند و می‌توانند صبحانه‌ای لذیذ و با ارزش تغذیه‌ای بالا برای ما فراهم کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین