کد خبر: ۲۰۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
یک مقام ارشد ترکیه‌ای گفته است که این کشور تحریم واشنگتن علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه را بعید می‌داند.
ناطقان: در آستانه سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه این نشست، یک مقام ارشد ترکیه‌ای گفته است که بعید است آمریکا ترکیه را به دلیل خریدن سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» از روسیه تحریم کند.

این مقام ترکیه‌ای که نامش فاش نشده و تنها از او به عنوان «یک مقام ارشد ترکیه» نام برده شده است، به خبرگزاری «رویترز» گفت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیش از پیش به چرایی اقدام ترکیه در خرید اس-۴۰۰ پی برده است.

وی با اشاره به تهدیدهای مقام‌های مختلف آمریکایی علیه ترکیه برای اعمال تحریم به دلیل خرید این سامانه روسی گفت: «پیش‌بینی من آن است که [تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه] اجرا نشوند. او (ترامپ) کاملا در جریان این موضوع که ما چطور اس-۴۰۰‌ها را خریدیم، قرار دارد».

رویترز برای اطلاع از موضع دولت آمریکا در رابطه با احتمال تحریم ترکیه به کاخ سفید رجوع کرده، اما کاخ سفید از هرگونه اظهارنظر در این رابطه امتناع کرده است.

هفته گذشته «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا از بررسی اعمال تحریم‌‌ها علیه ترکیه به دلیل خرید اس-۴۰۰ خبر داده بود، اما گفت که هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.

مقام ارشد ترکیه‌ای در ادامه مصاحبه خود با رویترز، به سفر اخیر «ویلبر راس» وزیر بازرگانی دولت ترامپ به آنکارا اشاره کرد و گفت که اعمال تحریم واشنگتن علیه آنکارا با توافق اخیر برای تقویت روابط اقتصادی دو طرف به ۱۰۰ میلیارد دلار «مغایرت» خواهد داشت.

وی خطاب به آمریکا افزود: «شما تعهداتی این چنینی انجام می‌دهید و سپس درباره اعمال تحریم‌ها صحبت می‌کنید؛ این خودش یک تناقض بزرگ است».

اردوغان پیش از این در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود که روابط شخصی وی با ترامپ موجب حل و فصل اختلافات موجود میان واشنگتن و آنکارا شده است.

به گفته اردوغان، او در گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور آمریکا که دو هفته پیش انجام شده است درباره خرید سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» از آمریکا رایزنی کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: «من به آقای ترامپ گفتم، اینکه ما یک بسته حاوی صدها موشک اس-۴۰۰ خریدیم موضوع خاصی نیست، ما می‌توانیم مقدار زیادی هم سامانه پاتریوت بخریم. ترامپ به من گفت که آیا شما کاملا جدی هستید؟ من هم گفتم بله کاملا».

پیش از این مقامات آمریکایی هشدار داده بودند در صورت خرید سامانه اس-۴۰۰، آمریکا فروش جنگنده‌های اف-۳۵ و همچنین سامانه پاتریوت به ترکیه را متوقف و تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال خواهد کرد. واشنگتن در همین چارچوب، اواسط سال جاری میلادی آنکارا را از برنامه تولید و فروش اف-۳۵ کنار گذاشت. آمریکا مدعی است ترکیه به عنوان یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با خرید یک سامانه دفاعی روسی، مسکو را در موقعیتی قرار می‌دهد تا از نقاط ضعف اف-۳۵ و دیگر جنگنده‌های کشورهای ناتو مطلع شود
منبع: فارس
برچسب ها: آنکارا ، آمریکا ، تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین