کد خبر: ۲۰۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۳
ک متخصص مغز و اعصاب گفت: فلج بل معمولا در زنان باردار و افراد دیابتی بیشتر دیده می‌شود.
ناطقان: احسان شریفی پور درباره فلج بل اظهار کرد: این نوع عارضه معمولا بدون علت خواهد بود و ناگهانی در صورت فرد ظاهر می‌شود، اما خوشبختانه از آن دسته بیماری هاست که درمان می‌شود. این نوع بیماری در تمام سنین بروز می‌کند، ولی شیوع آن در سن ۱۶ تا ۴۵ سالگی بیشتر خواهد بود. فلج بل معمولا در زنان باردار و افراد دیابتی بیشتر دیده می‌شود.


وی در ادامه افزود: معمولا بیماری از پشت گوش و گردن آغاز می‌شود. فرد مبتلا توانایی بستن چشم را در آن ناحیه ندارد. بیمار قادر به بالا و پایین آوردن ابروهایش نیست. اگر با فردی که توانایی حفظ آب دهان خود را نداشت روبه رو شدید، حتما به فلج بل مبتلا است.

شریفی پور درباره علائم فلج بل گفت: علائم این نوع عارضه معمولا حس نمی‌شود و فرد حس بی تفاوتی به یک سمت صورت خود پیدا می‌کند، زیرا فرد مبتلا هیچ حسی در یک سمت صورت ندارد و نمی‌تواند حتی آب دهان خود را جمع کند. ظاهر فرد کاملا تغییر خواهد کرد و با چشم قابل دیدن است. عضلات صورت از ناحیه پیشانی تا زیر دهان به خوبی عمل نخواهد کرد. یکی دیگر از علائم آن بسته نشدن کامل چشم است که به هیچ وجه بسته نمی‌شود. این امر موجب اشک آمدن دائم چشم خواهد شد. ممکن است حس کنید صورت دچار کشیدگی یا انقباض شده یا تغییراتی در ترشح بزاق و حس چشایی، افزایش حساسیت به سر و صدا یا اشکال در تکلم یا غذا خوردن شده اید. این بیماری گاهی اوقات با عفونت‌هایی که در گوش میانی ایجاد می‌شود در ارتباط است.

وی درباره علل این نوع عارضه بیان کرد: به نظر می رسد فلج صورت به دلیل تورم یا فشرده شدن عصب جمجمه باشد، اما علت دقیق آن هنوز مشخص نشده است. ممکن است برخی عوامل ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس و اچ آی وی،  هم بتواند باعث بروز این نوع عارضه شود.


این متخصص مغز و اعصاب درباره عوارض فلج بل گفت: اگر چشم فرد برای درمان باز شود ممکن است بعد از جراحی چشم فرد دچار عفونت و زخم شود که بهتر است  با گاز استریل بسته بماند تا بهبود یابد. اما ممکن است ماه‌ها و هفته‌ها بهبودی چشم طول بکشد.


وی درباره درمان‌های دارویی و خانگی متذکر شد: فرد برای بهبودی چشم خود می‌تواند دارو مصرف کند، اما باید با تجویز پزشک این کار صورت بگیرد. می‌توان دارو‌های ضد ویروسی و باکتریایی و قطره چشم استفاده کرد. البته فرد مبتلا می‌تواند از حوله‌ گرم و مرطوب استفاده کند و برای تسکین درد ر روی صورت خود قرار دهد. همچنین لازم است بیمار حتما تمرینات فیزیوتراپی برای تحریک عضلات صورت انجام دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین