کد خبر: ۲۰۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰
در این بسته دانستنی‌های تحصیلی درباره عامل فراموشی مطالب درسی در دانش آموزان خواهیم گفت.
ناطقان: دانش آموزان ممکن است برای خواندن درس  ساعت‌ها وقت صرف کنند اما به دلیل آن که اصولی درس نمی‌خوانند مطالب را فراموش کنند که این موضوع بسیار ناراحت کننده است. زمانی که دانش آموزان تمرکز ندارند، خواندن بی‌فایده خواهد بود. حقیقت این است که بسیاری از دانش آموزان با اصول درست درس خواندن آشنا نیستند در حالی که بسیار تلاش می‌کنند اما زمان یادآوری مطالب دچار مشکل می‌شوند.


برای افزایش تمرکز باید بصورت بخش‌های کوتاه درس خوانده شود پس از پایان یک بخش به ذهنتان مراجعه کنید و درباره مطالبی که مطالعه کرده‌اید متمرکز شوید. پایداری خوانش و زمان مطالعه را  در هر روز یا هفته افزایش دهند.

 اگر احساس می‌کنید حافظه شما تحلیل رفته و همه درس‌هایی که خوانده‌اید فراموش شده است، نا امید نشوید و به جای تسلیم شدن دنبال راه حل باشید. روان‌شناسان معتقدند که انسان دارای سیستم حافظه‌ای با سه مرحله‌ی مجزا است: حافظه حسی، حافظه کوتاه‌ مدت و حافظه بلند مدت. حافظه حسی بسیار فرار است و مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات در آن کمتر از ۱ ثانیه بررسی شده است. حافظه کوتاه مدت گنجایش بسیار محدودی دارد و پس از فیلتر کردن اطلاعات را به سرعت به حافظه بلند مدت منتقل می کند. حافظه بلند مدت دارای ظرفیت نامحدودی است و اطلاعات را با ماندگاری زیاد ثبت می کند.

ساعت14/عامل فراموش کاری در دانش آموزان هنگام درس خواندن

فراموشی به این دلیل است که مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل نمی‌شوند. در واقع هر اطلاعاتی که در حافظه حسی و کوتاه مدت باشند اگر ارزشمند باشد به حافظه بلند مدت انتقال می یابد. مهم‌ترین عامل در فراموشی مطالب درسی مرور نکردن آن‌ها  است. زمانی که مطالب جدید درسی را مطالعه کردید سعی کنید حتما در همان روز آن را مرور کنید و این کار را به آینده محول نکنید. اگر بعد از چند روز مطالب را مرور کنید به طور طبیعی بخش‌هایی از آن را فراموش خواهید کرد.  بهترین کار مرور دروس در همان روز و چند روز بعد از مطالعه است تا مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شود. رمز یادگیری مؤثر، تکرار مطالب است. تکرار، یکی از اهرم‌های قدرتمند در اختیار ما است که باعث می‌شود اطلاعات مدام به مغز مخابره شود و مغز با این تکرار‌ها مطالب را می فهمد.

اگر دانش آموزان مطلبی را به دیگران آموزش دهند دیرتر آن را فراموش خواهند کرد. دانش آموزان می‌توانند متن کتاب را برای خود با صدای بلند بازگو کنند. تحقیقات نشان می‌دهند اگر مطالب را با صدای بلند بیان کنیم آن‌ها را بهتر به خاطر خواهیم سپرد. هنگام مطالعه کاغذ و قلمی داشته باشید و مطالبی که میخوانید را بنویسید. این نوشته ها احتمالا و به دردتان نخواهد خورد اما کمک بزرگی به دانش آموزان برای به خاطر سپردن مطالب خواهد کرد.

سعی کنید فقط اطلاعات مهم و مناسب را مشخص کنید. برای مثال در یک صفحه فقط دور چند کلمه کلیدی را خط بکشید. هر چیزی را که می‌خوانید به زبان خود بازگو کنید. حتما درباره مطالب  با دیگران بحث و گفت‌وگو کنید.  پاراگراف‌هایی که اطلاعات مهمی در آن جاسازی شده  است را بازخوانی کنید. بعد از چند رو محتوا، موضوع ها و نظریه‌های مهم را دوباره بخوانید و از خودتان امتحان بگیرید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین