کد خبر: ۲۰۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه کمبود داروی ایدز نداریم، گفت: تمام خدمات درمانی به این افراد به صورت رایگان ارائه می‌شود.
ناطقان: مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در نشست خبری اظهار داشت: مرکز درمانی امام خمینی (ره) یکی از پیشرفته‌ترین مراکز درمانی منطقه بوده که در حال حاضر از 1300 تخت بیمارستانی برخوردار است.

وی افزود: این بیمارستان دارای بخش‌های تحقیقاتی، آموزشی و درمانی است که از ابتدا با 500 تخت راه‌اندازی شد و در حال حاضر با افزایش چشمگیر تعداد تخت‌های بیمارستانی مواجه بوده‌ایم.

محرز تصریح کرد: یکی از بخش‌های تحقیقاتی و درمانی که موفقیت‌های چشمگیری را طی سال‌های اخیر کسب کرده بخش تحقیقات HIV بوده است به طوری که ماهانه 700 بیمار از سراسر ایران برای درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند.

* پیشتازی ایران در حوزه درمان و تحقیقات ایدز

این متخصص عفونی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است و حرف اول را می‌زند،‌ اظهار داشت: در اجرای زیرساخت‌ها نیز ما تقریباً از تمام کشورها جلوتر هستیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این منطقه شاهد افزایش ایدز هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم مانند برخی از کشورهای پیشرفته این بیماری را کنترل کنیم.

* فعالیت 200 مرکز مشاوره ایدز

محرز افزود: در حال حاضر 200 مرکز مشاوره و درمان ایدز در کشور در حال فعالیت هستند و ما از طریق این مراکز بیماران را شناسایی کرده و خدمات را به آنها ارائه می‌دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ارائه هر گونه خدمات در این مراکز به بیماران به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های این مرکز برای ارائه آموزش‌های مراقبتی و پیشگیری به افراد جامعه توضیح داد: در راستای ارائه آموزش و پیشگیری باشگاه مثبت در این مرکز راه‌اندازی شد تا با برگزاری کلاس‌های مختلف بتوانیم آموزش‌های لازم را به افراد جامعه ارائه دهیم.

* آمادگی برای ارائه آموزش‌های همگانی

محرز در ادامه گفت: ما این آمادگی را داریم که هر نوع آموزش همگانی و تخصصی را به افراد جامعه و گروه‌های نیازمند ارائه دهیم به دلیل اینکه این مرکز از امکانات تخصصی بسیار خوبی برخوردار است. همچنین لازم است تا از ظرفیت رسانه‌ها و فضای مجازی در زمینه آموزش‌های ایدز استفاده شود.

* یک سوم بیماران مبتلا به ایدز شناسایی شد‌ه‌اند و هنوز سه چهارم افراد را شناسایی نکرده‌ایم

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص آمار افراد شناسایی شده،‌گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که حدود 30 هزار نفر از افراد جامعه HIV مثبت هستند و حدود 60 هزار نفر دیگر به صورت تخمینی امکان ابتلا به ایدز را دارند که هنوز ما نتوانسته‌ایم آنها را شناسایی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های قبل مقام معظم رهبری و مراجع تقلید در زمینه ارائه روش‌های پیشگیری و درمانی برای مبتلایان به ایدز دستورات لازم را صادر کرده‌اند، گفت: این دستورات در راستای پیشگیری از بروز اپیدمی در جامعه صادر شده است و خوشبختانه هیچ نوع محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

* کمبود دارو وجود ندارد

محرز با بیان اینکه تمام داروها و خدمات درمانی به بیماران HIV به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در زمینه این داروها وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در ادامه افزود: تماس جنسی نامطمئن مادر آلوده شده به ویروس HIV و استفاده از سرنگ مشترک در معتادین از جمله روش‌های انتقال ایدز به شمار می‌رود اما توجه داشته باشید که مادر باردار مبتلا به ایدز در صورت رعایت کردن نکات ایمنی و مصرف برخی از داروها می‌تواند فرزند سالمی را متولد کند.

وی توضیح داد: معمولاً ایدز از طریق مادران باردار به دو روش شیردهی و هنگام زایمان به فرزند منتقل می‌شود که اگر مادر داروهای مناسبی را قبل از زایمان مصرف کرده باشد و از شیر دادن به کودک بپرهیزد فرزندش زندگی معمولی را خواهد داشت و به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در همین راستا وزارت بهداشت تمام داروها و شیر خشک مورد نیاز مادران مبتلا به ایدز را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

* خدمات درمانی رایگان برای اتباع خارجی

محرز در خصوص ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی که ساکن ایران هستند، توضیح داد: تمام افراد شناسایی شده مبتلا به ایدز حتی اگر غیرایرانی و ساکن ایران باشند نیز از خدمات رایگان درمانی بهره‌مند خواهند شد و داروهای آنها با وجود هزینه‌بر بودن به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی در پایان در خصوص برخی از جوسازی‌های عوامل بیگانه در زمینه کمبود یا در دسترس نبودن داروهای بیماران مبتلا به HIV توضیح داد: برخی از افراد فعال حاضر در رسانه‌های خارجی اعلام کردند که داروهای تاریخ مصرف گذشته در اختیار بیماران HIV قرار گرفته است تا از این طریق نگرانی این بیماران را فراهم کند اما باید اعلام کنم که این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر نه تنها با کمبود دارو مواجه نیستیم بلکه داروهای این بیماران تا یک سال پس از پایان تاریخ انقضا قابل مصرف هستند. همچنین سری جدید داروها از آبان ماه توزیع خواهد شد.
منبع: فارس
برچسب ها: انتقاد ، دارو ، ایدز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین