کد خبر: ۲۰۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۵
‌مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: رژیم گیاه خواری حاوی مقادیر زیادی فیبر، اسید فولیک، ویتامین های C و E ، پتاسیم، منیزیم و مقادیر زیادی فیتوکمیکال است.
ناطقان: ‌نسرین علیزاده با اشاره به اینکه امروزه رژیم های گیاه خواری میان مردم محبوبیت زیادی دارد، اظهار کرد: از دلایل آن می‌توان به مواردی مانند رعایت مسائل اخلاقی در راستای حمایت از حیوانات، نگرانی از عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها و احتمال آلرژی به محصولات لبنی و عدم تحمل لاکتوز اشاره کرد.

وی ادامه داد: حذف تمام محصولات حیوانی از رژیم غذایی خطر کمبود بعضی از ترکیبات تغذیه ای خاص مانند ویتامین‌های12 B- ، D ، کلسیم را افزایش می‌دهد مگر اینکه گیاه خواران به صورت دائم غذاهایی را که با این مواد مغذی غنی شده اند را مصرف کرده یا مکمل غذایی مناسب دریافت کنند.

وی با بیان اینکه گوشت و فرآورده‌های گوشتی سهم عمده ای در تامین پروتئین، آهن، روی و ویتامین‌های گروه B را دارند، حاطرنشان کرد: در مقایسه رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان، حاوی مقدار بیشتری فولات، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و کاروتنوئیدها هستند.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه با اشاره به وضعیت دریافت  مواد مغذی در گیاه خواران افزود: به علت اینکه غذاهای گیاهی غنی از آب و فیبر بوده و حاوی درصد کمی از چربی نسبت به غذاهای حیوانی هستند، بنابراین حاوی انرژی کمی می باشند.

علیزاده اضافه کرد: رژیم های گیاه خواری مقدار بالای فیبر و تراکم کالری کمی دارند و ممکن است قبل از این که مقدار کافی انرژی توسط شخص گیاه خوار دریافت شود، احساس سیری ایجاد ‌کند که شاید در تامین انرژی برای برخی گروه های سنی و فیزیولوژیک مشکل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: به طور مثال کودکانی که رژیم گیاه خواری را دنبال می کنند به دلیل ظرفیت نسبتاً کم معده و نیازهای انرژی برای رشد با مشکلاتی از قبیل عدم دریافت کافی مواد مغذی و اختلال در روند رشد مواجه هستند.

وی تاکید کرد: کودکان، ورزشکاران گیاه خوار، زنان باردار و شیرده گیاه خوار جهت تأمین انرژی بیشتر باید مصرف غذاهایی مثل انواع مغزها، حبوبات، میوه های خشک و شیر تهیه شده از سویا را جهت تامین انرژی افزایش دهند.

علیزاده با اشاره به اینکه 80  تا 90 درصد پروتئین موجود در حبوبات قابل هضم است، گفت: این مقدار برای پروتئین موجود در غلات و سایر غذاهای گیاهی 70 تا 90 درصد است، بنابراین میزان پروتئین افرادی که تنها به منابع گیاهی جهت تامین پروتئین اکتفا می کنند، افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: پروتئین های با منشاء گیاهی و حیوانی از نظر میزان اسیدهای آمینه های ضروری با هم متفاوت هستند.

علیزاده با اشاره به اینکه رژیم های غذایی گیاهی برای جلوگیری از کمبود اسید ضروری باید شامل پروتئین‌های کاملی باشند، گفت: این رژیم می تواند شامل غذاهای با پروتئین کامل (گوشت یا سویا) یا پروتئین های مکمل (از انواع مکمل پروتئین های گیاهی) باشد.

وی ادامه داد: نگرانی جهت کمبود اسیدآمینه های ضروری برای رژیم های غذایی که شامل گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و یا سویا هستند، وجود ندارد.

‌این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه محصولات مبتنی بر سویا از نظر کیفیت با پروتئین حیوانی معادل هستند و منبع مهمی از پروتئین برای گیاه خواران هستند، اظهار کرد: با این حال تامین اسیدآمینه های ضروری برای نوزادان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سویا از نظر متیونین کمبود دارد.

علیزاده افزود: فرمول های مبتنی بر سویا با متیونین جهت رشد کودکان مناسب تر است.

‌مدیرگروه تغذیه دانشگاه اضافه کرد: ‌برای تامین اسیدآمینه های ضروری جهت گیاه خواران، لازم است‌ غذاهای گیاهی به صورت ترکیبی با هم استفاده شوند به عنوان مثال مصرف حبوبات با غلات و حبوبات با انواع مغزها و دانه ها سبب بالا رفتن کیفیت پروتئین مصرفی و تامین اسیدآمینه‌های ضروری می شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین