کد خبر: ۲۰۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳
یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: به ستون فقرات پشتی زنان باردار فشاری زیاد وارد می‌شود که برای کاهش این فشار انجام تمرین‌های ورزشی روزانه مفید است.
ناطقان: نگار نظری کارشناس ارشد فیزیوتراپی و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران درباره زنان باردار اظهار کرد: در دوران بارداری وزن فرد به علت آماس (ورم) و افزایش دریافت مواد غذایی جنین بیشترمی‌شود، بنابراین سیستم تعادلی بدن و مرکز ثقل تغییر می‌کند؛ به ستون فقرات پشتی زنان باردار فشاری مضاعف وارد می‌شود که این فشار درد‌های زیادی را در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: لیگامان‌ها و رباط‌هایی که در ناحیه ستون فقرات هستند در زنان باردار به کشیدگی دچار می‌شود، بنابراین برای کاهش عوارض ناشی از افزایش وزن و تسکین درد‌های ناشی از افزایش قوس‌های ستون فقرات انجام تمرین‌های ورزشی مناسب پیشنهاد می‌شود.

برنامه ورزشی زنان باردار

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی افزود: از تمرین‌های مناسب برای زنان باردار می‌توان به دراز و نشست اشاره کرد، البته ضرورتی ندارد که این افراد دراز و نشست را به طور کامل انجام دهند، بنابراین کافی است که آنها به پشت خوابیده و در حالی که کف پاهایشان روی زمین است، زانو‌های خود را جمع کنند سپس دست‌هایشان را به زانو نزدیک کنند، پنج ثانیه دست‌ها را در این وضعیت نگه دارند و در نهایت به وضعیت قبل برگردند، این تمرین باید روزانه  سه نوبت و هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

نظری تأکید کرد: در تمرین دوم فرد باید حرکت پُل زدن را انجام دهد، برای این منظور شخص باید لگن خود را از روی زمین بلند و  پنج ثانیه مکث کند، سپس آن را روی زمین بگذارد؛ این تمرین باید روزانه سه بار و هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود.

مناسب‌ترین تمرین‌های ورزشی برای زنان باردار

او تصریح کرد: در تمرین سوم فرد باید در حالت چهار دست و پا قرار بگیرد سپس دست راستش را بالا بیاورد و ۵ ثانیه مکث کند و این حرکت را برای دست چپ و پا‌ها تکرار کند؛ این تمرین باید روزانه سه بار، هر بار ۱۰ مرتبه انجام شود؛ این تمرین‌ها به تقویت ستون فقرات به ویژه عضلات مرکزی بدن کمک می‌کند.

نظری یادآوری کرد: تمرین تقویت عضلات کف لگن هم از دیگر تمرین‌های مناسب برای زنان باردار است، این تمرین باید زیر نظر فیزیوتراپیست و به طور مرتب انجام شود؛ پیاده روی روزانه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در برنامه روزانه زنان باردار ضروری است، این تمرین‌ها به همراه پیاده‌روی  در تقویت عضلات و افزایش تحمل عضلانی موثر هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین