کد خبر: ۲۰۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۳
کارشناس مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: برنامه‌ریزی صحیح برای عبور از بحران سالمندی نقش مهمی دارد.
ناطقان: فریده کلانتری اظهار کرد: در هر جامعه‌ای که بیشتر از 8 درصد جامعه آن سالمند باشند آن جامعه رو به سالمندی می‌رود. پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های 2030 تا 2500 تعداد افراد 60 ساله و بالاتر از 901 میلیون نفر به 1.4 میلیارد نفر افزایش پیدا کند. یکی از علت‌های افزایش سن و افزایش امید به زندگی، بهداشت و وضعیت اقتصادی - اجتماعی افراد است.

این مسئول در رابطه با راه‌های کاهش نابرابری‌های سنی، تصریح کرد: اهداف توسعه در صورتی قابل دست‌یابی خواهد بود که همه گروه‌های سنی را دربرگیرد. توانمندسازی سالمندان در همه ابعاد توسعه از جمله ارتقا و مشارکت فعال آنان در امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یکی از راه‌های تضمین کاهش نابرابری‌های سنی است.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان زنجان ادامه داد: سالمند پویا و فعال به معنای سالمندی با تجربیات مثبت و زندگی طولانی‌تر به همراه فرصت‌های مستمر برای لذت بردن و مولد بودن است. یکی از شاخص‌های تحقق سالمندی پویا حضور سالمندان در مشارکت‌های اجتماعی است عواملی مانند محل سکونت، جنسیت، بهداشت، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، درآمد و ... باعث ایجاد مشکلاتی در دوران سالمندی می‌شود.

وی در رابطه با داشتن دوران سالمندی سالم و با نشاط، اظهار کرد: برای داشتن دوران سالمندی سالم و با نشاط نیاز به تغییراتی در عادت و شیوه زندگی و آموزش به خانواده‌ها بوده و برای رسیدن به این اهداف بهره‌مندی سالمندان از خدمات اجتماعی و بهداشتی - درمانی و تداوم آموزش در یادگیری و همبستگی در بستر خانواده، جامعه، سلامت و تغییر سبک زندگی سالم ضروری است.

این مسئول با اشاره به اینکه سالمندان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند، بیان کرد: سالمندان سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند، بایستی از تجربیات آن‌ها به نحو احسن استفاده شود و از آسیب‌های روانی و روحی آنان پیشگیری کنیم. غفلت از سالمندان و فقدان برنامه‌های مشخص، از جمله برنامه‌های بهداشتی و درمانی می‌تواند در آینده تاثیر به‌سزایی بگذارند.

کلانتری در رابطه با لزوم ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در سالمندان، افزود: با توجه به افت عملکرد جسمی و روانی سالمندان باید خودباوری و اعتماد به نفس را افزایش داد و با ترغیت آنان به ورزش، سوادآموزی و هنر آنان را به مشارکت در مسائل خانوادگی و جامعه تشویق کنیم.

این مسئول در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی سالمندان در مراکز بهداشتی استان زنجان، خاطرنشان کرد: سالی یک‌بار مراقبت‌های بهداشتی برای سالمندان در مراکز بهداشتی - درمانی روستایی و خانه‌های بهداشت و در شهرها نیز در پایگاه‌های شهری و مراکز جامع خدمات بهداشتی توسط پزشکان، مراقبین سلامت و بهورزان انجام می‌شود و سالمندان را از نظر تغذیه، سکوت و عدم تعامل مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در صورت مشکل به سطوح بالاتر ارجاع می‌دهند و پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام می‌شود. همه سالمندان 60 تا 70 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی که صد درصد سالمندان 60 تا 70 ساله هستند در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند و سواد بهداشتی آن‌‍‌ها افزایش پیدا می‌کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین