کد خبر: ۲۰۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
وزیر امور خارجه آمریکا امروز دوشنبه با نخست وزیر عراق تماس تلفنی برقرار و مسائل منطقه و دوجانبه را بررسی کرد.
ناطقان: مایک پامپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تماس تلفنی برقرار کرد.

دفتر عبدالمهدی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این تماس تلفنی پیش از ظهر امروز دوشنبه انجام شده است.

شبکه خبری السومریه ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد که «طرفین وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه و تحکیم روابط عراق و ایالات متحده را بررسی کردند».

در همین ارتباط، نخست وزیر عراق 24 خرداد ماه گذشته در گفت‌وگو تلفنی  با وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش‌های ایجاد آرامش در منطقه تاکید کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی عبدالمهدی از پامپئو خواست تا در راستای کاهش تنش‌ها با ایران تلاش کند.

این تماس تلفنی پس از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان در 23 خرداد ماه انجام شد که در جریان آن، دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌ شدند و آمریکا بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، تهران را به دست داشتن در این انفجارها محکوم کرد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد یکشنبه (روز گذشته) باز هم ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس ضد جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که تهران پشت عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است.

پامپئو با این ادعا که «تهران در پس حدود یکصد حمله‌ای  قرار داردکه [تا کنون] علیه عربستان سعودی انجام شده است»،   بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، بر خلاف اعتراف تمام رسانه‌ها و کارشناسان بین‌المللی به توان پهپادی مقاومت یمن در اجرای این عملیات،‌ مدعی شد: «ایران در بحبوحه تمام درخواست‌هایش برای کاهش‌تنش، اکنون حمله بی‌سابقه‌ای را علیه این تامین‌کننده انرژی جهان (عربستان سعودی) انجام داده است. هیچ مدرکی از اینکه حملات از یمن انجام شده باشند، ‌وجود ندارد».

این در حالی است که ارتش یمن صبح روز شنبه با 10 پهپاد مسلح به دو پالایشگاه شرکت آرامکو عربستان سعودی حمله کرد که در پی آن روند تولید و صادرات نفت سعودی‌ها با اختلال مواجه شد. در این حملات دو پالایشگاه نفتی «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در شرق عربستان هدف قرار گرفتند.

در همین ارتباط، با وجود اشاره به گزارش اخیر سازمان ملل متحد که در آن اشاره شده است که ارتش یمن پهپادهایی با بردی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر در اختیار دارد، روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از مقام‌های بی‌نام آمریکایی نوشته است که «با این وجود همچنان این احتمال وجود دارد که [این پهپادها] از کشوری دیگر مانند عراق یا از داخل خود عربستان سعودی ارسال شده باشند»؛ مسئله‌ای که دفتر عبدالمهدی آن را تکذیب (+) و تأکید کرد که بغداد اجازه استفاده از خاک خود برای هدف قرار دادن همسایگانش را نخواهد داد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین