کد خبر: ۲۰۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده (CDC) به تازگی کشف کرده‌اند که ویروس سل می‌تواند از طریق گوزن آلوده به انسان منتقل شود.
ناطقان: گزارش جدید مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا نشان داده که عامل ابتلای یک مرد ۷۷ ساله اهل میشیگان در سال ۲۰۱۷ میلادی به ویروس سل یک گوزن کوهی آلوده به ویروس بوده است.

این مرد در همان منطقه‌ای به شکار گوزن مشغول بوده که ۱۵ سال پیش از آن، دو شکارچی دیگر نیز در آنجا به سل مبتلا شده بودند.

این مرد به احتمال زیاد پاتوژن‌های عفونی سل گاوی، مایکوباکتریومی که می‌تواند انسان‌ها را بیمار کند را هنگام خارج کردن عضوی از گوزن که آلوده بوده استنشاق کرده است.

این دومین گزارش در مورد حیوانات حامل بیماری است که مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا در این ماه منتشر کرده است. اولین گزارش مربوط به صاحبان انواع پرندگان بود که به دلیل تماس زیاد با پرندگان به سالمونلا مبتلا شده بودند، به طوری که ۱۳ درصد از کل مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دادند.

سل گاوی بسیار نادر است و کمتر از دو درصد از کل موارد سل را در ایالات متحده تشکیل می‌دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا این بیماری از بیشتر دام‌های تجاری زدوده شده اما هنوز در گاومیش‌های وحشی آمریکایی، گوزن‌ها و آهوها وجود دارد.

بیشتر افراد، این عفونت را با خوردن یا نوشیدن لبنیات پاستوریزه نشده دریافت می‌کنند. این بیماری همچنین به ندرت از طریق تماس مستقیم با زخم باز هنگام شکار یا ذبح حیوانات آلوده منتقل می‌شود.

علائم سل گاوی بسیار شبیه به سل معمولی بوده و شامل سرفه شدید، تب، کاهش وزن و درد قفسه سینه است. درمان این نوع از سل نیز بسیار شبیه به درمان انواع معمول سل است و تنها تفاوت آن است که آنتی‌بیوتیک پیرازینامید که در درمان سل معمولی رایج است در درمان سل گاوی موثر نیست.

میانگین خطر ابتلا به سل گاوی در انسان‌ها پایین است اما طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا هر کسی که در نزدیکی حیوانات آلوده یا در تماس با لبنیات خام کار می‌کند، باید به طور مرتب از نظر احتمال ابتلا به سل بررسی شود.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، خطر ابتلا به سل گاوی مانند خطر ابتلا به سل معمولی در کشورهای دیگر به جز ایالات متحده آمریکا نیز افزایش یافته و با توجه به استانداردهای ایمنی مواد غذایی متفاوت در کشورهای مختلف مردم باید که از پاستوریزه شدن صحیح محصولات لبنی قبل از مصرف اطمینان حاصل کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین