کد خبر: ۲۰۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
در حالی وزارت کار وجود ۳.۵ میلیون کارگر غیررسمی رد می کند که نماینده کارگران در شورای عالی کار معتقد است، براساس برآوردها ۳.۵ میلیون کارگر در کارگاه‌های زیرزمینی فعالیت دارند که آمار آنها در هیچ جا نیست.
ناطقان: علی خدایی عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد از ضعف وزارت کار در بازرسی‌های کار گفت: در برخی کارگاه‌ها که محل آن‌ها در تهران مشخص است، قرارداد سفید امضا وجود دارد که اگر کارگری اعتراض کند، به دلیل نبود امنیت شغلی بیکار می‌شود.

وی معتقد است: تعداد زیادی از کارگران در بخش پیمانکاری ها  هستند که در کارگاه های غیر رسمی فعالیت دارند. اگر نگاهی به  بیکاری کارگران حادثه پلاسکو بیندازیم مشاهده می کنیم که تعداد کارگران غیر رسمی پلاسکو چه تعداد بوده است که به همین رقم 3.5 میلیون نفر می رسیم.  آمار کارگران غیر رسمی قابل توجه است. قانون کار ظرفیت حمایت از این کارگران را دارد اما در مقام عمل فاصله بسیاری داریم. نبوده امنیت شغلی در کارگران مسئله مهمی است.


خدایی با تأکید بر اینکه اقتصاد غیررسمی ضربه های بسیاری را به جامعه وارد می کند افزود: زمانی که به کارفرمایان مراجعه می کنیم که چرا کارگران را بیمه نمی کنید، نگران هستند که اگر اسامی کارگران را ثبت کنند بقیه نهادها مزاحم کارشان شوند. خود کارگران هم به دلیل نبود امنیت شغلی ترس از اخراج دارند.

 وی با  اشاره به فعالیت موسسه خیریه نذر اشتغال گفت: ما ندیده ایم که وزارت کار با موسسه ای که به صورت رسمی تبلیغ می کند برای دستمزد کارگران و کارگران را به صورت غیر رسمی به استخدام خود در آورده ،برخورد کند.

 خدایی درباره بازرسی های کار بیان کرد: در بحث ایمنی کارگاه های  غیررسمی مشکل داریم.  از آنجا کارفرمایان با فرصت طلبی مانع از گزارش شدن حوادث کار کارگاه هایشان می‌شوند؛ عمده حوادث کار به اطلاع وزارت کار نمی‌رسد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه گاهی اوقات قراردادهایی با کارگران بسته می‌شود که فقط روی کاغذ است گفت: مفاد قراردادهایی که فقط روی کاغذ است اجرا نمی‌شود و حداقل‌های قانونی برای آن‌ها وجود ندارد و در این صورت کارگر حق اعتراض ندارد.

این در حالی است که کورش یزدان مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار درباره تعداد کارگران غیر رسمی گفت: وزارت کار به دادخواست هر کارگری حتی در صورت نداشتن مدرک رسمی، پاسخ می دهد و تعداد 3.5 میلیون کارگر فراموش شده، آمار درستی نیست.چنین آماری وجود ندارد و لازم است چنین آمارهایی بر اساس مشاهدات میدانی و مستندات اعلام شود.
وی با بیان اینکه رسیدگی به شکایات کارگران به روابط کاری صرف منوط نیست، افزود: در مواردی که کارگر حتی مدرک رسمی دال بر فعالیت در واحدی را نداشته باشد، بازرسان ما پیگیری، نظارت و احصاء می‌کنند.

یزدان ادامه داد: به طور کلی کارگاه رسمی یا غیررسمی حوزه بررسی ما نیست، بلکه هر عملی در هرجایی صورت بگیرد، مشمول بررسی کارشناسان ما خواهد شد.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین