کد خبر: ۲۰۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
یک پژوهشگاه غدد علوم پزشکی تهران گفت: ریزش مو، چاقی، کبودی پوست و خطوط ارغوانی رنگی روی شکم از علائم ابتلا به یک بیماری مرتبط با اختلالات هورمونی است.
ناطقان: ساسان شرقی، عضو شبکه تحقیقات دیابت کشور و مسئول آموزش عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم علوم پزشکی تهران درباره بیماری کوشینگ اظهار کرد: کوشینگ بیماری است که به نوعی در اثر پر کاری غده‌ای در بدن به اسم غده فوق کلیوی به وجود خواهد آمد. این غده فوق کلیوی در واقع از دو تا غده تشکیل شده است که دو طرف کلیه‌ها قرار دارند. هیچ ربطی هم به کارکرد یکدیگر نسبت به کلیه ندارد، اما محل قرار گرفتن آن‌ها بر روی کلیه‌ها مشخص است.

وی افزود: این غده ترشحات مختلفی دارد از جمله هورمون‌هایی که به طور طبیعی و معمول در بدن لازم هستند. برای حفظ فشار خون و سایر اعمال بدن و در مواقع استرس هم در بدن به طور طبیعی بالا می‌روند. بعضی وقت‌ها این غدد فوق کلیوی پر کار می‌شوند و غده هیپوفیز که کنترل کننده کار کلیه است فعال می‌شود. غدد هیپوفیز روی غدد فوق کلیوی اثر می گذارد و باعث پر کاری ثانویه آن می‌شود. هورمون استرس به اسم کورتیزون یا همان کورتون را در بدن ترشح می‌کند و پر کار‌تر خواهد شد.

شهری گفت:این نوع عارضه ممکن است علائمی در بدن ایجاد کند که ناشی از افزایش ترشح کورتیزون یا کورتون غدد فوق کلیوی باشد. بیماری سندروم کوشین سندروم  ناشی از اختلالا غدد درون ریز نیست همین امر ممکن است برای کسانی که طولانی مدت کورتون می‌خورند علائمی را به همراه داشته باشد. هر چند غده فوق کلیوی زیاد کار نمی‌کند، اما زمانی که از بیرون کورتون به بدن رسیده باشد یعنی خورده یا تزریق شده باشد می‌تواند علائمش به مدت طولانی در فرد دیده شود.


وی درباره علائم بیماری کوشینگ بیان کرد: چاقی تنه‌ای عمدتاً دیده می‌شود یعنی اینکه تنه چاق می‌شود و اندام‌ها به خاطر تحلیل رفتن عضلات لاغر می‌شوند. پوست فرد مبتلا نازک می‌شود خطوط ارغوانی رنگی به عرض بیش از یک سانت روی شکم، ران‌ها و بازو‌ها ظاهر می‌شود. فرد مبتلا دچار ریزش مو و جوش خواهد شد. خانم اختلالی در دوره عادت ماهانشان اتفاق می‌افتد. کبودی‌های خود به خودی یا با ضربات مختصر پیدا می‌شود. ضعف عضلانی ایجاد شده و فرد نمی‌تواند به راحتی از پله بالا رود.

شهری درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد:درمان بیماری هم بستگی به علت آن دارد. طبعا اگر که بیماری ناشی از مصرف کورتون باشد چه خوراکی چه تزریقی در صورت امکان بایستی مصرف آن قطع شود. بعضی وقتا کسانی که رماتیسم مفصلی پیشرفته دارند ناچار هستند طولانی مدت مصرف کنند و عوارض در آن‌ها ظاهر خواهد شد و کاری هم نمی‌توانند انجام دهند مگر اینکه مصرف کورتون خارجی را کم کنند یا اینکه قطعش کنند. اگر شرایط طبی فرد اجازه دهد، به طور اولیه درمانش معمولا با برداشتن غده فوق کلیوی پرکار صورت می‌گیرد و از طریق لاپاراسکوپی هم می‌توان انجام شود. معمولا با این روش‌ها قابل درمان است البته مقداری شکست‌های درمانی هم وجود دارد.
برچسب ها: بیماری ، کوشینگ ، درمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین